Losgescheurde veerpoot ook bij Xantia mogelijk?

Alles wat niet in de andere categorieen past.
Post Reply
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Losgescheurde veerpoot ook bij Xantia mogelijk?

Post by TRXke »

Dit zag ik net op youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=nke2ZnnT4BQ
Ik wist dat het een probleem was bij XM's maar kan het ook bij Xantia's?
En hoe kan je het voorkomen of zien aankomen?
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Losgescheurde veerpoot ook bij Xantia mogelijk?

Post by Menno »

Volgens mij bij de Xantia enkel een T1 “ probleem “
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Losgescheurde veerpoot ook bij Xantia mogelijk?

Post by Feije »

Tsja, zoals ze het bij dat filmpje “opgelost” hebben knalt hij niet alleen door je motorkap maar neemt hij ook je chassis mee :roll:. Het kan inderdaad heel goed bij een Xantia gebeuren, maar ergens in ‘96 hebben ze bij de XM de veerpoot zó aangepast dat hij niet meer ver door kon schieten (niet door de kap heen). Zat dan een extra metalen ring in of zo. Het ligt voor de hand dat de Xantia dezelfde modificatie heeft gekregen. Een Xantia vanaf ‘97 (dus late t1) die zijn originele veerpoten nog heeft zal waarschijnlijk dus nooit veerpoten hebben die door de kap vliegen. Sowieso heb ik bij XM’s ook het gevoel dat vooral vroegere er last van hebben. Misschien is het rubber zelf later ook sterker gemaakt. De veerpoot van een XM uit ‘99 van een vriend van me was trouwens wel vrij ver heen... Was waarschijnlijk ook al eerder aan gesleuteld.
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Losgescheurde veerpoot ook bij Xantia mogelijk?

Post by Breeze »

Wie zijn bollendruk regelmatig controleert, hoeft niet bang te zijn voor dit verschijnsel.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: Losgescheurde veerpoot ook bij Xantia mogelijk?

Post by TRXke »

Dat is goed nieuws dan8
Mijn Xantia's zijn beide X2 dus normaal kan dat daar dan niet bij gebeuren, ik controleer trouwens ook tijdig de druk op de veerbollen.
De '96er TCT break die ik als sloper heb staan heeft dan nog wel de "gevaarlijke" veerpoten mits ze al niet vervangen zijn (heeft 380000 km)
Kan je het trouwens zien aan de veerpoten of ze "aangepast" zijn?
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Losgescheurde veerpoot ook bij Xantia mogelijk?

Post by Feije »

Zou ik niet weten. Ze hebben het er hier over: https://www.xmclub.nl/comment/56490#comment-56490
EDIT: Volgens mij zou je het wel moeten kunnen zien als je hem wat uit elkaar haalt, maar niet heel makkelijk.
Post Reply