ruitensproeiers werken niet

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
straatman52
Posts: 26
Joined: Sun Jun 16, 2019 3:00 am

ruitensproeiers werken niet

Post by straatman52 »

Ik heb de slangetjes van de ruitensproeiers losgemaakt omdat er geen vloeistof meer uit wilde komen. Helaas komt er nu uit de slangetjes ook geen vloeistof terwijl ik de pomp wel hoor draaien. Het probleem zit dus eerder in de keten. Misschien is het reservoir verstopt. Kan iemand mij zeggen of het te doen is (en hoe dan?) om dit reservoir en/of pomp eruit te halen om het schoon te maken?
Het gaat om een type 2 van 2000. 1.8 16v
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: ruitensproeiers werken niet

Post by Feije »

Wellicht een overbodige vraag, maar is je ruitensproeiervloeistof niet op?

Dat pompje kun je er volgens mij uit trekken als je de wielkuip rechtsvoor eruit haalt. Dan kun je het vat ook al een beetje schoonmaken. Om het hele vat eruit te halen moet dénk ik je bumper eraf.
straatman52
Posts: 26
Joined: Sun Jun 16, 2019 3:00 am

Re: ruitensproeiers werken niet

Post by straatman52 »

Ja, vloeistofreservoir tot de nok toe gevuld. Lekt ook nergens onder de auto. Ik heb nog nooit een wielkast verwijderd. Ik neem aan dat het wiel eraf moet, en wijst het zich dan vanzelf of zijn er nog valkuilen?
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: ruitensproeiers werken niet

Post by Breeze »

Er is een hele simpele methode om een verstopping in het ruite(n)sproeiervloeistofsysteem op te lossen.
Perslucht op alle sproeigaatjes zetten.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: ruitensproeiers werken niet

Post by H@ns »

Onlangs de tupperware uit de wielkast verwijderd. Heel simpel hoor, het zit met boutjes vast (dop 10 of 11 als ik me goed herinner) en een paar plastic pluggen, als die nog leven..
Je moet eerst onder de wagen twee boutjes loshalen ongeveer ter hoogte van waar de airco zit (of zou zitten als je die niet hebt)
Dan aan de motorzijde nog twee boutjes loshalen, aan de zijschermzijde zit het ding gewoon geklemd in het plaatwerk.
Dan heb je in het midden nog twee bevestigingspunten waarvan één een plastic plug is meen ik.

Dan kun je die hele flap ver genoeg opzij leggen om bij het reservoir en de pomp te kunnen. Misschien het wiel er even af voor de ruimte en uiteraard de wagen op de hoogste stand en een bok onder de kriksteun!!!

Check trouwens eerst even de leiding aan de rechter zijde van de motorkap tegen de paravaan aan. Die wil nog wel eens dubbelknikken als je de motorkap open hebt gehad en daarna weer dicht doet.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
straatman52
Posts: 26
Joined: Sun Jun 16, 2019 3:00 am

Re: ruitensproeiers werken niet

Post by straatman52 »

Breeze wrote: Fri Jul 07, 2023 1:00 pm Er is een hele simpele methode om een verstopping in het ruite(n)sproeiervloeistofsysteem op te lossen.
Perslucht op alle sproeigaatjes zetten.

Adri
Maar als er vuil in de uitgang van het vat zit blaas ik dat toch maar tijdelijk terug en wordt het weer aangezogen zodra ik de pomp weer in werking stel? Ik neem tenminste aan dat er ergens een zeefje zit wat het ergste vuil tegenhoudt!?
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: ruitensproeiers werken niet

Post by H@ns »

Neen er zit geen zeefje in. Is ook niet nodig voor dit reservoir.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
straatman52
Posts: 26
Joined: Sun Jun 16, 2019 3:00 am

Re: ruitensproeiers werken niet

Post by straatman52 »

Ik ben een echte amateur, want toen ik vanmiddag met de perslucht aan de ging kwam ik erachter dat het slangetje wat uit het motorcompartiment kwam was losgeraakt van de motorkap. 'Gewoon" niet goed nagedacht hoe de vloeistof vanuit het reservoir naar de sproeiers toe moest vloeien. Inmiddels had ik de sproeiers er al af gehaald en heb ik meteen maar een paar nieuwe besteld. Kan geen kwaad om die een keer te vernieuwen.
Bedankt voor jullie meedenken.
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: ruitensproeiers werken niet

Post by slimenslecht »

Maar je kan de sproeiers wel vervangen, komt de vloeistof daar wel?

1e check, zit er vloeistof in reservoir.
2e doet het pompje het als je deze aanstuurt, dus slangetje er af en komt er vloeistof uit
3e zijn de slangen vanaf de pomp naar de sproeier "open", dus slang op de pomp en dan van de sproeier af en komt daar vloeistof uit

Als je op al deze vragen ja antwoord, dan zit het in de sproeikoppen

4e sproeikop controleren, schoonmaken of vervangen


Ik heb ooit bij een type 1B ergens met 5 graden vorst de pomp vervangen op het garagepad. Gewoon op de tast in het donker omdat ik om 6 uur ´s ochtends weer de auto nodig had. Ik weet dat ik daar net tussen alle kunststof door kon grabbelen.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: ruitensproeiers werken niet

Post by H@ns »

Als je de slang ter hoogte van de motorkap loshaalt (bij mij zit daar een verbindingsstuk) kun je met pers lucht richting sproeiers blazen. Evt met een naald nog de sproeiers zelf gangbaar maken en dan is dat gedeelte weer schoon
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply