Bert's break

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Het revisiebedrijf is autrans in Lunteren. Schijnt wel een goed bedrijf te zijn.
Ze hebben toegezegd dat ze een rapport gaan opstellen waarom dit kan gebeuren en waarom het geen garantie is.
Ik overweeg een bak van een sloperij te kopen als dat niet al te duur is. Dan kan ik hopelijk tenminste weer snel rijden want dit gedoe gaat nog wel een hele tijd duren vrees ik.
Kan iemand met zekerheid zeggen of een bak van een Peugeot 406 hetzelfde is?
Het zou dan om deze gaan:

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /11839569/

Gek dat kennelijk daar een 2L motor voor zat. Vertrouwde peugeot de AL4 niet?
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Bert's break

Post by Feije »

Ik weet vrij zeker dat Peugeot die AL4 ook gewoon gebruikte, dus of hier zat gewoon een v6 voor of het is stiekem een AL4... Wat verschil in versnellingsbakken betreft kan ik je alleen helpen met de volgende schermschotjes.
Xantia t2:
Xantia.png
Xantia.png (186.45 KiB) Viewed 2918 times
406 D8 (eerste type):
406 D8.png
406 D8.png (183.5 KiB) Viewed 2918 times
Ik post straks nog een paar extra, maar daar wordt het iets ingewikkelder.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Bert's break

Post by Feije »

406 D9 (faceliftmodel) met het oude type v6, zoals die motor ook in de Xantia ligt:
406 D9 ES9J4.png
406 D9 ES9J4.png (198.88 KiB) Viewed 2917 times
So far so good. Het enige verschil lijkt te zijn dat er een stekker uit komt op een andere plek, maar dat lijkt me op zich niet meteen een ramp. Maar dan, de bakken van de 406 D9 met de latere variant van de v6 (zoals in de c5):
406 D9 ES9J4S.png
406 D9 ES9J4S.png (200.65 KiB) Viewed 2917 times
Hier zie je dat er ineens verschil zit in de bakken voor de sedans/breaks en de coupé's. Die van een coupé is iets langer. Dezelfde verhoudingen zien we ook bij een XM met de v6 (maar dan weer wél met de oude variant):
XM.png
XM.png (192.74 KiB) Viewed 2917 times
Van een XM kan ik je garanderen dat hij niet werkt, want andersom werkt ook niet doordat de bakverhoudingen anders zijn. De ECU van de versnellingsbak vindt dat niet leuk en je motormanagement misschien ook niet. Wat er gebeurt als je de computer van de bak ook overzet, weet ik niet. Merk op dat die XM óók die stekker op de plek van een latere 406 heeft zitten.

Ergo: de bak van een coupé met de late v6 zal niet werken, maar alle andere 406'en hebben in ieder geval dezelfde bakverhoudingen. Dáár zal de computer van de bak dus niet over gaan zeuren. Of hij dan ook werkt, durf ik echt niet te zeggen.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Bert's break

Post by henkr »

Feije wrote: Sun Jun 14, 2020 8:37 pm Ik weet vrij zeker dat Peugeot die AL4 ook gewoon gebruikte, dus of hier zat gewoon een v6 voor of het is stiekem een AL4... Wat verschil in versnellin
Ik dacht ook zeker te weten dat de ZF4HP20 alleen voor de combinatie met de V6 gebruikt werd en de AL4 voor de 4-pitters t/m de 2.0.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Bert's break

Post by Menno »

Dat klopt
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Bert's break

Post by Feije »

Ik heb bij een nabijgelegen forum ook even navraag gedaan over die uitwisselbaarheid. Hopelijk heeft iemand het daar eens geprobeerd. Het groepje stamgasten is daar alleen volgens mij nog kleiner dan hier...maar je hebt maar één persoon nodig die het weet!
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Bedankt allen en speciaal Feije!
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Bert's break

Post by H@ns »

Dit is de lijst met auto's waar de 4HP20 in ligt:

Code: Select all

1995–2004 Peugeot 406 V6 3.0
1996–2003 Mercedes-Benz Vito
1996–2003 Mercedes-Benz V-Class
1997–2001 Citroën Xantia V6 3.0
1997–2001 Citroën XM V6 3.0
1997–1999 Peugeot 605 V6 3.0
1998–2002 Alfa Romeo 166 V6 2.5, V6 3.0
1998– Lancia Kappa, Phedra V6 3.0
1998– Renault Laguna 3.0
1998–2002 Renault Espace V6 3.0
1999–2000 Renault Safrane V6 3.0 24V
2001–2008 Citroën C5 V6 3.0
2004–2010 Peugeot 407 2l essence, 2.2i, 2l hdi
2003–2006 Fiat Ducato 2.8 JTD(244 Baumuster)
Merk op dat hij wel in de 407 2L is gebruikt.

Overigens heb je bij gebruik van deze bak ook een andere pookunit nodig als ik me niet vergis.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Bert's break

Post by Menno »

Of die lijst helemaal klopt is m.i. de vraag, o.a. de C5 2.2 HDi ontbreekt ....
Ik kan mij er ook niets bij voorstellen dat PSA als uitzondering in de 407 met 2 liter benzine die bak gebruikt terwijl al de andere modellen een AL4 gebruiken ( icm benzine ) ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Feije merkte al op dat de versie in de Xm andere overbrengingsverhoudingen hebben.
Post Reply