Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Post by Alfred »

Ja, dit zijn nog echte draaigeheugens :P
Ik houd er een paar voor je achter.

Mvg. Alfred.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Post by Alfred »

Voor wie het wil weten.

Ca 90% van de floppy's (3½ en 5¼ inch) blijkt na 30 jaar of langer, nog steeds leesbaar :!:

Dit is wel afhankelijk van de gebruikte floppydrive, de ene heeft er meer moeite mee dan de andere.
(Het verschil komt door nauwkeurigheid van track afstelling, bij de binnenste tracks is de dichtheid minder en ontstaan er dan problemen).

Mvg. Alfred.
User avatar
citroen23
Posts: 250
Joined: Sat Apr 13, 2019 6:33 pm

Re: Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Post by citroen23 »

Pure nostalgie inderdaad. Bij mij komt NAPSTER als eerste naboven bij het zien van deze schijfjes om dan met elkaar te kunnen communiceren middels ICQ .......oh,ooh :mrgreen:
User avatar
TRSarno
Posts: 108
Joined: Sun Apr 21, 2019 12:51 pm

Re: Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Post by TRSarno »

Misschien is het een ritje waard naar het Museum Beeld & geluid in Hilversum? :)
Xantia 2.0i Aut. Exclusive + winterpakket (koplampsproeiers + verw. stoelen) Image
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Post by Alfred »

Alles is al weg, behalve wat ik beloofd had om achter te houden.
Er bleek veel meer belangstelling dan ik had verwacht.

Mvg. Alfred.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Post by bthomas »

Dit zijn mijn oude diskettes:

Image
Image
Image

Ik denk niet dat je ze "floppy" mag noemen want dat zijn ze totaal niet. Er gaat 2.5MB op 1 disk. Het is eigenlijk meer een verwisselbare harde schijf.
Op de laatste foto kun je kleine inkepingen zien in de naaf. Dat zijn "harde sectoren". Hierdoor weet de drive waar de schijf is in de ronddraaiende beweging. Niet veel later werd dit soort informatie opgeslagen met de data zelf. Volgens mij gebeurt dat nu nog steeds zo bij harde schijven.

8" floppies heb ik ook:
Image
Zo ziet de drive eruit waar ze in gaan:

Image
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Post by Alfred »

Die witte 'diskettes' noemde we vroeger disk pack's.
Heb er 1 bewaard, inderdaad 2,5 MB met het geluid van een stofzuiger.

Heb jij soms met de pdp-11 van Digital gewerkt?
Ik denk e.e.a uit die omgeving op de foto's te herkennen.

Mvg. Alfred.
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Post by Breeze »

Ja die PDP van Digital. Die had op een geven moment een bijna-monopolie. Bij mijn bedrijf werd de automatisering van het baggerproces geheel daaromheen geprogrammeerd. En als ik me goed herinner waren alle stoplichtinstallaties daarmee uitgerust. Dat zal nu toch wel onderhand vervangen zijn, schat ik.

Adri
Last edited by Breeze on Sun Sep 08, 2019 2:13 pm, edited 1 time in total.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Post by bthomas »

Ik ben van '74 en heb er nooit mee gewerkt behalve hobbymatig. In de begintijd van mijn werkzame leven kwamen PC netwerken op. Er werden wel connecties gemaakt met PDP11s en VAXen maar dat werd op mij altijd overgebracht als een supergroot en krachtig systeem vs een onbenullige PC. Ze hingen rustig meerdere terminals aan 1 machine. Nu bezien zijn die computers van toen waarschijnlijk minder krachtig dan de ARM microcontrollers waar ik nu dagelijks mee werk.

Maar omdat die computers in mijn jeugd zo werden "opgehemeld" wilde ik graag weten wat er nou zo anders aan is dan aan de computers die ik kende. Vandaar dat ik ze ben gaan "verzamelen". Ik heb bijvoorbeeld een PDP11/34 (2 zelfs) waarvan de hele processor bestaat uit 2 grote printen. En in die tijd was alle informatie beschikbaar, tot op de kleinste details. Dat stelt mij in staat om ooit deze machines weer werkend te maken.

Overigens zijn de meeste werkend in mijn bezig gekomen maar door jaren ongebruik bestaat het risico dat elco's in de voeding niet meer functioneren waardoor er veel te ongecontroleerde spanningen op de machine zelf komen te staan met alle destructieve gevolgen van dien. Ik heb mij voorgenomen om tegen die tijd met een dummyload eerst de voeding afzonderlijk te testen.

Overigens heb ik grote bewondering voor de engineers uit die tijd die met zeer beperkte hoeveelheden geheugen en beperkte processorkracht in staat waren applicaties te bouwen waar meerdere mensen tegelijkertijd mee konden werken.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Nostalgie: 5¼" floppy's in opbergbak.

Post by Alfred »

He, wat leuk, je hebt een eigen PDP-11, gewoon in huis? :D
Overigens, elco's kunnen/zullen inderdaad verouderen. Als het kan, probeer ze eerst te re-generen voordat je ze weer inschakelt.
Ik heb hier wat ervaring mee.

De PDP-11 was krachtig voor die tijd en ook zeer slim ontwikkeld. Ze werden vaak met VT100 terminals gekoppeld.
Voor nu stelt het niet veel meer voor, een PC van nu is vele malen krachtiger, zelf een Arduino is krachtiger. Een smartphone van nu heeft waarschijnlijk meer rekenkracht en geheugen dan een heel datacenter van toen.

Edit: Post aangepast. Te veel privé en te weinig relevant.

Mvg. Alfred.
Post Reply