Bert's break

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Bert's break

Post by Feije »

Ik wou hier gisteravond al op reageren, maar toen kwam er echt alleen maar onzin uit dus besloot ik mijn mond toen maar even te houden.
henkr wrote: Sat Mar 07, 2020 6:55 pmDacht gisteren even wat onderdelen te bestellen voor een C5(2), bijkans net zoveel NFP als bij de Xantia. :(
Ik heb even gekeken en er is inderdaad al behoorlijk veel NFP zeg :shock:. Voor mijn gevoel zijn die auto's nog niet zo oud, maar de jongste zijn inmiddels ook alweer twaalf jaar. De kans is dus aanwezig dat Citroën zich zowaar eens aan de verplichte termijn van tien jaar heeft gehouden. Toch vind ik het wel erg snel. Dat het voor de Xantia soms moeilijk onderdelen vinden is begrijp ik dan nog, maar bij een c5-2 had ik zoiets echt nog niet verwacht...

henkr wrote: Sat Mar 07, 2020 6:55 pmBij Volvo kan je trouwens als optie luchtvering krijgen, moet naar men zegt Citroën benaderen...
Ik ben licht sceptisch maar vooral heel erg benieuwd hoe zo'n moderne Volvo rijdt. Lichte vrachtwagens zoals de XC90 en zo (en al zijn concurrenten) kunnen mij sowieso niet echt bekoren, maar de s90 en v90 vind ik erg mooi. Die komen bovendien een stuk sympathieker over dan alternatieven van de Duitse Drie. Aangezien de wegligging bij moderne auto's in dat segment altijd wel prima zal zijn (of doe ik een gevaarlijke aanname?), lijkt de focus van Volvo op comfort mij ook een terechte. Helaas vind ik tot dusver alles wat de huidige pers "heerlijk comfortabel" of zelfs "eigenlijk wat te zacht" noemt vaak nog steeds te stug. En ik vergelijk het dan nog met een Activa... Ik ben dus erg benieuwd of dat voor die modellen ook geldt.

Ik heb al wel eens in een s90 gezeten. Het interieur vond ik ook mooi, maar toch vielen een paar dingen me tegen. Dat begon al bij de miniscule ledjes waarmee het interieur verlicht was. Nou stond die auto bij de dealer en mocht ik niet even het licht uitdoen om het in het donker te testen, maar heel erg veel licht leek er niet uit te komen. Bovendien kwam ik hier en daar toch nog wel een beetje bedenkelijk plastic tegen, ook op plekken waar je met je vingers aan komt. Geen wereldramp, maar ik kreeg gewoon niet het gevoel in een auto te zitten die meer dan een halve ton moet kosten. Gevoelsmatig was hij niet duurder dan bijvoorbeeld de nieuwe 508, maar in de praktijk is die zomaar €20.000 goedkoper...

De stoelen waren dan wel weer prima (tikje harder dan de Xantia, maar gelukkig wel weer een stuk groter) en het multimediasysteem leek dik voor elkaar. Het werkte erg intuïtief en volgens mij ook gewoon lekker vlot.
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Bert's break

Post by C5hdi110 »

Om dit topic niet te vervuilen, wellicht een idee om in het Cafe te discussiëren over de leverbaarheid van onderdelen ;)
Ik zal daar een stukje posten over wat ik er van denk.
viewtopic.php?f=4&t=27&start=210
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Ik wou hier gisteravond al op reageren, maar toen kwam er echt alleen maar onzin uit dus besloot ik mijn mond toen maar even te houden.
Ik ben toch zo benieuwd wat voor onzin dat is geweest dat je niet in staat was om iets anders dan onzin te produceren maar wel in staat was om je te realiseren dat het onzin was.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Bert's break

Post by Feije »

Hahahaha, wat ik toen typte begon niet zo heel erg anders dan wat ik uiteindelijk opschreef, maar het werd steeds meer een zeikverhaal over moderne auto's dat werkelijk helemaal niks meer met zelfs die Volvo te maken had. En we waren al off-topic!
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Terug on topic. Een vervolg op dit verhaal.

Na heel lang wikken en wegen heb ik de oude garage een voorstel gedaan dat ik de 1500 euro voor het uit- en inbouwen zou betalen en dat zij dan moesten zorgen dat de bak weer in orde kwam. Dat voorstel werd geaccepteerd.

Vervolgens heeft Bart van de Garage van Toen de auto ingepland voor medio april. Helaas kreeg hij rugklachten en is het mei geworden maar de bak is er uit en ik heb hem naar de oude garage gebracht. Daar vandaan is ie teruggestuurd naar het revisiebedrijf. Gisteren werd ik opgebeld. Het verhaal was ongeveer als volgt: er is een ring kapot gegaan in de bak. Op zich is die ring niet zo duur maar deze heeft wel schade aangericht en daarom moet de bak opnieuw gereviseerd worden. Dat wilden ze (dat revisiebedrijf) dan uit coulance doen voor half geld: een kleine 1000 euro. De garage meldde doodleuk dat ze er geen cent aan mee willen betalen.

De ring was niet vervangen bij de revisie "want dat gaat normaal nooit stuk".

Maar daar ben ik het natuurlijk niet mee eens. We hadden een afspraak gemaakt dus dan moeten zij die ook nakomen vind ik. Gelukkig heb ik bewijs èn een getuige dus juridisch zou dit goed moeten zitten.

Wat er nog bij komt is dat de garage vindt dat ik maar rechtstreeks zaken moet doen met het revisiebedrijf. Dat lijkt me een heel slecht plan: dan kan ik zeker naar mijn geld fluiten want dan zou ik er impliciet mee instemmen dat de garage er verder niets meer mee te maken heeft.

Ik vind het allemaal ongelooflijk vervelend. Dat irritante conflict en ik ben de auto nu al een half jaar kwijt en dat gaat zo nog langer duren!
En dat is dat garagebedrijf ook nog van mijn broer! Dus ook meteen een familieconflict.

Een ongevraagd advies: nooit zaken doen met familie.

:cry:
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Bert's break

Post by Feije »

Oef, die situatie wordt erg vervelend zo inderdaad. Lijkt mij dat je helemaal correct (zelfs erg netjes) handelt, maar daar zal je broer het vast niet mee eens zijn.
bthomas wrote: Wed Jun 10, 2020 6:11 pmDe ring was niet vervangen bij de revisie "want dat gaat normaal nooit stuk".
Dat is hun risico natuurlijk. Zij besluiten om hem niet te vervangen omdat het nooit stukgaat. Prima, maar ze geven wel de garantie op die hele versnellingsbak (gaan ze vast over zeuren als je dat aandraagt -> niks mee te maken, want dat hadden ze dan eerder moeten zeggen). Als vervolgens die bak in de soep loopt omdat zij dat risico destijds verkeerd in hebben geschat, dan lijkt het mij ook logisch dat dat hun probleem is.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Bert's break

Post by bthomas »

Dankjewel Feije!
C5hdi110
Posts: 227
Joined: Fri Apr 05, 2019 4:02 pm
Location: 010

Re: Bert's break

Post by C5hdi110 »

Triest om te horen dat je bloedeigen broer zo met je omgaat :cry:
C5 1.6HDI Caractere / Peugeot 106 1.6-16V GTI
User avatar
Citrobenz
Posts: 34
Joined: Mon Apr 22, 2019 9:47 am
Location: Steenwijk

Re: Bert's break

Post by Citrobenz »

Misschien de Rijdende Rechter er naar laten kijken
Groet van Henk uit Steenwijk
Xantia 1.8, 1999
Ami 8, 1978
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Bert's break

Post by henkr »

Die dan vervolgens arriveert in een goed schakelende Xantia break automaat! :D
Eigenlijk komt het neer op dezelfde houding die ik ervaren heb bij mijn gesloopte distributie.
Had ze van tevoren expliciet gezegd dat ze van mij toestemming hadden om ieder onderdeel waar ook maar enige twijfel over zou zijn te vervangen.
Toen de riem er af liep en de dealer wilde beweren dat er een stukje rubber van de trillingsdemper in de krukaspoelie door een heel klein gaatje geschoten was hetgeen de riem een paar tanden deed overslaan was natuurlijk gelijk mijn vraag: 'Waarom heb je die poelie dan niet ook vervangen? "
Antwoord: "Omdat ie nooit stuk gaat"
Inmiddels weet elke Xantiarijder dat die dingen wel degelijk stuk gaan.
Hetzelfde verhaal dus bij de automaat van Bert, als degen die er aan werkt zo zeker weet dat ie nooit stuk gaat kan ie daar later niet meer op terugkomen.
Nog een puntje van orde: Als de klant de volle mep moet betalen voor een privé auto gaat het om 100% van het bedrag.
Voor een bedrijf dat de kosten uit coulance voor zijn rekening neemt zijn de kosten fiscaal als onkosten te boeken, uitgaande van de 52% schaal betekent dat dus 48% van de kosten die de klant zou moeten betalen daadwerkelijk op het bedrijf komen, de fiscus betaalt de rest. :D
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply