kwetsbare hydrauliekleiding?

Wielen, remmen en natuurlijk de hydrauliek.
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

kwetsbare hydrauliekleiding?

Post by Wibo »

Vorige weekend liet de Xantia mij in de steek. Een kapotte hydrauliekleiding. Na een autotransport stond de auto woensdag weer thuis. Onderzoek wees uit dat de leiding tussen de anti-zinkklep en de voorste hoogteregelaar volledig was doorgeroest, Niet onder bij de hoogte regelaar, maar een 20 cm onder de anti-zinkklep . Deze leiding zie je niet, omdat deze een verborgen bestaan leidt onder/achter de remservo en anti-zinkklep.
Aangezien ik nog een donor-auto heb, was de bedoeling van deze auto de leiding te gebruiken. Wat schetst mijn verbazing bij deze auto was de leiding ook zwaar verroest. Je vraagt je af hoe kan een leiding op die plek nu doorroesten. de leiding zit tegen het schutbord en vrij hoog in de motorruimte. Is dit een zwakke plek of is het puur toeval?
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: kwetsbare hydrauliekleiding?

Post by Feije »

Geen idee of dat specifiek een zwakke plek is, maar ik heb me laatst wel verbaasd over hoe roestig de wartels van de leidingen op de veiligheidsklep waren bij een sloper. Die sloper was verder een nette auto. Ik denk dat die veiligheidsklep op ongeveer dezelfde hoogte zit als jouw lekkage? Iets onder de antizinkklep.

De oplossing lijkt me redelijk voor de hand liggend: dit is een mooie kandidaat voor een leiding van cunifer. Is wat meer werk, maar je hoeft hem in principe nooit meer te vervangen.
Last edited by Feije on Sun Nov 26, 2023 4:11 am, edited 1 time in total.
Wibo
Posts: 70
Joined: Mon May 20, 2019 9:19 pm

Re: kwetsbare hydrauliekleiding?

Post by Wibo »

De leiding roest in de eerste klemmenrij onder de anti-zinkklep. Ik ga nu inderdaad een cuniferleiding plaatsen. De vele bochten in de leiding in combinatie met een beperkte ruimte maakt het een uitdaging de leiding netjes te plaatsen. En wat cuniferleidingen betreft, ik vet ze toch altijd in. Het zekere voor het onzekere zullen we maar zeggen.
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: kwetsbare hydrauliekleiding?

Post by Lbarré »

Deze avond met mijn Xantia nog net thuis geraakt. Plots zie ik onderweg de lampjes "STOP" en" LHM-niveau" aangaan en blijven branden.
Even gestopt en LHM-niveau nagekeken en was enorm onder minimum.
Was niet ver van een winkel waar ik nog vlug een LHM-fles van 1l kocht en erbij goot.
Lampje bleef wel branden maar dan toch nog thuis geraakt. Stuur werd wel enorm hard om te bewegen.
Vering en remmen zelf, werkten dan nog wel probleemloos.
Zag wel dat er vermoedelijk ergens een lek was aan het rechtervoorwiel. :oops: :roll:
Denk dat ik morgen de Xantia best laat wegslepen naar garage om deze hopelijk nog te kunnen herstellen.
Vele garages zijn echter dicht tussen Kerstmis en Nieuwjaar. :cry:
Had verleden jaar, maar dan aan de linkerkant, op mijn Xantia ook een dergelijk hevig hydraulisch lek en herstelling ervan
heeft me toen wel veel geld gekost. :oops:
Enig idee ...
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: kwetsbare hydrauliekleiding?

Post by Feije »

Oei, dan zijn dit nog niet de probleemloze kilometers waar je voor 2023 op hoopte. Rechtsvoor is wel een gekke plek voor een hydraulieklekkage bij een Xantia, want daar zit niet zo veel. Retourslangetje lek?
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: kwetsbare hydrauliekleiding?

Post by Lbarré »

Wel m'n Xantia is dan toch weggesleept geworden naar de garage met een depannage.
Kon mijn stuur ook wel zelf bijna niet meer degelijk draaien.
En hogedrukpomp hoorde ik dan ook echt continu draaien - tikken. :cry:
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: kwetsbare hydrauliekleiding?

Post by Feije »

Dan komt 'ie ook niet meer op druk. Stevige lekkage dus wel. Weet je al iets beter waar het zit?
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: kwetsbare hydrauliekleiding?

Post by Lbarré »

Komt nu helemaal niet meer op druk. Maar vreemd is dan dat de remmen nog wel normaal werken.
Heb ook getracht de Xantia in hogere stand te zetten, om te kijken waar lek vandaan komt, maar dat werkt nu dan ook niet meer.
Stond wel buiten en om in de felle regen alle delen, die over en onder de motor zitten, eraf te halen was niet te doen.
Zal er morgen wel meer informatie over krijgen.
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: kwetsbare hydrauliekleiding?

Post by Lbarré »

Wel m'n Xantia werd weer helemaal rijvaardig gemaakt. Heeft wel wat tijd in beslag genomen.
Rijd en veert nu weer geheel normaal.
Probleem kwam echter van defecte versleten hydrauliekleidingen en dan wel weer aan de linkerkant en niet aan de rechterkant.
Nu ook nog wel oplossing voor ander probleem voor herstelling zien te vinden.
Bij enige tijd te hebben stilgestaan en bij starten gaat de voorzijde dadelijk naar beneden.
Komt dan wel weer vlug op normale hoogte, maar HD-pomp zelf, hoor je nog vaak tikken. :roll:
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: kwetsbare hydrauliekleiding?

Post by Feije »

Voorraadbol geklapt?
Post Reply