De 1.8i 16v Break van TRXke

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by TRXke »

Ik ben onder de indruk van het aantal reactie's op mijn vraag :o
Het lijkt mij dat ik de 10j wel kan aanhouden (km maakt ik toch niet echt veel).
Misschien is het ook nog interessant om te vermelden dat mij Xantia al wel de "automatische spanrol" heeft en je dus geen meter nodig hebt om de riem op spanning te zetten.

Weer iets anders: sinds kort is mijn Xantia 's morgens achter bijna helemaal ingezakt, vooraan zakt hij ook wel iets.
Veerbollen + anti sink zijn slechts 2 jaar oud, zou dit toch de anti sink zijn?
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by Menno »

Die automatische spanrol is idd een mooi voordeel tov de 2 liters !
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by TRXke »

Dat was ook een reden waarom ik deze toen heb gekocht, staat mij iets van voor dat de versie (1.8/2.0) zonder die automatische spanrol meer kans hebben op een gebroken distributieriem.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by Feije »

Kun je er dan niet een automatische spanrol op zetten als hij dat niet heeft? :think:
Inzakken zou misschien ook wel eens een antizinkklep kunnen zijn? Als je wilt kan ik die wel meesturen met de koplampen tzt ;).
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by TRXke »

Ja dat zat ik net ook te denken, weet niet of dat kan...
Antizinkklep ja inderdaad dat zou kunnen, mocht je die kunnen meesturen daar zeg ik geen nee tegen :D
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by henkr »

@TRXke: Ik vermoed dat je er gauw achter bent als je 1 voor 1 wat leidingen bij het voorraadvat loskoppelt, de olie moet ergens naar toe dus of via een lekleiding of via de retour waarbij in het eerste geval dus waarschijnlijk een veercilinder gesneuveld is.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by TRXke »

Geen idee of het aan de veercilinder ligt.
Komt dit vaak voor dan?
Zoals de meeste weten heb ik meer ervaring met CX en daar is het zo dat als de achtervering snel inzakt het drukverlies 9/10 in het remcommando zit,
extreem drukverlies in de veercilinders is daar erg zeldzaam.
Iemand ervaring met drukverlies in het remcommando?
De antizinkbol heb ik trouwens gedemonteerd en getest, en geeft nog een druk van 45bar.
Dus dat kan het probleem niet zijn denk ik zo.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by henkr »

Ook daar geldt dat de olie uiteindelijk in de retourleiding moet komen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
TRXke
Posts: 83
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:17 pm

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by TRXke »

Het is al weer veel te lang geleden dat ik hier nog geweest ben en iets gepost heb , dus bij deze :P

Het inzakken achteraan is voor 95% opgelost door een andere antizinkklep te monteren, maar eigenlijk had ik er geen die paste.
Ik had enkel een antizinkklep van een hydractief en daar zitten de aansluitingen andersom, maar als je de klep uit de behuizing draait en langs de andere kant de stop er uit draait en die verwisseld heb je gewoon een passende antizinkklep 8-)

Met 95% opgelost bedoel ik dat de Xantia niet meer gaat liggen en over het algemeen eigenlijk niet inzakt, heel soms is hij 's morgens of enkele dagen later achter iets gezakt. Maar meestal gewoon niet, best ok voor mij dus.

Nu zou het niet kunnen dat er nu weer iets anders was zeker :roll:
En dat is het volgende , ik moet de auto regelmatig uit de garage halen omdat hij daar in de weg staat om er te werken.
Dan start ik hem dus (koude start) zet hem buiten en parkeer hem 20 tot 50m verder en 's avonds zet ik hem dan terug binnen, soms de volgende dag opnieuw dus zonder echt te rijden. Als ik dat zo dus doe begint hij de volgende keer enorm te roken (als een oude diesel, echt een wolk) maar als ik hem even laat draaien is het wel gedaan en ga ik dan echt rijden en start de volgende keer (koud) rookt hij niet.
Motor start goed verbruikt geen olie en heeft geen vermogen te kort, zou de kat ver op zijn dan?

Dat een Xantia break een goede aanhanger trekker is dat wisten jullie al wel denk ik

Image

Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 1.8i 16v Break van TRXke

Post by henkr »

Bovenste foto:
De achterste as van het tandemstel als draaipunt beschouwend vermoed ik dat hier toch wel sprake is van een forse negatieve kogeldruk hetgeen bij een HP auto heel geniepig is want je ziet het niet, de auto gaat als het ware aan de dissel hangen en het weggedrag kan ronduit gevaarlijk worden.
Wat het vaak naar binnen en buiten rijden betreft: dat is desastreus voor je katalysator, die begint pas te werken als ie heet is en wordt nu opgezadeld met een vracht aan onverbrande benzine.
Een groot deel van de "rook" betreft natuurlijk gecondenseerde waterdamp waardoor het erger lijkt dan het is maar gezond is het niet. :(

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply