Op marktplaats wordt een Xantia aangeboden voor de sloop. Nu zag ik dat deze auto voorzien is van cruise-control. Wie weet welke delen je nodig bent om dit systeem over te zetten. Het zal vast en zeker meer zijn dan alleen wat kabels en de bediening.
Wellicht dat ergens of iemand een schema van dit systeem heeft. Ik ben benieuwd. Groet Wim
cruise control Xantia X2
Re: cruise control Xantia X2
Was het een automaat?
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: cruise control Xantia X2
het betreft inderdaad een automaat, maar ik zou het willen inbouwen in een handgeschakeld auto.
Re: cruise control Xantia X2
Dan kan het een lastig probleem worden.
Ik vroeg het omdat de CC op de Xantia uitsluitend in combinatie met automaatbak geleverd werd dus waarschijnlijk is het er eentje af-fabriek.
De hele bedrading voor de CC zit dus geïntegreerd in de draadboom van de auto dus dat zet je niet zomaar even over.
De feitelijke servo is vacuümgestuurd en omdat de Xantia geen vacuümleiding heeft voor de rembekrachtiger zit er een separate elektrische vacuümpomp in.
M.a.w: Alles is mogelijk maar je bespaart jezelf een giga klus aan zoek-en montagewerk door gewoon een CC van John Gold te nemen met een elektrische servo.
Groet Henk.
Ik vroeg het omdat de CC op de Xantia uitsluitend in combinatie met automaatbak geleverd werd dus waarschijnlijk is het er eentje af-fabriek.
De hele bedrading voor de CC zit dus geïntegreerd in de draadboom van de auto dus dat zet je niet zomaar even over.
De feitelijke servo is vacuümgestuurd en omdat de Xantia geen vacuümleiding heeft voor de rembekrachtiger zit er een separate elektrische vacuümpomp in.
M.a.w: Alles is mogelijk maar je bespaart jezelf een giga klus aan zoek-en montagewerk door gewoon een CC van John Gold te nemen met een elektrische servo.
Groet Henk.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: cruise control Xantia X2
Mmm, Dat is inderdaad een forse ingreep. Had al wel op een Engels forum gelezen dat het her en der wat aanpassingen/wijzigingen zou vragen, maar als ook kabelbomen en dergelijke moeten worden aangepast, dan wordt het een aardige klus. Dan toch maar kijken naar een after-market oplossing. In ieder geval bedankt voor de foto's.
Re: cruise control Xantia X2
Schiet me net te binnen: de automaatversie voorziet natuurlijk niet in de mogelijkheid van een koppelingsschakelaar, die zal er bij een handbak ook nog op moeten.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: cruise control Xantia X2
Dat laatste lijkt me het probleem niet. Die kun je desnoods gewoon parallel schakelen met de schakelaar op het rempedaal (is als het goed is een aparte schakelaar. Je remlichten gaan dan dus niet ineens branden als je het koppelingspedaal intrapt). Ik heb wel eens van Activa's gehoord waarbij de bedrading er al helemaal in lag. Heb zelf nooit goed gekeken, maar bij mijn TCT zit het stekkertje voor de stengel er al wel.
Een HDI heeft trouwens altijd al een koppelingsschakelaar omdat het motormanagement dat ook graag wil weten. Bij een HDI is cruise control inbouwen trouwens een hele andere klus dan bij een benzine of andere diesel! Bij een HDI is het niet zo'n hele ingrijpende klus. Je kunt daarbij trouwens gewoon onderdelen halen uit een Xantia met een andere motor. De meeste cruise control-delen heb je dan niet eens nodig (ik denk alleen de stengel, onderste stuurkap en misschien wat relais en stekkertjes).
Zie ook: https://frenchcarforum.co.uk/forum/view ... 7&start=26
Die PIT heeft het ingebouwd in zijn HDI.
EDIT: De Xantia die voor onderdelen wordt aangeboden heeft geen fabrieks-cruise control. Wel een automaat inderdaad. Het gaat om diegene met brandschade toch?
Een HDI heeft trouwens altijd al een koppelingsschakelaar omdat het motormanagement dat ook graag wil weten. Bij een HDI is cruise control inbouwen trouwens een hele andere klus dan bij een benzine of andere diesel! Bij een HDI is het niet zo'n hele ingrijpende klus. Je kunt daarbij trouwens gewoon onderdelen halen uit een Xantia met een andere motor. De meeste cruise control-delen heb je dan niet eens nodig (ik denk alleen de stengel, onderste stuurkap en misschien wat relais en stekkertjes).
Zie ook: https://frenchcarforum.co.uk/forum/view ... 7&start=26
Die PIT heeft het ingebouwd in zijn HDI.
EDIT: De Xantia die voor onderdelen wordt aangeboden heeft geen fabrieks-cruise control. Wel een automaat inderdaad. Het gaat om diegene met brandschade toch?
Re: cruise control Xantia X2
ik heb het dasboard en middenconsole er helemaal uit liggen, maar ben geen loze stekkers tegen gekomen. Dus het zal betekenen alle benodigde kabels en stekkers aanbrengen. Dus een after market is dan beter. Wat de auto betreft, gaat het om de auto op marktplaats. Volgens mij is het wel een type cc dat ik al meerdere malen bij de Xantia tegengekomen, dacht dat het wel een originele cc is.
Re: cruise control Xantia X2
De John Gold is zowel met servo- als vacuumbediening te koop. Servo ietsje duurder maar wegens stabiliteit te verkiezen. In de FAQs (via de wayback) moet mijn inbouwverhaal nog te vinden zijn.
Koppelingskoppeling is wat mij betreft kul, nog nooit gemist of nodig gehad.
Verder is zo'n JG natuurlijk een aardige investering, maar de meerlol is niet in geld uit te drukken. Bij mij al 10 jaar feilloos werkend, een zeer stabiele snelheid en 3 voorkeuzesnelheden.
Ik wist het wel.
Adri
Koppelingskoppeling is wat mij betreft kul, nog nooit gemist of nodig gehad.
Verder is zo'n JG natuurlijk een aardige investering, maar de meerlol is niet in geld uit te drukken. Bij mij al 10 jaar feilloos werkend, een zeer stabiele snelheid en 3 voorkeuzesnelheden.
Ik wist het wel.
Adri