De Berline van NdeJ

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De Berline van NdeJ

Post by JW-C5 »

@Henk,

Als ik het goed zie zitten er op een Break andere leidingen achter dan bij een Berline.
Die van de Berline hebben andere nummers, en ze zijn in de afmetingen wat korter. Maar via die andere en langere nummers voor de Berline kom ik op dit moment niet verder.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Berline van NdeJ

Post by henkr »

Ik geloof je direct JW maar kan in de verste verte niet verzinnen wat de reden daarvoor zou zijn, de wielbasis is gelijk bij break en berline, de extra lengte van de break zit achter de as, aan een andere remkrachtregeling kan het ook niet liggen want de voeding van de achterremmen komt zoals bij alle hydropneumaten uit het achter-veercircuit.
Mogelijk zijn de achterste draagarmen anders vanwege de grotere lagers?
In ieder geval maar goed dat deze leidingen makkelijk nagemaakt kunnen worden.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De Berline van NdeJ

Post by JW-C5 »

Het zou kunnen zitten in een andere plaatsing van dat koppelstuk. Daarmee krijgen ze een andere lengte.

Kijk maar even op Service.citroen, en vul dan niet jouw VIN in maar een gewone Xantia Berline, Sedan zoals het daar staat.
Dan komen de artikelnummers 96 106 389 met lengte 2323 mm en 96 106 390 met lengte 1907 mm tevoorschijn.
Bij de Break zijn dat resp. 4885 E2 met lengte 2462 mm en 4885 E1 met lengte 1938 mm.

Groet,
JW
NdeJ
Posts: 49
Joined: Fri Apr 19, 2019 11:43 am

Re: De Berline van NdeJ

Post by NdeJ »

En we mogen weer een jaartje! :D Er is dus geen nieuwe remleiding opgekomen, maar alles is blank geschuurd en in de tectyl gezet. De toeleveranciers van mijn garage konden de benodigde koppelingen, leidingen niet leveren. Hij kon via de Citroëndealer nog wel een leiding rechtsachter krijgen, kosten ong. 370 euro exclusief BTW :shock: . Kan het kloppen dat voor het vervangen van de achterste remleiding het subframe los moet? Dat wilde hij liever niet doen, want dan werd het wel een hele dure reparatie. Volgens mijn garage kon het op deze manier nog wel een paar jaar vooruit. We gaan het zien.

Groet, Nico
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Berline van NdeJ

Post by henkr »

Mooi dat je weer even verder kan Nico!
Als je de Li/re leidingen bedoelt met die spiraalwinding dan hoeft volgens mij het subframe er niet af.
Je garage heeft kennelijk niet bij de goede leverancier gekeken, bij Citrotech hebben ze alle soorten leidingen,wartels en zelfs knelkoppelingen voor de 3,5 en 4,5mm.
Als de lange voor-achter leiding vervangen zou moeten worden wordt het wat lastiger, aan de voorkant is het een crime om een nieuwe leiding in de juiste klemmen te leggen aan de achterkant zou inderdaad het subframe moeten zakken, voordeel is dat de keurmeester de leidingen boven de tank ook niet kan zien.
Ik stel me voor dat als ik ooit tegen dat probleem aan loop ik op zoek zou gaan naar lange draadeinden met dezelfde schroefdraad als de frame-bevestigingsbouten zodat je met een paar moeren er op het frame heel gecontroleerd kan laten zakken.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
NdeJ
Posts: 49
Joined: Fri Apr 19, 2019 11:43 am

Re: De Berline van NdeJ

Post by NdeJ »

Het was inderdaad de lange voor-achter leiding. Ik denk dat als deze daadwerkelijk vervangen moet worden, ik naar een Citroënspecialist zoals Enting of Stoebo ga. Deze hebben meer ervaring met zulke klussen Mijn garagehouder is nog geen dertig en heeft weinig tot geen (hydropneumatische) Citroëns in onderhoud. Het overige onderhoud vertrouw ik hem wel toe. Ik hoop dat het voorlopig nog niet aan de orde is.

Groet, Nico
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Berline van NdeJ

Post by henkr »

Ik heb ooit overwogen om teneinde er goed bij te kunnen eerst motor en bak er uit te takelen. :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
NdeJ
Posts: 49
Joined: Fri Apr 19, 2019 11:43 am

Re: De Berline van NdeJ

Post by NdeJ »

De eerste probleempjes met de Xant beginnen te komen. Een paar weken geleden zag ik een plasje olie onder de auto liggen, het bleek lhm te zijn. Direct de auto naar de garage gebracht, waar bleek dat de remklauw linksvoor kapot was. Kosten 237 euro. Dit weekend, weer een plasje lhm, nu bij het rechter voorwiel, weer naar de garage en nu bleek dat de veerpoot retourslang lek is. De monteur hoopt dat dit nog te bestellen is. Ik heb inmiddels al even gegoegeld en ze zijn nog gewoon leverbaar. (onderdeelnummer 95050399)

Vraagje: is dit makkelijk te vervangen, m.a.w kan ik dit zelf doen zonder brug of speciale gereedschappen?

Groet, Nico
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Berline van NdeJ

Post by henkr »

Die blijft ook nog wel even leverbaar, is dezelfde als voor de C5.
Even goed merken waar ie op de veerpoot zit en de rest is een fluitje van een cent.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: De Berline van NdeJ

Post by slimenslecht »

Bestel niet alleen de retourslang maar ook de klem, met beleid loshalen kan je misschien de oude nog gebruiken, maar een nieuwe is beter.

Ik heb ze toendertijd vervangen zonder speciaal gereedschap, even goed opletten op het gaatje in de veerpoot en dat het gaatje van de slang daaroverheen valt. Een lange tie-rip om te fixeren (of twee, een boven en een onder de klem) kan handig zijn of een handje extra ;-))
Post Reply