katalysator

Motor, versnellingsbak, brandstof.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: katalysator

Post by bthomas »

Ik denk dat die "moer" onderdeel is van de sonde zelf. Net zoals bij een bougie.
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: katalysator

Post by C5hdi110 »

De moer en lambdasonde is inderdaad één geheel.
Als dat erg vast zit, dan zijn er speciale lambdasonde doppen, die zijn hoog met een opening voor de kabel.
Vaak is het een kwestie van schrikken, dop of sleutel erop en een klap met de hamer om los te schrikken.

Image
Last edited by C5hdi110 on Wed Sep 11, 2019 9:28 pm, edited 1 time in total.
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: katalysator

Post by henkr »

Wat Bert zegt klopt helemaal, die moer is een geheel met de sonde en steevast 22mm, de moeilijkheidsgraad wisselt, meestal gaat het vrij makkelijk maar voor de hardnekkige versie heb ik laatst deze gekocht (opzetsleutel met aansluiting op een pneumatische beitel)
Image
Wat de plaats van doorslijpen betreft: Houd in gedachten dat je pijp en spruitstuk niet wilt beschadigen dus slijp de moeren eraf of slijp tussen de windingen van de veer.
Edit: @Sohail: En ja hoor die andere tooltjesfreak was me weer net te snel af! :lol:

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: katalysator

Post by H@ns »

Thanks!
Vrijdag of maandag komen de spullen binnen. Ik zal vastleggen met camera wat de vorderingen zijn

Vraagje tussendoor: wat was ook al weer de volgorde van remmen bleeden? Als ik toch bezig ben neem ik dat klusje namelijk ook mee 8-)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: katalysator

Post by H@ns »

Nou setje 1 is eindelijk binnen, morgen de pijpjes zelf ophalen bij het postkantoor.... grrr! Franse bezorgdiensten *%#^+
setje1.JPG
setje1.JPG (156.1 KiB) Viewed 2691 times
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: katalysator

Post by H@ns »

Vandaag de rest binnen gekregen. Daarbij bleek, ondanks de melding dat de bevestigingsmaterialen voor het spuitstuk er niet bij zouden zitten, toch gewoon de hele boel zoals op foto hierboven ook meegeleverd te zijn. Dus nu heb ik die dubbel :(
Meteen even aan het werk. Hitteschild ging goed los: de kruipolie had weldegelijk geholpen daarbij! Slechts een boutje brak af maar netjes aan de kop dus geen paniek.

Alleen die constructie met die veren is hopeloos hoor. Het draait gewoon mee en je komt een hand te kort om kracht te zetten.
Morgen heb ik een extra paar handen ter beschikking dus hopelijk dan meer succes.
Lamda kom je ook niet lekker bij maar die kan ik er natuurlijk ook afhalen als de boel er onder uit is
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: katalysator

Post by henkr »

Je bedoelt als ik de lambda niet kan draaien schroef ik de kat wel van de lambda af? is inderdaad een idee!
Vergelijk: Toen ik (heel lang geleden) samen met een klasgenoot het schoolbord moest schoonmaken en wij meenden dat te moeten doen door 1 persoon de spons vast te laten houden terwijl de ander het bord op en neer bewoog leverde dat een paar woensdagmiddagen strafwerk op! :lol:
Achteraf bekeken was het moment ook wat ongelukkig gekozen aangezien de rector net door de gang liep. :(

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply