Nieuwe aanwinst...

Over Citroëns en andere auto's. Een apart verhalenonderdeel, anekdotes die mensen hier dan kwijt kunnen.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Nieuwe aanwinst...

Post by H@ns »

Beste mensen,

Het zal jullie misschien zijn opgevallen dat ik wat minder actief ben geweest de afgelopen maanden. Dat heeft alles te maken met een tweetal grote operaties in de strijd tegen kanker. En gelukkig ziet alles er inmiddels weer een beetje rooskleuriger uit!! Ik heb wat offers moeten brengen maar de hoop op genezing zonder terugval is erg groot, zowel bij mij als bij de artsen.

Hoe dan ook, toch niet helemaal stil gezeten op autogebied hoor. Er is een nieuwe Française in mijn leven maar ze draagt alleen niet de double chevrons op haar neus maar een heuse leeuw!
Een Peugeot 404 familiale uit 1969. Belasting en apk vrij en relatief netjes op wat kleine maar leuke klusjes na. (poetsen is daar inderdaad één van -zie foto's- :oops: )

Ik hoop jullie hier een beetje op de hoogte te houden van dit projectje. Op dit moment staat de wagen gestald in een grote schuur van de burgemeester een dorp verderop (Frankrijk) en gun ik haar een winterslaap. Ik heb inmiddels al wel heel veel nieuwe materialen en onderdelen klaar staan om in het voorjaar flink te gaan hobbyen :P

Als voorproefje alvast wat leuke plaatjes:


voorkantFR.jpeg
voorkantFR.jpeg (198 KiB) Viewed 964 times
ZijVoorFR.jpeg
ZijVoorFR.jpeg (189.8 KiB) Viewed 964 times
AchterL.jpeg
AchterL.jpeg (179.74 KiB) Viewed 964 times
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Nieuwe aanwinst...

Post by H@ns »

zijkantFR.jpeg
zijkantFR.jpeg (156.06 KiB) Viewed 963 times
Hier met mijn lief en onze lieve Airedale terriër

Bels.jpeg
Bels.jpeg (224.81 KiB) Viewed 963 times
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Nieuwe aanwinst...

Post by Menno »

Wat een leuke aanwinst!
Veel plezier ermee en spoedig herstel gewenst :P

Zijn die spiegels op de voorschermen origineel ? ( ziet er zo “ Japan’s uit ) … :mrgreen:
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Nieuwe aanwinst...

Post by Lbarré »

Vooral een spoedig herstel gewenst :!:
Die 2 spiegels zijn er vermoedelijk opgezet omdat de 404 break een trekhaak heeft en een bredere aanhangwagen
werd aangesleept :?:
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Nieuwe aanwinst...

Post by Breeze »

Prachtig zo'n Peu Break. Daar heb ik mooie nostalgische herinneringen aan. Ach en het is nu toch allemaal PSA, Stellantis (plus Opel).

En fijn zeg dat de herstelvooruitzichten goed zijn.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Nieuwe aanwinst...

Post by H@ns »

:D dank voor jullie snelle reacties!
Die spiegels zijn inderdaad origineel bij de trekhaak die er van origine op zit. (Denk voor een caravan of aanhanger inderdaad)

Wat wel heel leuk is; voor dit model zijn echt heel veel onderdelen nog verkrijgbaar. Ik heb al een enorme investering gedaan in raammechanisme, raamgeleiding, deurrubbers, rubbers voor de carrosserie, chromen lampringen, etc.

Vreemd om te zeggen hier maar als il naar Xantia onderdelen zoek ben ik veel meer tijd en energie kwijt.

De eerste stap is de bodem voorzien van nieuwe bodemplaten en het nodige laswerk. Daarna alle rubbers vervangen die slecht zijn. Heel veel poetswerk aan het chroom en aan de lak!

En verder de contactpunten vervangen voor een elektronische ontsteking, Hydrovac rembekrachtiging nakijken en evt repareren, carburateur helemaal schoonmaken, kleppen stellen (loopt op LPG) en wat deurpanelen vervangen. Lekker hobbyen dus!
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Nieuwe aanwinst...

Post by Feije »

Fijn dat het herstel goed gaat en mooie 404! Die spiegels kon je op een Volvo Amazon destijds gewoon origineel krijgen op de dikste uitvoering, dus ik neem aan dat dat op wel meer Europese auto’s gangbaar was. Land Rover had ze ook vaak volgens mij, al praat je dan weer over een hele andere auto natuurlijk.

Wat betreft die onderdelenvoorziening: voor mijn Amazon is ook alles gewoon verkrijgbaar. Volgens mij is dat bij de meeste wat populairdere auto’s uit de 60s wel zo. Voor Snoeken wordt bijvoorbeeld ook een hoop weer geproduceerd volgens mij, al zullen sommige medeforummers daar veel meer van weten dan ik ;).
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Nieuwe aanwinst...

Post by Menno »

Voor m’n jaren 60 eend is ook alles wel verkrijgbaar, echter is de kwaliteit soms wel dubieus en zoek ik dan vaak alsnog NOS spul ….
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
luk-asse
Posts: 50
Joined: Sat Oct 24, 2020 6:32 pm

Re: Nieuwe aanwinst...

Post by luk-asse »

Ook vanwege mij goed verloop van je genezing gewenst.
Zie ik goed dat - zoals op de eend en haar derivaten - je de motor van die 404 kunt aanzwengelen?
Waar staat die (neo?-)romaanse kerk in la France Profonde?
groet, luk
ex 2xAmi6,3xAmi8,LNA,Visa,GSA,BX,en XantiaHDi110; nu C3AC :-(
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Nieuwe aanwinst...

Post by henkr »

Wat fijn voor je Hans!, dat goede nieuws, laten we vooral hopen dat de verwachtingen van jou en de artsen doorzetten!
Bij het zien van de 404 krijg ik toch wel weer even de kriebels, heb ooit een aangepaste 404 U10 gehad waar ik me door omstandigheden vier jaar lang dag in dag uit mee kon bezighouden:
Image
Uiteindelijk heb ik hem 26 jaar gehad en toen met gemengde gevoelens verkocht:
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply