Stuurwielbediening aansluiten

Dat met die draadjes...
User avatar
juul89
Posts: 20
Joined: Fri Jun 14, 2019 9:43 pm

Re: Stuurwielbediening aansluiten

Post by juul89 »

IK heb mijn autoschade herstel bedrijf het stuur (proberen) aan te laten sluiten gezien de bumpers gespoten gingen worden. Het hen niet gelukt de bediening van het stuurwiel aan te sluiten...
Het lijkt erop dat ik een aantal aansluitingen mis. Ik heb de sleepring meegekregen waarop de airbag en claxon aansluitingen zitten, echter zit er in het stuur geen kabeltje vanuit de stuurbediening...
Citroen Xantia Millésime bj2000
User avatar
citroen23
Posts: 250
Joined: Sat Apr 13, 2019 6:33 pm

Re: Stuurwielbediening aansluiten

Post by citroen23 »

De linker sleepring heeft 2 stekkers: 1 voor de airbag oranje en 1 zwarte voor de radiobediening. De rechter sleepring heeft
heeft alleen de oranje voor de airbag.

Image

Image
User avatar
juul89
Posts: 20
Joined: Fri Jun 14, 2019 9:43 pm

Re: Stuurwielbediening aansluiten

Post by juul89 »

Dit is hoe het er bij mij uitziet...


Image
Citroen Xantia Millésime bj2000
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Stuurwielbediening aansluiten

Post by Feije »

Je sleepring mist een kabel: ik neem aan dat die blauwe voor de toeter is en ik weet dat de oranje voor je airbag is. Je zou nog een stekker moeten hebben die je dan in dat printplaatje daar onderaan kunt drukken. Citroën23 heeft maar twee kabels nodig omdat hij daar een type 1 had. Daarbij zit de toeter niet in het stuur (en bij een hele vroege zit er zelfs geen airbag in. Bij deze wel).
User avatar
citroen23
Posts: 250
Joined: Sat Apr 13, 2019 6:33 pm

Re: Stuurwielbediening aansluiten

Post by citroen23 »

Mmm, deze foto laat iets anders zien: kun je die blauwe van de grijze stekker halen ? en zo ja,
past die grijze dan in de linkerstekker aansluiting van de printplaat ?

Image

BINGO !!! 8-)

Die blauwe stekker (voor de claxon) komt in de stekker NAAST de grijze !! dan heb je dus de airbag (oranje), zwarte (radio) en blauwe (claxon) aangesloten.

Image
Last edited by citroen23 on Wed Aug 07, 2019 8:50 pm, edited 4 times in total.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Stuurwielbediening aansluiten

Post by Feije »

Als ik het me goed herinner zijn daar ook nog verschillende types van :roll:
EDIT: Dat klopt. Bij een type 2 heb je een sleepring die gebruikt werd tot ORGA 8211, een type dat gebruikt werd van 8211 tot 8483 en een type dat gebruikt werd vanaf 8484. Concreet werden die drie types gebruikt tot 3 mei '99, tussen 3 mei '99 en 29 januari 2000 en vanaf 30 januari 2000. Die laatste twee types zijn nog nieuw te krijgen bij de dealer maar kosten wel meer dan €240...
User avatar
juul89
Posts: 20
Joined: Fri Jun 14, 2019 9:43 pm

Re: Stuurwielbediening aansluiten

Post by juul89 »

Ik zal van de week de airbag weer eens loskoppelen en proberen de stuurring aan te sluiten zoals citroen23 dat zegt. (Zo een simpel klusje heeft mij toch ruim een uur bezig gehouden...)

Als ik het goed begrijp is dan alleen nog de bedoeling om een interface te plaatsen. Nou heb ik vernomen dat de Becker Mexico pro geen stuurbediening ondersteunt dus zal ik mijn Pioneer (mosfet 50wx4) moeten gebruiken.

Zoals ik het begrijp wordt de interface gekoppeld tussen de kabels van de auto (achter de radio) en de kabels van de radio in? Dat is een kwestie van de radio eruit halen en stekkertjes aansluiten?
Citroen Xantia Millésime bj2000
User avatar
citroen23
Posts: 250
Joined: Sat Apr 13, 2019 6:33 pm

Re: Stuurwielbediening aansluiten

Post by citroen23 »

juul89 wrote: Sat Aug 10, 2019 1:47 pm Zoals ik het begrijp wordt de interface gekoppeld tussen de kabels van de auto (achter de radio) en de kabels van de radio in? Dat is een kwestie van de radio eruit halen en stekkertjes aansluiten?
Ja. mocht het niet werken vanaf je stuur dan ligt het aan je interface.
User avatar
juul89
Posts: 20
Joined: Fri Jun 14, 2019 9:43 pm

Re: Stuurwielbediening aansluiten

Post by juul89 »

Vandaag heb ik de interface aangesloten aan mijn Pioneer radio. Helaas werkt de stuurbediening nog steeds niet...

Ik heb eerst de stekkers in het stuur juist aangesloten zoals Citroen23 hierboven heeft uitgelegd. Vervolgens heb ik de interface aangesloten aan de bekabeling van de auto en die vervolgens aan de radio aangesloten. Hieronder een paar foto's.
Op de verpakking van de interface staat dat het een interface is voor de Xantia 1994-2001

Ik vraag me af wat het groengele stekkertje van de radio doet... Het groen gedeelde heeft geen bedrading..

Wat zit hier niet goed??

Image

Image

Image

Image

Image
Citroen Xantia Millésime bj2000
User avatar
citroen23
Posts: 250
Joined: Sat Apr 13, 2019 6:33 pm

Re: Stuurwielbediening aansluiten

Post by citroen23 »

De gele is voor de stuurwielbediening

http://www.exinterface.com/cpjex-citroe ... kattempt=1

Image
Post Reply