Page 1 of 2

nokkenassensor en/of krukassensor

Posted: Sun Jun 16, 2019 12:00 pm
by straatman52
Xantia type2 slaat na een tijdje af. Als die is afgekoeld kan ik weer rijden. Volgens de ANWB moet de krukassensor vervangen worden. Iemand anders tipte mij dat het ook de nokkenassensor kan zijn, als die in mijn auto zit, als hij ook aanwezig is. Wat vinden jullie? Allebei vervangen of kan er met een goede diagnose worden vastgesteld dat het de één of de ander is?
Verder lijkt de krukassensor onder het thermosstaathuis te zitten. Moet dit huis worden gedemonteerd, en koelvloeistof eerst worden afgetapt om de sensor te vervangen?

Re: nokkenassensor en/of krukassensor

Posted: Sun Jun 16, 2019 12:32 pm
by Feije
Volgens mij zit er geen nokkenassensor op een Xantia. Hoort dat niet bij variabele kleptiming? Want dat zit op geen enkele Xantia. Welke motor heb je? Bij mijn Turbo CT zit de krukassensor inderdaad ergens onder het thermostaathuis, maar dat hoefde er niet af.

Re: nokkenassensor en/of krukassensor

Posted: Sun Jun 16, 2019 8:04 pm
by straatman52
Feije wrote: Sun Jun 16, 2019 12:32 pm Volgens mij zit er geen nokkenassensor op een Xantia. Hoort dat niet bij variabele kleptiming? Want dat zit op geen enkele Xantia. Welke motor heb je? Bij mijn Turbo CT zit de krukassensor inderdaad ergens onder het thermostaathuis, maar dat hoefde er niet af.
Ik vond het al vreemd dat ik bij Carpartsdirect geen nokkenassensor kon vinden. Dit is mijn auto: CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine

Weet je nog hoeveel tijd/geld ermee gemoeid ging? De sensor zelf kost nu €30,00

Re: nokkenassensor en/of krukassensor

Posted: Sun Jun 16, 2019 10:42 pm
by Feije
Ik heb hem zelf vervangen. Sensor kostte bij mij inderdaad ook zoiets. Op zich was het een hele makkelijke klus, maar bij mijn Turbo CT is de sleutelruimte niet al te best. Dat zal bij jouw 1.8 16v een stuk beter zijn denk ik. Het luchtfilterhuis moet er even uit en dan kun je er zo bij. Kwartiertje werk of zo.

Re: nokkenassensor en/of krukassensor

Posted: Mon Jun 17, 2019 9:52 am
by straatman52
Feije wrote: Sun Jun 16, 2019 10:42 pm Ik heb hem zelf vervangen. Sensor kostte bij mij inderdaad ook zoiets. Op zich was het een hele makkelijke klus, maar bij mijn Turbo CT is de sleutelruimte niet al te best. Dat zal bij jouw 1.8 16v een stuk beter zijn denk ik. Het luchtfilterhuis moet er even uit en dan kun je er zo bij. Kwartiertje werk of zo.
Bedankt voor jouw reactie's.
Heb nog even met de dealer gebeld. Had overigens helemaal geen tijd om dit komende week te doen. Hij zei dat er ook een vloeistofleiding losgemaakt en omhoog gehouden moet worden. Zou dat kunnen kloppen? Ik ben niet zo'n ervaren sleutelaar en ben daarom graag goed voorbereid. Jammer dat ik op het oude forum niets heb kunnen achterhalen over het vervangen.

Re: nokkenassensor en/of krukassensor

Posted: Mon Jun 17, 2019 11:13 am
by JW-C5
Volgens de CitDocs B1HB3EP0 Gegevens : Injectiesysteem multipoint BOSCH MP 7.3 INJECTIESYSTEEM BOSCH EN EMISSIE EEC 2000 (MOTOR) EN INJECTIE XU7JP4 heeft deze motor wél een nokkenaspositiesensor.
Die wordt gebruikt om te bepalen welke cilinder aan de beurt is om voorzien te worden van inspuiting en vonk, immers met alleen een krukassensor kunnen dat er twee zijn.....

Groet,
JW

Re: nokkenassensor en/of krukassensor

Posted: Mon Jun 17, 2019 1:21 pm
by straatman52
JW-C5 wrote: Mon Jun 17, 2019 11:13 am Volgens de CitDocs B1HB3EP0 Gegevens : Injectiesysteem multipoint BOSCH MP 7.3 INJECTIESYSTEEM BOSCH EN EMISSIE EEC 2000 (MOTOR) EN INJECTIE XU7JP4 heeft deze motor wél een nokkenaspositiesensor.
Die wordt gebruikt om te bepalen welke cilinder aan de beurt is om voorzien te worden van inspuiting en vonk, immers met alleen een krukassensor kunnen dat er twee zijn.....

Groet,
JW
Nu heb ik bij Carpartsdirect ook de nokkenassensor gevonden. Maar ik ga er maar even vanuit dat de krukassensor het probleem is.

Re: nokkenassensor en/of krukassensor

Posted: Mon Jun 17, 2019 1:26 pm
by Feije
Dan is het ook wel logisch dat mijn TCT het niet heeft, want die heeft een DIS-bobine. Er vonken dus altijd twee cilinders tegelijk. Zo'n 16v heeft dat volgens mij niet.
Bij mij hoefden er geen slangen of leidingen aan de kant, maar het zou best kunnen dat er bij jouw motor wel eentje in de weg loopt. ALs het een slang is is het niet zo moeilijk. Een leidinkje is iets meer werk, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nou heel erg ingrijpend zal zijn.

Re: nokkenassensor en/of krukassensor

Posted: Mon Jun 17, 2019 1:30 pm
by straatman52
Ik ben bezig de sensor te demonteren, maar kan niet bij het boutje omdat hij onder een slang zit die op het thermosstaathuis zit die richting het interieur gaat (verwarming?). Zie foto.
Wat zijn de gevolgen als ik die losmaak? Komt er vloeistof uit, moet daarna het systeem ontlucht worden?Image
Image

Re: nokkenassensor en/of krukassensor

Posted: Mon Jun 17, 2019 1:52 pm
by Feije
Zal inderdaad koelvloeistof uit komen als je hem losmaakt en ik zou hem daarna inderdaad opnieuw ontluchten. Niet zo heel erg veel werk trouwens hoor. Ik zou wel even een grote bak onder je auto zetten, anders wordt het een bende ;)
EDIT: Als het één van die twee slangen naar het interieur is, is het inderdaad een verwarmingsslang.