De Berline van NdeJ

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De Berline van NdeJ

Post by bthomas »

Welke kleur heeft jouw Xantia? Ik ben nog op zoek naar een donor.
NdeJ
Posts: 49
Joined: Fri Apr 19, 2019 11:43 am

Re: De Berline van NdeJ

Post by NdeJ »

De kleur is Bleu Leman.

Groet, Nico
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De Berline van NdeJ

Post by bthomas »

Ik heb Nico's Xantia overgenomen, in zijn geheel inclusief de exclusive velgen. Gisteren ben ik hem wezen ophalen. Ik kon een autoambulance lenen van Bart van de Garage van Toen. Maar het was een beetje de vraag of het per se nodig was om hem per ambulance te vervoeren. Ter plekke aangekomen met Nico overlegd. Ik mocht van Nico op zijn naam proberen de auto naar Oldemarkt te rijden, dat wil zeggen: mijn vriendin Sue-Ann mocht dat proberen.

Ik heb haar maar vooruit laten gaan want ze kan toch sneller zonder dan ik met de ambulance achter de auto en hoe eerder ze in Oldemarkt is hoe beter. Maar al op de A32 ter hoogte van Heerenveen, misschien tien minuten bij Nico vandaan, belde ze me dat het 'stop' lampje niet uit ging maar dat alles verder goed ging. Ik heb haar toen gevraagd om op de parkeerplaats Dorpshellen op mij te wachten zodat ik de auto alsnog op de aanhanger kon zetten.

Bij het oprijden van de auto klapten beide oprijplaten los van de aanhanger op de grond. Toen stond Nico's Xantia met de voorwielen op de aanhanger en met de achterwielen nog op de grond. Gelukkig had Bart mij al gewaarschuwd en uit voorzorg een garagekrik en wat blokken hout meegegeven. Door de auto heel voorzichtig een stukje terug te rijden zodat de voorwielen nog net op de aanhanger zouden blijven staan kon ik de oprijplaten weer optillen. De achterwielen stonden nog net op de oprijplaat. Echter, ze aan de aanhanger vast maken ging niet want daarvoor moet je een bepaalde beweging maken om ze er aan te koppelen en daar was nu geen ruimte meer voor.

Image

Hopelijk verduidelijkt bovenstaand schetsje een beetje wat ik bedoel.

Bart had me echter al gewaarschuwd dat dit kon gebeuren en uit voorzorg een garagekrik en wat blokken hout meegegeven. Ik heb vervolgens het neuswiel van de ambulance zo ver mogelijk uitgedraaid, de platen omhoog getild en aan de ene kant met blokken hout en aan de andere kant met de garagekrik ondersteunt. Daarna voorzichtig de auto op de aanhanger gereden waarbij vervolgens het neuswiel afknapte van de aanhanger en mijn eigen Xantia met een klap naar beneden stortte. Maar de auto stond veilig op de aanhanger dus die horde was genomen.

Ik had spanbanden meegenomen en heb de voorwielen met spanbanden aan de aanhanger vastgezet door de wieldoppen te verwijderen en de haak van de spanband door een gat in de velg te steken. Achter lukte me dat niet op die manier omdat de spanband te lang was. Het dubbelgevouwen stuk op het eind van de spanband kun je niet door de spanner krijgen. Ik heb toen maar de spanband aan het linker achterwiel gehaakt en achter de auto langs vooraan vastgemaakt. De spanbanden vooraan vind ik het belangrijkst want dan kan ik de lading tenminste niet gemakkelijk verliezen. Overigens stonden de voorwielen ook tussen klemmen dus vooruit of achteruit rollen was al redelijk belemmerd.

Image

Image

Zo ben ik voorzichtig naar Oldemarkt gereden en daar zijn we veilig aangekomen. De auto staat nu bij Bart die er bij gelegenheid op mijn verzoek naar gaat kijken. Uiteraard is het eerste wat beantwoord moet worden waar precies het lhm lek zit. Bart heeft even snel gekeken en dacht dat het de stuurleiding was maar dat weten we dus nog niet zeker. De tweede vraag is: is het de moeite waard om hem te repareren? Zoja, dan laat ik dat doen en verkoop ik hem weer. Zonee, dan haal ik de rechter achterkant en zijkant eruit, sloop eraf wat ik nog denk te kunnen gebruiken en dan gaat de rest alsnog naar de sloop. De zijkant wil ik dan gebruiken om de schade aan de rode 1.8 die ik vorig jaar van Karel heb gekocht te herstellen.

Net als Nico zelf hoop ik dat het de moeite waard is om hem te herstellen want het is een hele nette auto om te zien in een prachtige kleur.

Zo staat hij nu bij Bart:

Image
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Berline van NdeJ

Post by Feije »

:clap: Dit wordt een soort Xantia-reddingsmissie geloof ik. Je had wel een spannende trailer mee geloof ik ;). Ben benieuwd wat de garage ervan vindt!
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Berline van NdeJ

Post by henkr »

Dat zit fors boven het maximaal trekgewicht Bert! :D
Ik heb dezelfde oprijplaatsluiting op mijn ambulance, je haakt ze horizontaal in en laat ze vervolgens zakken, als de achterkant dus lager ligt dan de voorkant zouden ze dus vergrendeld moeten zijn en niet los kunnen wippen.
Dat het neuswiel overbelast werd is wel logisch, de hoogteregeling van de trekauto vindt dat ie te hoog staat en laat dus de druk van de achtervering weglopen, de auto hangt dan met zijn hele achterkant aan de dissel, maak het zelf zo nu en dan mee als de slingerkoppeling van de caravan niet goed wil lossen, dan ligt de auto ook plotseling met de trekhaak zowat op straat.
edit: waren dit trouwens stalen of alu opritten? ben onlangs van staal naar alu overgeschakeld en hoop dit fenomeen nooit mee te maken. :(
Image
En hier de oude stalen opritten:
Image
Uiteindelijk is het gewichtsverschil veel minder dan ik gehoopt had, resp. 30 en 24kg, en dat voor de somma van 500€ :(
edit2: Als je een stuk platstaal/alu in de onderste U van de rijplaat (op jouw tekening) zou schuiven kan de rijplaat niet meer omhoog en er dus ook niet afschieten?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: De Berline van NdeJ

Post by web »

henkr wrote: Sun Feb 07, 2021 2:33 pm Dat het neuswiel overbelast werd is wel logisch, de hoogteregeling van de trekauto vindt dat ie te hoog staat en laat dus de druk van de achtervering weglopen, de auto hangt dan met zijn hele achterkant aan de dissel,
Twee Xantia's op één neuswiel leunen was wat veel natuurlijk. Trekauto hoogste stand zetten was eleganter geweest, maar verzin dat maar eens op dat moment.

En die rijplaten... Ze zullen er maar af lazeren op een nét iets minder ideaal moment. Of op iemands tenen landen. Gevaarlijk mankement.

Categorie koop nooit een huis van een timmerman / leen nooit de trailer van een monteur ;)
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De Berline van NdeJ

Post by bthomas »

edit: waren dit trouwens stalen of alu opritten? ben onlangs van staal naar alu overgeschakeld en hoop dit fenomeen nooit mee te maken. :(
Het waren stalen, qua perforatie identiek aan die van jou.
En die rijplaten... Ze zullen er maar af lazeren op een nét iets minder ideaal moment. Of op iemands tenen landen. Gevaarlijk mankement.
Het was geen fijne situatie en toen ik de auto later erop reed was ik ook wel bezorgd.
Maar ik vermoed dat het niet altijd op elk moment kan optreden, maar dat er een bepaalde situatie is waarbij dit kan gebeuren, bijvoorbeeld op het moment dat de wielen de oprijplaat verlaten en de aanhanger betreden. Misschien wel omdat de achterwielen op de niet 100% vlak liggende oprijplaat deze doen kiepen. Zoiets:

Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Berline van NdeJ

Post by henkr »

Ik ga nu sowieso uitvogelen hoe die opritten te blokkeren zijn, dit was een goed voorbeeld hoe het fout kan gaan. :idea:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
web
Posts: 215
Joined: Sun May 31, 2020 11:04 pm
Location: Amsterdam Noord

Re: De Berline van NdeJ

Post by web »

bthomas wrote: Sun Feb 07, 2021 8:56 pm Misschien wel omdat de achterwielen op de niet 100% vlak liggende oprijplaat deze doen kiepen. Zoiets:

Image
Mooi getekend! Maar dat "lepelen" zou de vast haak constructie dus moeten voorkomen...
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Berline van NdeJ

Post by henkr »

Maar niet meer als oprit en laadbodem in hetzelfde vlak liggen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply