katalysator

Motor, versnellingsbak, brandstof.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

katalysator

Post by H@ns »

Weet iemand of het voorste stuk van de uitlaat, dus van blok naar Kat, naar halverwege einddemper, makkelijk zelf te vervangen is?
Bij de C5 is het een crime! En is het zo dat je dit zonder brug ook kan doen. Ik heb flinke bokken maar dan nog, ruimte is beperkt.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: katalysator

Post by henkr »

Dat is moeilijk te zeggen zonder te weten welk type Xantia je hebt. :(
Ik kan alleen zeggen dat het bij de 2.016V wel meevalt, de kat zelf is een fluitje van een cent, als ie op de brug staat tenminste.
De Lambdasonde zal eerst los moeten en de kabel volgt nogal een lastige route, eerst door de kabelgoot van de benzineleiding en dan achter het blok langs naar de linkerzijde waar ergens boven/achter de bak de stekker zit.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: katalysator

Post by H@ns »

Ja sorry, ik zat nog even met mijn hoofd bij het oude forum waar alles in mijn profiel en ondertekst stond :oops:

De 1.8 16V uit 1999. Volgens mij zijn de uitlaten van alle modellen uit die jaren dezelfde maar ik kan me vergissen. Zijn de bouten van het spruitstuk op het blok een beetje te bereiken? en zitten die doorgaans flink vastgeroest?

Dit zou hem moeten zijn:

Image

Alleen zit er bij mijn huidige een verbinding tussen kat en einddemper. Dit is dan misschien een reparatiestuk geweest die er tussen gezet is.
Bij mij is het stuk achter de kat afgebroken. er dus geen mogelijkheid om er een tussenstukje in te zetten want er is geen houvast op de kat.
Ik heb nu een noodreparatie gemaakt zodat ik in elk geval de wagen kan verplaatsten naar een rustige werkplek en op bokken zetten.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: katalysator

Post by henkr »

Voor zover ik weet zou dat uit 1 stuk moeten bestaan, downpipe en kat.
over de bouten met veren in het spruitstuk zou ik me niet al te druk maken, als ze niet makkelijk los willen, en die kans is vrij groot, de slijpschijf er op. Als het goed is worden er toch nieuwe bouten bij de kat geleverd.
Zoals gezegd is alleen de lambdasonde een lastig ding, het schroefdraad heeft wel zoveel gangen dat je niet even de kabel zoveel slagen kan laten draaien, die zal er echt af moeten of het wordt knippen en solderen wat trouwens ook niet ideaal lijkt naast een gloeiende kat.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: katalysator

Post by slimenslecht »

Hier de katwisselexpert mbt Xantia breaks...

Ik heb de kat mogen vervangen bij de 1.8i een 8 klepper en bij de 2.0i de 16 klepper.

Als je een late 1.8i 16 klepper hebt dan heb je wellicht 2 lambdasondes, anders 1 en die zit halverwege de downpipe.

Begin met de demontage van de lambda, stekker los en de bedrading loshalen, zit in een soort wokkelachtige houder als hittebescherming. Daarna pas de sensor er uit schroeven, kan met een steeksleutel.
Als je een versie hebt met middendemper dan heb je een korte kat. De bouten met veren en schotels bij het spruitstuk zijn de lastigste, aan de blokkant is het sleutel 10, de onderkant 10 of 13. Het handigste is als ie op een brug staat, anders krijg je de verbinding na kat bijna niet los. Met mijn postuur wil je het niet zonder brug doen.

Koop bij de dealer een nieuwe montageset en een nieuwe pakkingring. Die zijn van flink betere kwaliteit dan de imitatieversies. De oude "boutjes" hebben een soort kogelkop waar ze in je spruitstuk vallen (de nieuwe ook), iets eruit drukken en dan kan je ze zijwaarts verwijderen. Voor de kat geen montagepaste etc. gebruiken, alleen na de kat. Kijk wel even goed hoe de boutjes, ringen, schotels en veertjes moeten zitten. Bij de montageset zitten 2 of 3 lengtes boutjes, opletten dat je de juiste gebruikt.

Bij de 16 kleppers kan je de spruitstukverbinding eventueel van bovenaf los halen, ik deed het vloekend vanaf de onderzijde. Zorg voor voldoende verlengstukken en goed passende doppen. En vooral EEN AFGEKOELDE MOTOR !!!

Succes toegewenst van deze zijde!

PS: Mocht je de versie hebben zonder middendemper en je monteerd een imitatiekat dan wordt deze waarschijnlijk in twee delen geleverd. Die zet je eerst vast bij het spruitstuk, dan de verbinding bij de einddemper zodanig dat je hem nog iets kan verstellen. Dan lijn je hem uit (zijwaarts en op hoogte) en zet je de middelste schuifverbinding vast. Hierna de klem bij de einddemper volledig vastzetten.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: katalysator

Post by H@ns »

Heren hartelijk dank voor de uitgebreide antwoorden! En sorry voor mijn late reactie, ik zit in Frankrijk met een weigerachtige internetverbinding.
En tot overmaat van ramp is mijn C5 "en panne", hij remt niet meer :shock:
Dan denk je natuurlijk; Citroën in Frankrijk, moet geen probleem zijn. Helaas! Heel Frankrijk heeft vakantie dus de Peugeot garage waar hij heen gesleept is kan niet aan onderdelen komen. En dan te bedenken dat we hier op 40 min rijden van de PSA fabriek in Charleville- Mézières zitten...

Dus een hoop geregel met de ANWB en de C5 gaat nu op transport naar NL waar GJO gelukkig wel raad weet met de kapotte rembekrachtiger. Rare jongens die Galliërs!!

Hoe dan ook: mijn noodreparatie houdt het prima maar enige navraag alhier leverde een offerte op voor 579€. En dat lijkt me een wat stijle schatting aangezien ik ze al online gezien heb voor 122€, hele uitlaat met kat en demper dus.
Ik ga nu eerst eens voor mezelf inschatten of ik deze klus aankan met een geïmproviseerde brug van oprijplaten en wat balken van 40x40 cm. Ik zal wat foto's trekken en hier de uitkomst plaatsen bij gelegenheid.

Het is trouwens een versie met 1 lamda voor zover te zien, een uitlaat die van origine uit een stuk is en alleen een kat en einddemper. blijkbaar is er ooit een losse pijp met demper geplaatst want de pijp van kat naar demper is halverwege onderbroken en weer aan elkaar gemaakt met een klemstuk.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: katalysator

Post by H@ns »

PS; @slimenslecht, Ik heb ooit van jou een HD leiding overgenomen. Die die van pomp naar drukregelaar gaat. Die kon ik helaas niet plaatsen want dat was toch weer een net ander model. Bijbuigen durfde ik niet aan dus nu zit er een flexibele gewapende slang tussen (RVS wapening om de slang)
Dat werkt prima. Verder geen enkel probleem dus, het was een gokje mijnerzijds. Ik zal hem binnenkort wel weer terug aanbieden op het forum 8-)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: katalysator

Post by H@ns »

Inmiddels het setje A-B-C-D-etc besteld en de kat+pijp. De einddemper kan blijven die is nog ok.
Die reparatie houdt nog steeds alleen heb ik het idee dat in de kat nu het hele filterding los te rammelen ligt, zo klinkt het althans.
1,5 week levertijd dus tijd genoeg om de kruipolie te laten intrekken op de bouten...
big-7126906679.jpg
big-7126906679.jpg (139.91 KiB) Viewed 3460 times
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: katalysator

Post by henkr »

Ik wil je zeker de moed niet ontnemen maar hier mijn relaas over het effect van (kruip)olie op een vastgeroeste verbinding:
viewtopic.php?f=4&t=27&p=532#p532
Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: katalysator

Post by H@ns »

We gaan het beleven. Ik heb in het verleden toch wel baat gehad bij kruipolie op een oude verroeste houtkachel (Frans houtgestookt fornuis)
Maar dan wel echte kruipolie, geen WD40
Iemand nog tips voor het loshalen van de Lambda sonde? Stekker loshalen is inmiddels genoemd maar ik vraag me af of die platte moer nu op de uitlaat zit of op de sonde? En (zie foto) evt. bouten slijpen waar is de beste plek?
uitlaat.jpg
uitlaat.jpg (57.79 KiB) Viewed 3443 times
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply