monteren trekhaak

Alles wat niet in de andere categorieen past.
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: monteren trekhaak

Post by Wibo »

De trekhaak gebruik ik alleen voor een aanhanger. Ik zal de aansluitingen goed checken. Ik erger me altijd als de zaak niet in orde is. Ben gaan speuren naar de koolmoeren. Op de Peugeot-fora vond ik wat nadere info, maar zeer waarschijnlijk zijn de betreffende koolmoeren niet meer leverbaar. Ga een poging wagen. Niet geschoten is altijd mis.\

Overigens, zijn de chromen hoek sierstrips voor de achterbumper van een break voor de X1 en X2 gelijk? Ze lijken identiek, maar hebben wel een verschillend OEM-nummer.

Toch nog even op de koolmoeren gezocht. Via eBay uiteindelijk het nummer gevonden 6941-27. Zijn gewoon te bestellen. Kosten circa 2 euro/stuk. Ga maar een paar bestellen. altijd handig. Je weet maar nooit.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: monteren trekhaak

Post by henkr »

Voor de Xantia heb je maar 1 zo'n kooimoer nodig (in de middenbalk)
Hou er rekening mee dat vanaf 2006 alle aanhangers onder de 750kg, (dat zijn in het algemeen dus meestal de ongeremde aanhangers) voorzien moeten zijn van een mistachterlicht en in dat geval heb je dus ook geen constante+ nodig.
In geval van een caravan is het handig dit zo te schakelen dat bij het inpluggen van de stekker de mistachterlichten van de auto uitgeschakeld worden, de Xantia heeft daarvoor al een lusdraad voorbereid liggen in de ruimte voor het rechterachterlicht.
edit: Dat nummer dat je noemt lijkt voor een M8 bout te zijn mogelijk is het juiste nummer 6941A5?

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: monteren trekhaak

Post by Wibo »

Goed om te weten dat de Xantia dus al voorbereid is voor een mistlamp. Als de zaak onder de auto komt, kom ik wellicht dat punt nog weer terug. Het nummer voor de koolmoer is een M8-maat. Het nummer dat je geeft Henk, ga ik nog even checken. Bedankt voor de tip. .
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: monteren trekhaak

Post by Breeze »

Wibo wrote: Mon Jul 08, 2019 10:37 pmde koolmoer is een M8-maat.
Het is natuurlijk de sop de kool niet waard, maar het is niet koolmoer maar kooimoer.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: monteren trekhaak

Post by Wibo »

Adri, klopt, nieuwe computer en moet daar nog een beetje aan wennen. Gelukkig passen koolmoeren ook niet en de kooimoeren wel...
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: monteren trekhaak

Post by henkr »

Ik was vanmorgen even bij de Peugeotdealer maar helaas is de magazijnman die destijds dat nummer uit zijn hoofd wist vorige maand met pensioen gegaan. :(
De nieuwe garde kon het nummer natuurlijk niet vinden. :( (had ik ook niet verwacht)
Uit mijn foto's kon ik opmaken dat die in oktober 2016 gemaakt zijn
Vervolgens heb ik alle facturen nagelopen van 2016 en binnen de periode dat ik met mijn trekhaak bezig was vond ik het nummer P0000694188, betrof 4 moeren à 1,88euro/stuk, dat moeten ze haast wel zijn.
Heb je daar wat aan?
Nogmaals: voor de Xantia heb je er maar eentje nodig. :)

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: monteren trekhaak

Post by Wibo »

Henk, bedankt voor de getoonde inspanning. Ik gaat met het betreffende nummer naar een peugeotdealer. Zien hoe ver we komen. Het nummer dat je eerst opgaf, zou volgens mij ook kunnen kloppen. Via service citroen, vind je een vergelijkbare (gestyleerde) afbeelding. Ik weet dat je maar een koolmoer hoeft toe te passen, maar neem toch maar in ieder geval een op reserve. Je weet maar nooit. Er komt een moment dat ze er niet meer zijn....
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: monteren trekhaak

Post by Wibo »

Ik heb het nummer opgezocht in service citroen, en bij Peugeot is het inderdaad nummer 694188. Deze kooimoer staat bij Citroen onder nummer 694181 vermeld.
User avatar
TRSarno
Posts: 108
Joined: Sun Apr 21, 2019 12:51 pm

Re: monteren trekhaak

Post by TRSarno »

Met betrekking op het monteren van een trekhaak. hoe denkt het forum erover? :?

Ik wil graag een trekhaak om eens een fiets mee te nemen of misschien wel een kleine aanhanger. Nou zie ik wel vastste als afkoppelbare trekhaken. Hierover een paar vragen:
  • Heeft de afkoppelbaren nog nadelen t.o.v. de vaste of maakt het niet uit
  • Het is wel minder mooi, maar haal je in de praktijk de afkoppelbare trekhaak er vanaf of laat iedereen hem zitten? Want dan kan je net zo goed een vaste monteren. Graag je praktijk ervaring ;)
Xantia 2.0i Aut. Exclusive + winterpakket (koplampsproeiers + verw. stoelen) Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: monteren trekhaak

Post by henkr »

Op de Xantia zit een vaste trekhaak van Trefina en het stoort me niet in het minst dat ie er niet af kan:
Image
De 106jes is een ander verhaal, daar zit het nummerbord zo laag dat de kogel er voor valt dus 1 overijverige agent zou genoeg zijn voor een bon. :(
Ik heb op de 3 106jes ook 3 verschillende afneembare trekhaken waarvan ik deze eigenlijk de mooiste vind:
Image
Nadeel: voor demontage moet je de kogel naar beneden zwenken en pak je hem er zo af, dus als er geen aanhanger aangekoppeld is kan iedere grapjas hem er ook zo af pakken.
Dat is bij de 1.0 eigenlijk (Trefina) nog erger, daar kan je zo de aanhanger compleet met trekhaakkogel van de auto verwijderen:
Image
Dan is er nog een 106 met een trekhaak van Bosal, niet erg gebruiksvriendelijk maar die heeft iig een slotje zodat je hem er niet zo makkelijk af kan halen, nadeel: het slotje maakt deel uit van de bevestiging, dus: slotje weg, geen trekhaak.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply