De 1.8i 16v Break van TRXke

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by TRXke »

@henkr,
Er was geen sprake van een "forse negatieve kogeldruk" het gaat om een stam Eik en die zijn altijd aan de onderzijde (wortel zijde) breder en ook zwaarder.
Die onderzijde leg ik dan uiteraard vooraan in de aanhanger, de kogeldruk was niet perfect maar zeker niet gevaarlijk, de aanhanger en auto gedroegen zich normaal en stabiel.
Het is ook niet de eerste maal dat ik met zo'n lading rij , ik heb sinds '93 mijn rijbewijs en rij al zolang met aanhangers voor de zaak van mijn vader en sinds 2 jaar voor mijn eigen zaak en soms moet je roeien met de riemen die je heb om de klus te klaren en dan kan niet alles prefect zijn :roll:
Deze Hapert aanhanger is de stabielste die ik ooit gehad heb , onze eerste was ook een dubbelasser 2T merk Henra en die was heel nerveus zelfs met een perfect verdeelde lading ging die slingeren juist voor 80km/u en dan moest je wel wakker zijn om die terug stabiel te krijgen, deze heeft hier totaal geen last van.
Ik heb ook nog een 1.5T enkelasser nieuw laten maken maar dat was qua stabiliteit en wegligging een drama , uiteindelijk heb ik die na 1.5j ingeruild op een nieuwe plateau dubbelasser 0.75T met huif en die is ook super stabiel.

Wat betreft het roken dat is zeer zeker geen waterdamp maar blauwe rook door ofwel te rijk mengsel door enkele koude starts achter elkaar of olie verbruik, maar ik hoef wel nooit bij te vullen.
En als de kat het niet overleeft dan steek ik gewoon een nieuwe :lol:
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by TRXke »

Ondertussen rij ik al meer dan een jaar C5 (RE) 2.0i 16v break en dus niet meer met deze Xantia, hoewel deze Xantia nog steeds in mijn bezit is en in bruikleen naar mijn broer is gegaan.
De km stand is opgelopen naar 283000 km en de auto doet het nog steeds heel goed, de toekomst van de auto in mijn bezit is onzeker op langere termijn maar op onderhoud word niet bespaard.
Nu zal het volgende maand 10 jaar geleden zijn dat dat distributie is vervangen en ondanks dat er "maar" 60000km gereden zijn wil ik deze toch vervangen.
Daarom had ik graag de onderdeelnummer geweten van:
-Distributieriem.
-Spanrollen.
-Waterpomp.
-Keerringen krukas en nokkenassen (distributie kant)

Nadat de distributie is vervangen wil ik ook nog een nieuwe koppeling plaatsen en een nieuwe krukaskeerring.
Last edited by TRXke on Sun Apr 02, 2023 4:55 pm, edited 1 time in total.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by JW-C5 »

Op de 1.8i 16V zijn verschillende uitvoeringen gemonteerd geweest.
Via je VIN is de juiste set op te sporen.

Groet,
JW
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by Feije »

Die van de waterpomp en de keerringen kan ik je in ieder geval wel geven:

1201 98 (waterpomp)
1206 A4 (pakking van de waterpomp)
0236 44 (nokkenaskeerring, die heb je twee keer nodig)
0326 22 (krukaskeerring)

Voor de rest verschilt het inderdaad, daar kan JW je denk ik beter mee helpen.
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by TRXke »

Bedankt voor de antwoorden!
@JW, Je hebt pb.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by JW-C5 »

Ik heb de nodige CitDoc's opgezocht.

Als je me je mailadres geeft via een PB, gaan ze als PDF's naar je onderweg.

Groet,
JW
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by JW-C5 »

Ze zijn verstuurd.

Groet,
JW
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by TRXke »

@JW, mail ontvangen, bedankt voor het opzoekwerk!
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by TRXke »

Update:
De km stand van deze Xantia '99 loopt tegen de 285000km en is nu 10 jaar in mijn bezit.
In die 10 jaar heb ik 60000km gereden en steeds goed onderhoud gedaan, maar er is geen onderhoudshistorie gekend voor 2013.
Ik had dus ook geen idee hoe oud de koppeling was en had al een tijdje het idee dat deze ver aan haar einde was wegens het hoge aangrijppunt. Zelf rij ik al meer dan een jaar niet meer in de auto maar is de Xantia door geschoven naar mijn broer.
Omdat ook de krukaskeerring vliegwielzijde lekte en een aandrijfaskeerring dit ook deed vond ik het nu wel het moment om de koppeling te vervangen.
En dat bleek niet overbodig aangezien de plaat erg gesleten was en de drukgroep nog maar erg weinig druk had op de plaat, ook het druklager was ver door en goed ingesleten in het diafragma.
Er kwam een LUK koppeling uit, geen idee of dit nog de originele was...
Verder heb ik ook de onderste motorsteun vervangen en de getande ringen van de aandrijfassen.
Ondertussen rijdt de auto al terug maar ik denk dat met de motor te laten zakken om de versnellingsbak eruit te krijgen dat ik de bovenste motorsteun geforceerd heb.
Nu vind ik 2 onderdeel nummers hiervoor namelijk nr 96171996 en 96171997 die laatste is online enkel van QH maar helaas nergens leverbaar.
Die laatste zou dus voor de X2 en de eerste voor de X1, weet iemand hoe het zit?
In mijn voorraad heb ik trouwens nog een nieuwe 96171996 liggen ooit verkeerd geleverd als ik mij goed herinner.
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by TRXke »

Nogmaals een update voor diegene die het nog zouden lezen...
Het airbaglampje knippert al een hele tijd, de verbindingen zijn al jaren gesoldeerd en meestal lukte het om de sleutelschakelaar enkele malen te draaien of deze met perslucht door te blazen echt geeft dit geen resultaat meer.
Soms blijft het even uit maar als je aan het stuur draait is het er weer.
Image

Ik vermoed dat het dan in de sleepring achter het stuurwiel zit?
Weet er iemand of die van een TCT break uit '95 of '96 past?
Want die heb ik nog liggen.

Ik kijk uit naar een reactie!
Post Reply