Bert's break

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

De 31dsbs kreeg zoals geschreven nieuwe injectoren en daarmee reed ie weer fantastisch...

Reed... want vorige week heb ik 'm bij de GvT gebracht omdat er een hoop lawaai uit de aandrijving of wielophanging kwam. Helaas blijkt de automatische versnellingsbak stuk, dwz het differentieel ofzo want schakelen doet ie prima. Mijn eerste indruk was: einde verhaal voor deze auto want de V6 break staat gepland als vervanging maar moet nog opgeknapt worden. Bart van de GvT vond dat toch wel zonde omdat ie van de zomer net helemaal weer in orde gemaakt is. Dus als iemand nog een AL4 in de aanbieding heeft dan hoor ik het graag!
Gelukkig is het minder werk om de AL4 te vervangen dan het was om de 4HP20 in- en uit te bouwen.

Wat dat betreft: vorige week heb ik die ook weer terug gekregen. Hij is ruim 8 maanden weg geweest.

Image

Image

Bart heeft hem helemaal mooi gemaakt. De hemel is ook weer opnieuw bekleed. Alleen de cruise control doet het niet meer. Gek genoeg was dat vorige jaar na de eerste revisie ook al zo.

Van de week kwam ik met deze thuis uit het werk en werd aangesproken door de overburen: "He Bert, heb je een nieuwe auto?"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Bert's break

Post by H@ns »

Maar als hij nog prima schakelt kan er toch onmogelijk iets mis zijn met de bak?
Lijkt me meer iets wat elders in de aandrijflijn mis gaat.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Bert's break

Post by Feije »

bthomas wrote: Fri Oct 02, 2020 6:43 pm...Alleen de cruise control doet het niet meer. Gek genoeg was dat vorige jaar na de eerste revisie ook al zo.
Cruise control die af-fabriek gemonteerd zat? Dan zou ik eens kijken naar je pookje en naar de diverse vacuümslangen die erbij horen. Dat systeem heeft niet zo heel erg veel onderdelen.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Bert's break

Post by henkr »

Die ziet er weer perfect uit Bert! :thumbup:
Wat de CC betreft: bij de af-fabriek versie is de remlichtschakelaar ook redelijk berucht, die is dubbel uitgevoerd met aparte contacten voor de CC, kort gezegd: geen contact geen CC.
Had daar ook ooit een storing en een overgangsperiode waarin een zijwaartse tik tegen het pedaal de zaak weer in werking zette.
De dealer deed daar redelijk moeilijk over in de trant van: "dat kan wel een dag zoeken worden voordat we de oorzaak gevonden hebben" waarop ik zei: "bestel maar gewoon een nieuwe remlichtschakelaar dan zet ik hem er zelf wel in", resultaat: probleem opgelost. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Update over de 2L break: Jan van Gompel had een AL4 uit een Xantia in de aanbieding voor 350 euro. Ik heb ervoor gekozen om dat maar te doen.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Het wordt hoog tijd voor een update hier.

Bart heeft de versnellingsbak gewisseld en zoals uitgebreid besproken heeft Henk de oude onderzocht. Na het plaatsen van de "nieuwe" versnellingsbak ontstond er een probleem met de koeling: die functioneerde niet goed meer. Verschillende slangen zat dicht met smurrie, geen idee wat. De radiateur was ook geblokkeerd. Die is vervangen voor een exemplaar dat ik nog had liggen van een van de gesloopte Xantia's. Daarmee werkte het koelsysteem weer wel maar de verwarming werkt nog steeds niet. Dat is in deze tijd van het jaar behoorlijk irritant.

Image

Als het niet anders is zal de kachelradiateur ook vervangen moeten worden. Dat heb ik nog even uitgesteld omdat Bart nog een idee had om de huidige weer open te krijgen maar dat hij dat eerst wilde uitproberen bij een Xantia van een andere klant. Dat zal inmiddels wel geprobeerd zijn maar ik weet nog niet wat de uitkomst daarvan was. Ondertussen rijden we door zonder verwarming in deze.

De V6 exclusive waarmee ik dagelijks rijd blijft een zorgenkindje. Nu stinkt het binnen naar koelvloeistof, lekt ie behoorlijk olie en meen ik een verdacht geluid te horen bij het rijden. Vooral dat laatste maakt me bang voor opnieuw problemen met de automatische versnellingsbak en daarom heb ik hem in Oldemarkt achtergelaten zodat Bart er een keer naar kan kijken als hij tijd heeft.

De laatste tijd heb ik met die auto ook vaak het probleem dat de transponder in de sleutel niet gelezen wordt en dus de auto niet wil starten. 1 keer kreeg ik hem echt niet gestart en toen ben ik voor nood maar met een VW Caddy naar de klant gereden...de vernedering! :-)
Meestal, als ik de sleutel omdraai, even wacht met starten tot het lampje met het sleutelsymbool op het dashboard uit is en dan start gaat het wel goed. Ik nam de afgelopen dagen de reservesleutel maar mee om te kunnen testen, als het weer gebeurt, of de reservesleutel nog wel werkt.
Oftewel: ligt het aan de sleutel of aan de auto? Maar pertinent weigeren zoals vorige week heeft ie sindsdien niet meer gedaan.

Het is toch wel zot dat ik nu 6 Xantia's heb waarvan geen enkele geschikt is om mee naar klanten te gaan. De enige die technisch goed is tot nu toe is de rode 1.8 maar daar moet ik met de hand schakelen (zucht) en die heeft natuurlijk die schade rechtsachter.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Bert's break

Post by henkr »

Ik heb de warmtewisselaar op je oude bak met een waterstofzuiger leeggezogen, eigenlijk alleen om bij kantelen geen troep op de vloer te krijgen maar de inhoud was puur schone kvs, absoluut geen verontreinigingen.
Edit: heb ooit toen ik de slangen toch los had mijn kachelradiator met water/perslucht in omgekeerde richting doorgespoeld, die was goed "doorstroombaar", kwam ook geen vuiligheid of zo uit.
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: Bert's break

Post by slimenslecht »

Enige wat ik mij kan bedenken bij je verwarmings/koelprobleem is dat bij de "nieuwe" bak de warmtewisselaar vol met prut/troep/rotzooi moet hebben gezeten die nu het koelsysteem heeft vervuild.

Ooit gehad met een Clio 1 automaat na het wisselen van een motorblok. Tegengesteld spoelen zou kunnen helpen, wel effe je thermostaat er uit halen.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Update: de break heeft slecht gefunctioneerd in de winterperiode: de verwarming deed het niet, de radiateur is vervangen, de ANWB is er nog een keer bij geweest (daarvoor) ivm koelproblemen. Toen is overigens de thermostaat eruit gehaald.

Sinds kort is de V6 berline gemaakt en daardoor kon de blauwe 2l break naar de garage. Inmiddels is daarbij ook de kachelradiateur vervangen en de airco weer operationeel gemaakt. Binnenkort zou de APK vervallen dus er is ook meteen een APK keuring gedaan icm reparatiewerkzaamheden: 2 banden, wat lampjes en een draagarmrubber. Ik hoop dus dat we met de break weer een tijdje vooruit kunnen.
Post Reply