Op zoek naar een koppel toerenkromme voor de Hdi kwam ik dit paatje tegen van het oude forum, eigenlijk zou ik hier nog wel een snelheidslijn bij willen hebben.
Wellicht heeft iemand de getallen, dan wil ik er best een grafioekje van maken.
Koppel toeren snelheid
Re: Koppel toeren snelheid
Ik heb wel e.e.a. aan gegevens.
Wat zoek je precies, toerental bij snelheid in hoogste versnelling?
En welke motoren?
Zo heb ik eens een spreadsheet gemaakt met formules die de relatie tonen tussen motorvermogen en topsnelheid voor de Xantia Berline en voor de Break, zoek je dat?
Mvg. Alfred.
Wat zoek je precies, toerental bij snelheid in hoogste versnelling?
En welke motoren?
Zo heb ik eens een spreadsheet gemaakt met formules die de relatie tonen tussen motorvermogen en topsnelheid voor de Xantia Berline en voor de Break, zoek je dat?
Mvg. Alfred.
Re: Koppel toeren snelheid
Ik zat idd te zoeken naar de verschillen tussen een Hdi110 en de standaard 2.0 16v (Berline). Dit omdat ik naar een Diesel (Berline) over wil stappen.
Moor ook het verschil met de HDi 90 had ik hier graag bij gezioen.
Zelf ben ik geen hard rijder dus boeven de 140 kom ik nooit maar ik trek wel regelmatig een karretje en de benzine prijs vs dieselprijs geeft een stevige motivatie om nog 1 keer voor een HDi te gaan.
De voriege break met deze motor reed erg lekker.
Moor ook het verschil met de HDi 90 had ik hier graag bij gezioen.
Zelf ben ik geen hard rijder dus boeven de 140 kom ik nooit maar ik trek wel regelmatig een karretje en de benzine prijs vs dieselprijs geeft een stevige motivatie om nog 1 keer voor een HDi te gaan.
De voriege break met deze motor reed erg lekker.
Re: Koppel toeren snelheid
Ben bang dat ik die 250 Nm niet haal bij 1700 rpm
"La meilleure voiture française jamais construite"
Re: Koppel toeren snelheid
Als je motoren vergelijkt kun je dat doen door beleving en door gegevens te vergelijken.
Lekker vlot rijden dat doe je met Newton meters en je topsnelheid maak je met pk's.
Een HDi 110 voelt veel pittiger aan dan de 2.0 16v maar heeft minder vermogen, en daardoor een lagere topsnelheid (191 tegen 203 km/u).
Bij de HDi 110 is elke 1000 toeren in de vijf 46,7 km/u.
Wanneer je de HDi 110 laat chippen worden de prestaties gelijk aan de 2.0 16v, bij ongeveer de helft van dat toerental, alleen wordt het koppel bij lage toeren dan zo groot (300-320 Nm) dat de wielen doorslaan in de 1ste en soms ook nog de 2de versnelling (iig bij een Break).
De HDi 90 voelt anders, heeft meer toeren nodig en heeft een andere overbrenging (200 Nm bij 2000 toeren, met top van 178 km/u).
Deze versie heeft ook een ietsje hoger verbruik, maar de wagen is wel 60 kg lichter. Dit verschil zit in het onderstel, bak, remmen, intercooler etc.
Voor meer gegevens moet ik mijn oude pc raadplegen.
Mvg. Alfred.
Lekker vlot rijden dat doe je met Newton meters en je topsnelheid maak je met pk's.
Een HDi 110 voelt veel pittiger aan dan de 2.0 16v maar heeft minder vermogen, en daardoor een lagere topsnelheid (191 tegen 203 km/u).
Bij de HDi 110 is elke 1000 toeren in de vijf 46,7 km/u.
Wanneer je de HDi 110 laat chippen worden de prestaties gelijk aan de 2.0 16v, bij ongeveer de helft van dat toerental, alleen wordt het koppel bij lage toeren dan zo groot (300-320 Nm) dat de wielen doorslaan in de 1ste en soms ook nog de 2de versnelling (iig bij een Break).
De HDi 90 voelt anders, heeft meer toeren nodig en heeft een andere overbrenging (200 Nm bij 2000 toeren, met top van 178 km/u).
Deze versie heeft ook een ietsje hoger verbruik, maar de wagen is wel 60 kg lichter. Dit verschil zit in het onderstel, bak, remmen, intercooler etc.
Voor meer gegevens moet ik mijn oude pc raadplegen.
Mvg. Alfred.
Last edited by Alfred on Sun Jun 16, 2019 4:50 pm, edited 1 time in total.
Re: Koppel toeren snelheid
Armand, ter info.
Hieraan herken je de HDi 110.
(Zichtbaar verschil met de HDi 90: Intercoolerslang, DOT4 potje koppeling, vacuum-servo's en motorsteun).
Mvg. Alfred.
Hieraan herken je de HDi 110.
(Zichtbaar verschil met de HDi 90: Intercoolerslang, DOT4 potje koppeling, vacuum-servo's en motorsteun).
Mvg. Alfred.
Re: Koppel toeren snelheid
Volgens mij zat die er pas vanaf een bepaalde ORGA-nr. Mijn Xantia met hydraulische koppeling heeft hem nog niet en een vroege t2 heeft het ook niet. Ik geloof dat dat potje pas later kwam dan de HDI-motor, dus zou niet iedere HDI 110 het hebben (maar ze hebben wel allemaal een hydraulische koppeling, itt de HDI 90).
EDIT: Dat potje kwam er vanaf ORGA 7998, wat overeenkomt met 2 oktober 1998. De HDI-motor was er vanaf oktober 1998, dus denk ik dat alle HDI 110's dat potje wel hebben. Een HDI van '98 is trouwens sowieso een 110, omdat de HDI 90 iets later kwam (mei '99 geloof ik?).
Re: Koppel toeren snelheid
Alle HDi-110's hebben een hydraulisch bediende (trek)koppeling.
Zover ik weet hebben ze allemaal dit potje zo zichtbaar zitten.
Deze foto is van mijn HDi, een van de alle laatsten uit 2001.
Mvg. Alfred.
Zover ik weet hebben ze allemaal dit potje zo zichtbaar zitten.
Deze foto is van mijn HDi, een van de alle laatsten uit 2001.
Mvg. Alfred.
Re: Koppel toeren snelheid
Voor wie echt alle gegevens van een voertuig wil vinden:
https://www.automobile-catalog.com/
Fabrieksgegevens zijn door rekenmodellen uitgewerkt en kloppen heel erg netjes.
Dit maakt het mogelijk om alles in grafieken te tonen, zoals vermogen / toerental / koppel / prestaties / acceleraties / overbrengingsverhoudingen etc.
Je verbaast je wat er over de Xantia te vinden is
Mvg. Alfred.
https://www.automobile-catalog.com/
Fabrieksgegevens zijn door rekenmodellen uitgewerkt en kloppen heel erg netjes.
Dit maakt het mogelijk om alles in grafieken te tonen, zoals vermogen / toerental / koppel / prestaties / acceleraties / overbrengingsverhoudingen etc.
Je verbaast je wat er over de Xantia te vinden is
Mvg. Alfred.