monteren trekhaak

Alles wat niet in de andere categorieen past.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: monteren trekhaak

Post by henkr »

Ik ben benieuwd wat men hier (en vooral Adri) vindt van de door Volvocars gebruikte nomenclatuur m.b.t. het monteren van een trillingsdemper op de trekhaak.
https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... -kogeldruk
O.K. een slingerbeweging mag dan wellicht op te vatten zijn als een trilling maar niet elke trilling is i.m.h.o. een slingerbeweging.
Voorts is montage op de trekhaak natuurlijk dubieus, een stabilisatorkoppeling (als men die tenminste bedoelt) zit nog steeds aan de dissel van de aanhanger gemonteerd.
Ik zie het betreffende nieuwsartikel al voor me: "De caravan geraakte in trilling waardoor de combinatie van de weg vloog" :D
Iets doet me vermoeden dat het dan geen harmonische trilling was.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: monteren trekhaak

Post by Breeze »

Allereerst, wat doe jij op de Volvo website? Je zit toch niet stiekem na te denken over een leven ná de Xantia?

Neem aan dat je dit bedoelt:
Aanhangwagenstabilisering*
De aanhangwagenstabilisering (TSA) heeft tot taak een auto met aanhangwagen te stabiliseren wanneer de combinatie slingerneigingen vertoont. De functie maakt deel uit van de stabiliteitsregeling ESC.
en
De aanhangwagenstabilisering houdt continu de bewegingen van de auto in de gaten en in het bijzonder de dwarsbewegingen. Als een neiging tot slingeren geregistreerd wordt, worden de voorwielen ieder afzonderlijk dusdanig afgeremd dat de combinatie gestabiliseerd wordt. Vaak is dit voldoende om de auto weer onder controle te krijgen.
Het lijkt mij dat ze volledig buiten de stabilisatorkoppeling te werk gaan. Als ik het goed begrijp is er een versnellingsmeter gemonteerd ergens achterin het voertuig, die de versnellingen en de bewegingen (2x integreren) bewaakt en die samenwerkt en ingrijpt via de TSA en de ESC (Electronic Stability Control).

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: monteren trekhaak

Post by henkr »

Om je eerste vraag te beantwoorden: Ja ik kijk regelmatig naar een mogelijke opvolger voor de X, aangezien Citroën een paar jaar geleden besloten heeft geen auto's meer te maken komen er dus ook andere merken in beeld.
Het is dus nog de vraag of ik 50jr Citroën nog zal halen, dat zou op 28sept 2022 moeten zijn
Mijn aandacht gaat uit naar een auto met minimaal 2500kg trekgewicht, 3000 zou nog beter zijn
Volvo had daarbij voor mij wel een zekere voorkeur maar bij elk nieuw model halen ze er weer 200kg af zodat de meeste modellen nu op 1800kg blijven steken en om nou ergens tussen de 60-100k uit te geven om er 300 kg op vooruit te gaan lijkt me vrij zinloos.
Helaas blijven dan alleen wat producten van onze oosterburen over en eventueel nog zoiets als een RangeRover (wil ik ook liever niet in gezien worden)
Het TSA of TSP is een bekend begrip, het signaleert een slingerbeweging in de auto op het moment dat er een aanhanger aangekoppeld is en kan door slim activeren van de remmen de slingerneiging verminderen.
Waar het in deze tekst om gaat is dat men het heeft over een trilling i.p.v. een slingerbeweging, die trilling zou te voorkomen zijn door het monteren van een trillingsdemper op de trekhaak??????????? je zou bijna zeggen: was dat maar waar !
Verderop werd ook nog genoemd dat bij een trillingsdemper de kogel niet ingevet mag worden, bekende kost bij een stabilisatiekoppeling maar die zit zeker niet op of aan aan de trekhaak gemonteerd.
"La meilleure voiture française jamais construite"
NdeJ
Posts: 49
Joined: Fri Apr 19, 2019 11:43 am

Re: monteren trekhaak

Post by NdeJ »

Hoeveel caravans wil jij tegelijk trekken Henk? :lol:

Groet, Nico
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: monteren trekhaak

Post by henkr »

Dat valt nog wel mee Nico, die weegt maar 1400kg maar heb ook nog een 2700kg autoambulance en de mogelijkheden daarvoor met een antieke landbouwtrekker heb ik onderhand wel gezien. :D

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
NdeJ
Posts: 49
Joined: Fri Apr 19, 2019 11:43 am

Re: monteren trekhaak

Post by NdeJ »

Tja, dan val je inderdaad al snel in het segment zware (en dure ) SUV/terreinwagens.

Groet, Nico
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: monteren trekhaak

Post by Breeze »

henkr wrote: Mon Dec 23, 2019 3:04 pm Waar het in deze tekst om gaat is dat men het heeft over een trilling i.p.v. een slingerbeweging
Ik kan deze tekst nergens vinden.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: monteren trekhaak

Post by henkr »

Citaat:

"Let op:
Voor een aanhangwagen zwaarder dan 1800 kg wordt geadviseerd een trillingsdemper op de trekhaak te gebruiken."

@ Adri: staat echt onderaan de pagina hoor.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: monteren trekhaak

Post by Breeze »

Ja nu zie ik het. Maar 'k snap het ook niet. Theoretisch zou je kunnen zeggen dat een trilling met een lage frequentie een slingerbeweging is. Ik denk toch dat ze bedoelen en aanbevelen een stabilisatorkoppeling. Heet dat zo?
Hier zie je de geschiedenis van de stabilisator... pfff. Blij dat ik een simpele vouwwagen heb van 400 kg.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: monteren trekhaak

Post by henkr »

Dat was mijn punt dus, degene die zoiets schrijft weet in de verste verte niet waar ie het over heeft, ik had van een gerenommeerd merk als Volvo toch zeker verwacht dat een techneut dit geschreven/gecorrigeerd zou moeten hebben i.p.v. zulke onzin te verkondigen.
10 punten aftrek voor Volvo. :(

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply