Bert's break

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Bart zei dat ie de auto een poosje stationair liet lopen en dat dan ineens koelvloeistof uit het expansievat kwam spuiten. Toen ik 'm naar oldemarkt reed vertrouwde ik het ook niet. Het rode lampje op de thermometer ging branden. Ik had er per ongeluk ook nog ruitensproeiervloeistof (grote koeienletters 'kant en klaar') in gedaan, weet je nog?

Maar ik wist niet Adri's koelprobleem was geïdentificeerd, dat moet mij ontgaan zijn.
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Bert's break

Post by Breeze »

"Mijn" koelprobleem ging sluipend. KVS verlies bij wat langere ritten en zwaardere belasting, zoals de Brennerpas (met de vlam in de pan). Sommige (en niet de minste) deskundigen zagen duidelijk verschijnselen van een doorgeslagen koppakking. Dat is vrij zeldzaam bij een V6 en het bleek ook dit te zijn:
Thermostaat 3.jpg
Thermostaat 3.jpg (112.55 KiB) Viewed 2880 times

ofwel zoals Henk het zo mooi verwoordde, een zodanig gezwollen pakking in het thermostaathuis dat de doorstroming belemmerd wordt.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Bert's break

Post by JW-C5 »

Dat verhaal van Breeze destijds gelezen hebbende, heb ik een paar jaar geleden die van mijn V6 uit voorzorg laten vervangen.
De auto was toen 10 jaar oud, en had een kleine kwart miljoen kilometers afgelegd.

De oude thermostaat bleek nog in goede conditie, niets van dit soort "losse vellen" te zien.
En bij de test in heet water bleek hij nog gewoon te openen.

Dat brengt mij op de gedachte dat die van Breeze niet op een gewone manier aan z'n eind gekomen is, maar mogelijkerwijs door verkeerde kvs, ooit in het systeem gegooid door een/de vorige eigenaar.

Groet,
JW
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Bert's break

Post by Feije »

Tsja dat zou hier best het geval kunnen zijn natuurlijk, want Bert heeft er ruitensproeiervloeistof in gegooid. Al lijkt dat me eerlijk gezegd niet meteen het meest agressieve goedje :problem:.
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Bert's break

Post by Breeze »

JW-C5 wrote: Fri Jun 26, 2020 11:07 pmDat brengt mij op de gedachte dat die van Breeze niet op een gewone manier aan z'n eind gekomen is, maar mogelijkerwijs door verkeerde kvs, ooit in het systeem gegooid door een/de vorige eigenaar.
Mooi dat onbegrensde vertrouwen in mijn technische integriteit.
Maar verder eens met jouw conclusie.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Ik had de ruitensproeiervloeistof er juist in gedaan omdat ie al koelvloeistof verloor. Het kan wel zijn dat het erger is geworden door de ruitenproeiervloeistof.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Bert's break

Post by henkr »

Ik weet het wel zeker!
Een overigens mooie CX van een collega van me kon na dezelfde actie linea recta richting sloop, het koelsysteem begon op zoveel plekken tegelijk te lekken dat reparatie economisch niet haalbaar was.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Bert's break

Post by Feije »

Oef, ik heb betere peptalks gehoord :lol: :P. Het is wel even hopen dat die koppakkingen nog heel zijn. Voor de rest bestaat dat koelsysteem toch vooral uit slangen en O-ringetjes e.d. Dat is nog wel redelijk makkelijk te vervangen. Dan ga ik er voor het gemak wel even van uit dat de radiateur en kachelradiateur dit experiment overleefd hebben.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Het grootste onderdeel is een homp ijzer. Ik kan me niet voorstellen dat ruitensproeiervloeistof een homp ijzer (ernstig) aantast. De rest wel te vervangen denk ik. Gezien de prijzen die mensen nu voor deze auto's vragen zou ik nog niet direct zeggen dat ie naar de sloop kan.

Maar ik wacht maar geduldig af. Wat kan ik anders?
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Afgelopen vrijdag is de 31dsbs (2L break) goedgekeurd voor de APK. Afgezien van wat ik al eerder genoemd had is ook de voorruit vervangen. De LHM filters waren ongelofelijk vies, die zijn gereinigd in een ultrasound reiniger.

Groot probleem was dat de CO uitstoot op gas veel te hoog was. We hebben dat opgelost door de MAP tabel aan te passen zodanig dat labda=1 en CO < 0.5%. Hij liep voor deze beurt ook al voor geen meter op gas. Als alles goed gaat gaat ie woensdag naar Vogels. Hij heeft ca 130.000km op deze gasinstallatie gelopen. Dan is het normaal geloof ik dat er wat onderdelen vervangen moeten worden.

Voor de HZ905F (donkergrijze V6 berline) heb ik de versnellingsbak gereviseerd terug. De GvT is wegen vakantie gesloten dus het zal nog wel een tijdje duren voordat de bak er terug in gaat.
Post Reply