Jochem's rode Xantia's
Posted: Sat Dec 17, 2022 4:09 am
Hallo allemaal!
Compleet gemist dat het Xantia forum nieuw leven is ingeblazen! Velen van de oude garde zullen mij ongetwijfeld wel kennen van mijn rode Xantia's. Eind 2008 kocht ik mijn eerste Xantia, een Rouge Furio 1.8i X uit 1993, een heuse 1a! Een crisisversie, zelfs zonder achterruitenwisser! Al doende leert men, en zo gold dat dus ook voor mij, want in de loop der jaren heb ik de X zelf helemaal aangepast en aangekleed. Van alles handbediend naar alles elektrisch, van kale klep naar wisser en spoiler, een olietemperatuurmeter en -sensor, mistlampen voor, leren bekleding, stuurbediening, parkeersensoren, een complete kachelradiatorwissel en nog veel meer werk.
Helaas was na 8 jaar in bezet en zo'n 325.000 km op de teller de cilinderkop aardig op en aan revisie toe, en was het linkerachterscherm dermate door roest aangetast dat ik de X aan de kant heb gezet. Tijd voor iets versers, en iets met airco. Dus kocht ik in 2016 een Rouge Hermes 1.8i 16V SX uit 1997, dus een 1b, mét airco en ABS. Enkele accessoires uit de oude X werden overgezet, onder meer de Belfast-velgen, en wat onderhuidse en cosmetische punten werden aangepakt, en een geweldig mooi elektrisch leren ergonomie interieur kwam er in. Een leuke vooruitgang op de oude X, en één van de stilste en soepelste Xantia's die ik heb gereden.
Alle avonturen met beide Xantia's kunnen worden teruggelezen op http://rodexantia.blogspot.com/. In blogstijl staat de nieuwste post bovenaan, dus wil je vanaf het begin eens lezen wat ik allemaal heb uitgevreten aan de Xantia's waardoor ik zowat elke schroef en bout ken dan moet je even terug naar het begin, letterlijk én figuurlijk!
In 2017 begon de drang naar iets moderners toch steeds sterker te worden, wat uiteindelijk leidde tot de aanschaf van een ph1 C5 V6 Break met handbak. Compleet wat anders, maar toch ook erg gaaf! En deze olieboot rij ik nog steeds! Ook hiervan hou ik een blogje bij, check http://grijzec5.blogspot.com/ voor alles over deze dikke zespitter.
De beide rode Xantia's heb ik nog steeds. De X staat alweer enkele jaren bij onze loods, als mobiele onderdelenopslag. De SX staat binnen in de loods, te wachten op wat komen gaat. Voorlopig heb ik meer dan genoeg aan de C5, en de tijd en energie om vaak en/of veel zelf te gaan sleutelen ontbreekt me de laatste jaren nog wel eens. Gelukkig zit Citroënspecialist Enting in de buurt, en daar wordt de C5 dan ook onderhouden.
Compleet gemist dat het Xantia forum nieuw leven is ingeblazen! Velen van de oude garde zullen mij ongetwijfeld wel kennen van mijn rode Xantia's. Eind 2008 kocht ik mijn eerste Xantia, een Rouge Furio 1.8i X uit 1993, een heuse 1a! Een crisisversie, zelfs zonder achterruitenwisser! Al doende leert men, en zo gold dat dus ook voor mij, want in de loop der jaren heb ik de X zelf helemaal aangepast en aangekleed. Van alles handbediend naar alles elektrisch, van kale klep naar wisser en spoiler, een olietemperatuurmeter en -sensor, mistlampen voor, leren bekleding, stuurbediening, parkeersensoren, een complete kachelradiatorwissel en nog veel meer werk.
Helaas was na 8 jaar in bezet en zo'n 325.000 km op de teller de cilinderkop aardig op en aan revisie toe, en was het linkerachterscherm dermate door roest aangetast dat ik de X aan de kant heb gezet. Tijd voor iets versers, en iets met airco. Dus kocht ik in 2016 een Rouge Hermes 1.8i 16V SX uit 1997, dus een 1b, mét airco en ABS. Enkele accessoires uit de oude X werden overgezet, onder meer de Belfast-velgen, en wat onderhuidse en cosmetische punten werden aangepakt, en een geweldig mooi elektrisch leren ergonomie interieur kwam er in. Een leuke vooruitgang op de oude X, en één van de stilste en soepelste Xantia's die ik heb gereden.
Alle avonturen met beide Xantia's kunnen worden teruggelezen op http://rodexantia.blogspot.com/. In blogstijl staat de nieuwste post bovenaan, dus wil je vanaf het begin eens lezen wat ik allemaal heb uitgevreten aan de Xantia's waardoor ik zowat elke schroef en bout ken dan moet je even terug naar het begin, letterlijk én figuurlijk!
In 2017 begon de drang naar iets moderners toch steeds sterker te worden, wat uiteindelijk leidde tot de aanschaf van een ph1 C5 V6 Break met handbak. Compleet wat anders, maar toch ook erg gaaf! En deze olieboot rij ik nog steeds! Ook hiervan hou ik een blogje bij, check http://grijzec5.blogspot.com/ voor alles over deze dikke zespitter.
De beide rode Xantia's heb ik nog steeds. De X staat alweer enkele jaren bij onze loods, als mobiele onderdelenopslag. De SX staat binnen in de loods, te wachten op wat komen gaat. Voorlopig heb ik meer dan genoeg aan de C5, en de tijd en energie om vaak en/of veel zelf te gaan sleutelen ontbreekt me de laatste jaren nog wel eens. Gelukkig zit Citroënspecialist Enting in de buurt, en daar wordt de C5 dan ook onderhouden.