Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Post by bthomas »

Vroeger stonden deze spullen inderdaad in huis, maar het liep al snel de spuigaten uit. Toen ben ik een loods gaan huren waar het nu staat. Dezelfde loods waar ik aan bootjes en auto's kan prutsen. Omdat de loods ook een keer vol is heb ik besloten om alleen nog DEC spullen te bewaren en een klein beetje HP1000 spul dat ik heb.

Ik lees graag wat jouw ervaringen zijn met het regenereren van elco's. Ze moeten er uit neem ik aan?
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Post by Alfred »

Elco's hebben een chemische elektrolyt en een oxidelaagje voor isolatie tussen de platen.
Veroudering zit in twee gebieden.
1 De interne isolatie verslechtert. Hierdoor ontstaat een lekweerstand (R-lek).
2 De capaciteit van de Elco loopt terug (aantal μF).

Als ze erg lang niet gebruikt zijn, kunnen ze niet meer de spanning verdragen waar ze voor gemaakt waren.
Plotseling weer inschakelen kan ze doen sneuvelen en ze kunnen zelfs ontploffen.

Ze moeten dus langzaam weer in conditie gebracht worden.
Dat kun je doen met een regelbare voeding.
Breng eerst ca 25% van de werkspanning op de elco en blijf de stroom (I) in de gaten houden (een uur lang), die mag alleen in de eerste seconde(n) groter dan 0 zijn, daarna moet die 0 zijn.
Evt stroombegrenzer inschakelen, want als er stroom gaat lopen dan is de elco defect en kan na enige tijd zelfs ontploffen.
Pas ook op om + en - niet te verwisselen!

Daarna elco een uur rust geven en herhalen met 50%, dan naar 75% enz. Tot 100%
(Hiervoor heb je wel een voeding nodig die zo hoog kan komen, anders met spanningsdelers zelf iets maken).

Afhankelijk waar de elco in het circuit zit moet je een van de twee aansluiting wel/niet losnemen.
(Gewoon proberen met stroombegrenzing op 10mA, gaat er een permanente stroom lopen dan losnemen).

Na deze behandeling weet je of de inwendige isolatie nog goed is.
Je weet dan nog niets over de capaciteit zelf, die kan zelfs wel tot bijna 0 terugvallen.
Na re-genereren kun je de waarde meten met een capaciteitsmeter.
Hiervoor is een standaard multimeter niet geschikt.

Als na het re-genereren de inwendige weerstand en de capaciteit goed zijn, kun je de voeding weer inschakelen op de netspanning.

Bedenk overigens dat alle voedingen van de PDP-11 op 220V zijn gebaseerd en niet 230V!
De voedingen die omschakelbaar zijn kun je het beste op 240V instellen.

Succes, als ik ergens onduidelijk ben dan hoor ik het wel.
Dit verslag zal vast te kort zijn... :P

Mvg. Alfred.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Post by bthomas »

Nee, helemaal duidelijk Alfred! Bedankt!

LCR meter heb ik, regelbare voedingen heb ik ook. Allemaal geen probleem.
Maar het kan dus zijn dat na al die moeite de elco te weinig capaciteit heeft (ik zou zeggen: minder als 20% van de waarde die die zou moeten hebben omdat de tolerantie van elco's ook vaak in die buurt is.) En dan moet ik hem alsnog vervangen, correct?

Als het nou een lineaire voeding is, zou je dan niet ook hetzelfde kunnen bereiken door de machine aan te sluiten op een variac?
Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf waar in de schakeling de betreffende elco zit.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Post by Alfred »

Ja, als een elco te veel afwijkt (-20 tot -50% of meer) zou ik die sowieso vervangen.
Je zou zelfs kunnen overwegen om alle elco's preventief te vervangen.

Een variac is prima, maar heeft twee nadelen.
De eerste is, als een elco gaat lekken dan heb je geen controle. Misschien is dat niet erg, want een defecte elco valt er dan toch wel uit, maar in een ongunstig geval kan die wel exploderen. Daar heb ik ervaring mee. Het ontploffen is niet bijzonder gevaarlijk, maar je krijgt wel een enorme troep en je kan alle ramen openen.

Andere nadeel is dat je met de variac alleen de elco's in het primaire circuit behandelt. Die in het secondaire (laagspannings gedeelte) die blijven buiten schot. Immers, bij te lage spanning start de voeding niet, en boven een bepaalde wel, waardoor deze elco's toch 'plotseling' worden ingeschakeld.

Heb je geschakelde, of lineaire voedingen?
Een geschakelde voeding kan soms problemen hebben met opstarten achter een variac, in ongunstig geval zelfs sneuvelen.
Geschakelde voedingen (uit die tijd) moet je belasten, anders werken ze niet, durf je dat te doen met je PDP-11?

Mvg. Alfred.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Post by bthomas »

Als je het leuk vindt, kijk eens naar pagina 190 van dit document:

http://www.bitsavers.org/pdf/dec/pdp11/ ... _Sep76.pdf

Het lijkt me een vrij eenvoudige lineaire voeding. Wat het vooral ingewikkeld maakt zijn alle beveiligingen en die uitgangen zoals "dc lo" en "ac lo".
Maar dit is alleen de +5V. Op blz 195 staat de -15V. Die is al een stuk ingewikkelder, wel apart eigenlijk. Ze maken eerst een positieve gestabiliseerde spanning en dan gebruiken ze een soort trafo om de spanning om te keren als ik het zo snel goed begrijp.

Maar terug komend op jouw bewering over de laagspanningskant: ik kan zo snel niet zien of er ergens een enable signaal is maar in elk geval de dikke elco's meteen achter de gelijkrichtdioden zouden met een variac te testen moeten zijn.
Ik zou er trouwens geen elektronica (PDP11) aanhangen maar oude gloeilampen ofzo. Als dummyload.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Post by Alfred »

Ik ga nog even naar het schema kijken.

Mijn eerste reactie nu is op het verschil van 'in circuit' testen met een variac, of losse elco's op een externe voeding re-genereren/testen.
De beveiligingen in die voedingen moesten o.a. waken dat de voedingsspanning niet mocht inschakelen voordat het signaal 'power-good' was gegeven.
Dat signaal werd pas gegeven als er aan alle voorwaarden was voldaan, meestal inclusief het power-on-reset-signaal en het lopen van de cpu-klok(ken).

Dat had te maken met de geheugenchips uit die tijd, die hadden naast een normale voeding ook een negatieve spanning nodig.
Als de voeding eerder zou inschakelen dan deze negatieve spanning, dan sneuvelden alle geheugenchips.
(Ik weet uit ervaring dat ze dan allemaal definitief defect raakten en bloedheet werden).

Ik kom er nog op terug.
Mvg. Alfred.
Post Reply