De 1.8i 16v Break van TRXke

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Tato
Posts: 85
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by Tato »

Geen idee of die past.
Aangezien je hem hebt, kun je beide dan niet vergelijken?
Als ze niet overeenkomen, dan kun je altijd nog de bestaande sleepring en contacten schoonmaken.
Grtz,

Maurice
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by H@ns »

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Xantia. Vlak voor de apk lukt het me wel om met de trucjes die jij ook beschrijft om het lampje lang genoeg uit te laten. Maar zodra je weer een stuk rijdt, de passagiersstoel verzet of wat deuren open en dicht doet is het weer terug.
Ik ga binnenkort nieuwe weerstandjes onder de passagiersstoel bevestigen en dit keer goed solderen ipv met isolatietape zoals het nu zit (vorige eigenaar) stoel er uit alles nalopen en hopen dat het dan goedkomt…
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by Feije »

TRXke wrote: Tue Oct 10, 2023 8:00 pmWeet er iemand of die van een TCT break uit '95 of '96 past?
Weet je zeker dat je die nog hebt liggen? :-D
Ik denk dat die van een type 1 niet zomaar gaat werken in een type 2. Er zit best wat verschil in. Jouw Xantia is een redelijk vroege type 2 toch? Dan moet je een sleepring hebben van een type 2 van vóór 3 mei '99. Als 'ie van daarna is (ORGA 8211 en later) zul je ook een sleepring van daarna moeten hebben. Ik ga er hierbij van uit dat je geen stuurbediening hebt.
Overigens hebben de zij-airbags volgens mij een ander lampje, dus die kun je uitsluiten.
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by TRXke »

@Feije
Euh heb jij die dan ?
Niet dat dit erg zou zijn hoor, maar ik dacht dat ik die nog ergens had zien liggen in mijn voorraad...
Een vroege is de 1.8i16v nu niet echt vind ik, de wagen is uit april '99 orga 8192.
De wagen heeft geen stuurbediening, maar zij airbags heeft hij wel (iets wat mijn TCT niet heeft en dat is volgens mij een erg vroege serie2)
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by Feije »

TRXke wrote: Tue Oct 10, 2023 9:52 pm@Feije
Euh heb jij die dan ?
Ja, ik geloof dat ik die wel heb meegenomen maar dat weet ik niet meer zeker. Controleren in je voorraad is natuurlijk nooit een gek idee ;).
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by TRXke »

Blijkt dat ik de 4112AC nodig heb.
Ik ga maar een 2de handse zoeken denk ik...
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by TRXke »

Zo nog even een update:
Blijkt dat de 4112AC niet makkelijk te vinden is voor de Xantia nieuw al zeker niet en gebruikt ook niet echt.
Maar dit zat ook in een 206 en die vind je wel, dus maar 1tje besteld en gemonteerd en probleem opgelost.
Lijkt mij dat voor dit probleem de km stand toch wel verantwoordelijk is, echter voor de rest is de auto opmerkelijk fris en is het zowel optisch als aan het rijden niet te merken hij dicht tegen de 290000km zit en trouwens nog steeds geen olieverbruik.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by H@ns »

Hahaha ja dat olieverbruik herken ik ook van mijn 1.8 16V. Echt nauwelijks een druppel.
Dit is echt een super motor! Veel ander zaken geven slijtage problemen: ophanging, bollen, hydraulisch systeem, kachel, …
Maar dat motortje snort als en tevreden kat!
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by TRXke »

Deze Xantia is tiptop zowel optisch en technisch en rijd fantastisch, helaas is 2024 het laatste jaar dat deze is toegestaan in de LEZ.
Ik had ergens gelezen dat Antwerpen een jaar uitstel gaf voor euro2 benzine wat dus dan nog volledig 2025 zou zijn, maar wat hier van waar is weet ik niet.
In ieder geval er is een vervanger in zicht voor deze Xantia in de vorm van een C5 break Ph2, dus gaat deze fantastische wagen dit jaar te koop worden aangeboden.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by Feije »

Jammer! Kun je geen Xantia Break van ‘95 vinden? Voor auto’s van 30 jaar en ouder gelden weer andere regels toch?
Post Reply