De Xantia Break HDi van Alfred

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Breeze »

Alfred wrote: Tue Jun 28, 2022 11:48 pmWellicht kan Adri de dikte (of beter, het ontbreken van dikte) bevestigen, want hij heeft al eens een deel vervangen na schade.
Dat laatste klopt, want ik was bovenop de Amersfoortse kei (of zoiets) gereden. Over het eerste kan ik geen uitsluitsel geven. De nieuwe dorpel was in ieder geval dunwandig (1 misschien 1,5 mm?). Maar een dunwandige koker kan een opvallend grote bijdrage leveren aan de stijfheid van een ruimtelijke constructie. Trek en druk kan hij optimaal opnemen, maar tegen buiging is het net een natte krant.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Lbarré »

Alfred wrote: Mon Jun 27, 2022 9:31 pm Mijn voornemen is om de dorpels te laten lassen en voor herkeuring aan te bieden.
Maar het wordt wel duidelijk dat hier een fase gaat afsluiten.

Ik heb nog een Xantia en daar zijn geen plannen meer voor.
Het is een HDi-110 Break Exclusief van eind 2000 zilvergrijs.
Is volledig compleet en zonder schade maar heeft te lang stil gestaan.

Bekleding vol leer (zwart) zonder beschadigingen en volledig elektrisch links en rechts. Deze wagen heeft geen schimmel.
De motor heeft elk kwartaal even gelopen maar wilde de vorige keer niet meer aanslaan (reden nog niet uitgezocht).

Wat de Belgische regels over mistlampen zijn moet ik nog uitzoeken. Mogelijk mag ik ze gewoon afplakken.

Mvg. Alfred.
Die dorpels zeker laten herlassen / herstellen! Heb ik ook al laten doen en m'n Xantia raakte daarna zonder problemen
of opmerking door de jaarlijkse technische controle. Wel regelmatig nachecken of er weer geen roest meer tevoorschijn komt.
Die zilvergrijse HDi-110 Break Exclusief van eind 2000 8-) is wel zeker een optie, maar probleem daarmee is dan dat je daar weer een
hogere jaarlijkse verkeersbelasting mag betalen ( nu al 696,95 EUR/jaar ) moet betalen dan je huidige HDi Break, en dan ook nog eens een
belasting op inverkeersstelling van 186,33 EUR :twisted: en je mag er dan zelf Antwerpen, Brussel en Gent niet meer meer mee binnenrijden :roll:
Die mistlampen zijn zeker herstelbaar. Succes!
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

Lbarré wrote: Sat Jul 23, 2022 11:27 pmDie zilvergrijse HDi-110 Break Exclusief van eind 2000 8-) is wel zeker een optie, maar probleem daarmee is dan dat je daar weer een
hogere jaarlijkse verkeersbelasting mag betalen ( nu al 696,95 EUR/jaar ) moet betalen dan je huidige HDi Break, en dan ook nog eens een
belasting op inverkeersstelling van 186,33 EUR :twisted:
Hehe, dat is nog steeds minder dan ik in Nederland voor mijn Xantia op benzine betaal :?. Al is een v6 in België al helemaal verschrikkelijk denk ik?
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Lbarré, dank voor de reactie. Ik heb stukjes over de dorpels laten lassen. Het probleem met de mistlampen bleek een simpel stekkertje in de linker wielkast. Daarna was de auto zonder enige opmerking goedgekeurd.

Die zilvergrijze HDi-110 Break Exclusief van eind 2000 gaat de sloop in. De wagen heeft te lang stilgestaan en idd de verkeersbelasting is verhoogd, bovendien is het een EURO2 tegen EURO3 voor de andere.

Ik mag dan wel weer een jaar rijden, maar de dame ziet er uit als een lijk met doorligplekken. De lak is helemaal kapot.
Donkergrijs met bijna sneeuwwitte vegen. Motorisch en technisch mankeert er niets aan. Gisteren nog bijna 400 km gemaakt.

@Feije, jullie krijgen voor dat geld prachtige wegen. Wij hebben hier nog altijd hydropneumatische wielophanging nodig :lol:

Mvg. Alfred.
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Lbarré »

Wel Alfred, gelukkig dat je Xantia er weer voor een jaartje door is :D Wel alles regelmatig goed nakijken.

Als je plaats hebt, zou ik die zilvergrijze HDi-110 Break Exclusief van eind 2000 toch niet zomaar naar de sloop doen.
Soms heb je onderdelen nodig die je nog in je actuele Xantia kan gebruiken en die je nergens meer kan vinden ofwel aan hoge prijzen.
Voorbeeld bij mij is het plaatsje met de elektrische raam- en spiegelbediener links en rechts.

Mijn Xantia is zilvergrijs ( Gris Quartz) en op koetswerk zelf geen enkele verkleuring, maar, vooral op de bumper vooraan, komt de
laklaag dan wel geheel los.
Op al de deuren zijn, in de grijze plastic plaatjes in alu kleur geheel aan het opzwellen en worden deze soms zelf geheel wit. :(

Deze week de airco van m'n Xantia geheel laten nakijken en laten bijvullen. Daarna ook nog onderhoud...

Mvg,
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

Lbarré wrote: Sun Jul 24, 2022 10:11 pmAls je plaats hebt, zou ik die zilvergrijze HDi-110 Break Exclusief van eind 2000 toch niet zomaar naar de sloop doen. Soms heb je onderdelen nodig die je nog in je actuele Xantia kan gebruiken en die je nergens meer kan vinden ofwel aan hoge prijzen. Voorbeeld bij mij is het plaatsje met de elektrische raam- en spiegelbediener links en rechts.
Ik heb ook best vaak momenten waarop ik toch wel wou dat ik een sloper had staan inderdaad. Op zo'n Exclusive zitten geheid ook best wat onderdelen die je niet iedere dag tegenkomt. Wat dat betreft is het jammer dat we als Xantialiefhebbers geen centraal magazijn hebben, want daar was deze Xantia wellicht wel een kandidaat voor geweest. Ik zou het in ieder geval zonde vinden als die auto in z'n geheel de shredder in gaat.
Aabenda
Posts: 13
Joined: Mon Sep 02, 2019 9:43 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Aabenda »

Hoi Alfred
toch fijn dat onze auto,s het zo lang volhouden .
ik heb het zelfde probleem , laswerk aan de dorpels .
en nog iets anders , een compleet versleten bestuurders stoel , na 500.000 km .
als je , je sloper weg doet ben ik wel geïnteresseerd, in een stoel .
auto stoel2.jpg
auto stoel2.jpg (83.67 KiB) Viewed 1223 times
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Deze Exclusive gaat niet zomaar de shredder in.
Sterker nog, net voordat de wagen stil is gezet is een waslijst aan onderdelen vervangen (een heel pak garagebonnen).

Mijn punt is dat ik niet meer met deze wagen ga rijden en geen plaats binnen heb.
Als hij dan buiten moet staan kun je hem eigenlijk ook niet als donor gebruiken, want de wagen moet dicht en verplaatsbaar blijven.

@Aabenda, ik houd je bericht in gedachten. De leren bekleding (met zij-airbags) is nog helemaal netjes en L + R volledig elektrisch bedienbaar.
Netjes hoor +500.000 km, is het een HDi?

Mvg. Alfred.
Aabenda
Posts: 13
Joined: Mon Sep 02, 2019 9:43 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Aabenda »

ja ook een hdi , maar dan een 90 pk .
ook een break , en grijs
niet gechipt, orgineel , alleen egr afgedopt .
ook na 500.000 geen druppel olie , of koelvloeistof verlies .
afijn je weet , goeie motoren die hdi , nou de dorpels nog .
en een stoel , nergens meer te vinden .

groet Benno
Aabenda
Posts: 13
Joined: Mon Sep 02, 2019 9:43 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Aabenda »

ik heb deze auto nou 12 jaar , en veel km zelf gemaakt , hier voor ook een xantia .
eigenlijk tijd voor een eigen draadje .
nou ja wie weet ??
Post Reply