Page 1 of 1

Brandstofleiding lek

Posted: Sat May 11, 2024 10:03 pm
by Lbarré
Nou vandaag met m'n Xantia eens gaan tanken. Geen probleem, en dan naar huis gegaan.
Na enige tijd buiten gegaan en zag een hele grote vlek net voor rechter achterwiel liggen.
Van nabij gekeken en zag steeds enkele druppels neervallen. Gekeken en was wel dieselbrandstof.
Is nu dan de brandstofleiding waar er een probleem mee is. :cry:
Dan de Xantia maar eens in hoge stand gezet en zag dat die leiding onderaan klaarblijkelijk al ettelijke malen werd afgedicht met tape.
Heb die dan trachten vaster te maken maar lukt me niet.
Iemand enig idee waar die leiding begint en zou eindigen?
En nu dan ook hoe die leiding nog degelijk te vervangen en waar deze nog te vinden is?
Is nu alweer nog eens een probleem erbij. :oops: :cry:

Re: Brandstofleiding lek

Posted: Sun May 12, 2024 1:48 am
by Feije
Als je een brug hebt en het op een benzine lijkt is dit absoluut niet lastig. Bij mij zitten er vanaf de tankunit tot aan de motor twee slangen, dan twee leidingen en dan weer twee slangen. Je zou even moeten kijken welke er precies lek is. De leidingen zitten achter een kapje dat je er voorzichtig af kunt klikken. Dan zie je ze zo zitten.

EDIT: je lekkage zit natuurlijk op de plek van die tape. Kun je eens een foto posten? Dan zie ik vast wel waar het zit.

Re: Brandstofleiding lek

Posted: Sun May 12, 2024 11:00 am
by Breeze
Nou zeg, dat is wel een super-beunhaas geweest. Wie repareert er nou een brandstofleiding met tape? En in geval van nood, repareer je dat toch correct gelijk a thuiskomst.

Adri

Re: Brandstofleiding lek

Posted: Sun May 12, 2024 6:06 pm
by Lbarré
Image & Image
Hier enkele afbeeldingen ervan.

Re: Brandstofleiding lek

Posted: Sun May 12, 2024 6:15 pm
by Feije
Op mijn mobiel kan ik ze helaas niet zien, maar wellicht gaat het vanavond als ik thuis ben op de computer beter.

Re: Brandstofleiding lek

Posted: Sun May 12, 2024 11:38 pm
by Feije
Helaas, ook hier doen ze het niet. Heb je ze wel netjes als bijlage in je post geüpload?

Re: Brandstofleiding lek

Posted: Tue May 14, 2024 10:12 pm
by Stars_Falling_93
In aanvulling op wat Feije eerder schreef: als de brandstofleidingen een beetje lijken op de benzine is het systeem vrij eenvoudig.

Bij mijn auto was het vervangen van de slangen nog wel wat gedoe. De slangen hadden bij mijn auto verschillende diameters in een stuk slang. Bijv. aan motorzijde 6mm interne diameter en dan 8mm voor de aansluiting op de injectorrail. Ik kwam daar zelf niet meer uit en mijn garage heeft dat uiteindelijk opgelost. Die moest ook nog even zoeken, maar hoorde van een bevriende oldtimerrestaurateur dat er verloopstukjes bestaan om verschillende diameters brandstofleiding aan elkaar te koppelen. Zo gezegd, zo gedaan. Dat loste bij mij de problemen op.

Dus het is wel even zaak om goed te kijken hoe de brandstofleidingen bij jouw diesel er precies uitzien.

Re: Brandstofleiding lek

Posted: Wed May 15, 2024 1:51 pm
by Feije
Ik heb al ontdekt dat dit bij een type 1 in potentie wat eenvoudiger zit dan bij een type 2. Lbarré heeft volgens mij een HDi, dus klakkeloos een systeem van een type 1 erin zetten gaat niet werken. Hoe dan ook: plaatjes zeggen meer dan 10000 woorden ;).
NB: ook een latere type 1, zoals mijn v6, zou volgens servicebox al het systeem moeten hebben van een type 2. In werkelijkheid heeft mijn v6 nog het oude systeem.

Re: Brandstofleiding lek

Posted: Sun May 19, 2024 5:09 pm
by Lbarré
Wel met mijn Xantia naar garage gereden en staat daar nog om te zoeken naar het correcte defecte onderdeel.
Is precies alsof er geen leidingen meer te vinden zijn voor de Xantia's met HDi 110 pk diesel motor.
Zou ook wel op de Peugeot 406 HDi 110 pk diesel zijn maar, idem dito, ook niet meer te vinden. :roll:
Zal dus nog even duren.

Re: Brandstofleiding lek

Posted: Sun May 26, 2024 7:58 pm
by Lbarré
Wel die hele leiding wel dan echt volledig manueel hersteld. Defecte deel van slangen werden geheel vervangen.
Alles werkt nu weer probleemloos. :D
Nu ook nog de rest van de problemen op mijn Xantia nog zien aan te pakken.
Eerst nog roestprobleem laten verwerken, dan airco geheel laten herstellen en dan ook nog hoofdveerbol of pomp zelf nog na te kijken.
Ook nog enkele andere, minder dringende zaken, aanpakken. :)