Iemand een radiator te koop?

Auto's, onderdelen, accessoires, ..
milan475
Posts: 6
Joined: Sun Aug 11, 2019 11:53 am

Iemand een radiator te koop?

Post by milan475 »

Ik kom er net achter dat de radiator van mijn 2.0 16v automaat uit ‘98 lekt. Heeft iemand er toevallig één te koop?

Nb: is de radiotor voor een handbak en automatische bak hetzelfde? Op auto-onderdelen24 staat er bij elke radiator dat deze specifiek voor een handbak zou zijn, maar het lijkt mij dat er geen verschil is right?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Iemand een radiator te koop?

Post by henkr »

Die is pertinent niet gelijk aan die van een handbak, je hebt sowieso de extra slangaansluiting van de koeler op de bak, daarnaast is de originele radiator voorzien van een reductor, dat is een vernauwing in de uilaat (onder dus) van ongeveer 16mm.
Image
Image
Hoewel Hella_Behr heel braaf de reductor op de tekening zet, blijkt dat als je hem eenmaal gekocht hebt het ding niet aanwezig is.
Degelijke Duitse kwaliteit zou je denken maar wel "Made in China"
Image Niemand weet wat de functie van de reductor is maar ik neem aan dat daar toch een goede reden voor geweest moet zijn.
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
milan475
Posts: 6
Joined: Sun Aug 11, 2019 11:53 am

Re: Iemand een radiator te koop?

Post by milan475 »

Hmm, dat is wel jammer, want een radiator voor een automaat lijkt een stuk lastiger te vinden. Is de oude radiator eventueel te solderen denken jullie?
milan475
Posts: 6
Joined: Sun Aug 11, 2019 11:53 am

Re: Iemand een radiator te koop?

Post by milan475 »

@henkr heb jij die radiator uiteindelijk wel gemonteerd en iets gemerkt van de missende reductor trouwens?
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Iemand een radiator te koop?

Post by Alfred »

Ik heb nog een nieuwe 1301.N9 radiator liggen.
Die is wel voor een Xantia 1.9 diesel, je zou dan moeten uitzoeken of die ook te gebruiken is.

Mvg. Alfred.
milan475
Posts: 6
Joined: Sun Aug 11, 2019 11:53 am

Re: Iemand een radiator te koop?

Post by milan475 »

Hoi Alfred, ik neem aan dat die van een handbak is?
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Iemand een radiator te koop?

Post by henkr »

In 2017 had ik wat koelproblemen, hoge buitentemperatuur en zware caravan:
Image
Eenmaal thuis heb ik dus een nieuwe radiator besteld maar omdat die wezenlijk anders is hem niet gemonteerd, altijd nog mooi als reserveexemplaar als het echt niet anders kan.
De eigen radiator heb ik buiten de auto geflusht en weer opnieuw gemonteerd.
Ik had me voorgenomen om als het wel op vervanging zou aankomen in de bestaande radiator een nieuw koelblok te laten plaatsen.
De radiator is van aluminium dus solderen is onmogelijk.
"La meilleure voiture française jamais construite"
milan475
Posts: 6
Joined: Sun Aug 11, 2019 11:53 am

Re: Iemand een radiator te koop?

Post by milan475 »

Juist, dank voor de uitleg, fijn dat het uiteindelijk niet nodig bleek een andere radiator te plaatsen. Die van mij is wel echt lek, dus daar moet sowieso een nieuwe in. Zo lang het past maakt het mij niet uit dat de werking mogelijk enigszins anders is. Ben je misschien eventueel bereid die radiator van jouw te verkopen? Aan je dashboard te zien is het er wel 1 met aansluitingen voor de koeling van de transmissieolie (ben er inmiddels achter dat je dat nodig hebt, of je moet een externe transmissiekoeler gaan plaatsen)
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Iemand een radiator te koop?

Post by Alfred »

Ik weet niet of de radiator die ik heb liggen voor een automaat is.
Er zitten 6 aansluitingen op, waarvan 1 voor een sensor en 1 aftapkraantje.

Aluminium kun je prima solderen met Durafix.
Zowel fijn plaatwerk als ook zwaardere constructies.
Ik heb het in huis en het soldeert net zo gemakkelijk als tin op koper.
Alleen de soldeertemperatuur is iets hoger dan bij tin.

Mvg. Alfred.
milan475
Posts: 6
Joined: Sun Aug 11, 2019 11:53 am

Re: Iemand een radiator te koop?

Post by milan475 »

Thanks! Ik ga 'm er van de week uithalen en even kijken of de schade evt te fixen is, en dan zie ik ook hoeveel aansluitingen ie heeft.
Post Reply