De Xantia Break HDi van Alfred

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Post Reply
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

Ik blijf ook nog wel eventjes Xantia rijden hoor ;). Een onderstel dat ik zonder meer beter vond dan dat van een Activa heb ik nog niet gevonden!
Er schijnt dit jaar een c6-opvolger gepresenteerd te worden. Ben wel benieuwd of dat een waardige opvolger voor Henk zou zijn ;). Het wordt geen hydropneumaat, maar ik vond de nieuwe Cactus al best fijn veren. Als ze die lijn in de nieuwe c6 door kunnen trekken zou ik dat best interessant vinden. Voor het moment waarop zo’n auto voor mij bereikbaar wordt dan. Duurt dus nog minstens 10 jaar :lol:.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Breeze wrote: Sat Jan 25, 2020 12:11 am @Alfred, je had toch een Airco-kennis. Is het niet de kortste klap om er een kenner naar te laten kijken?
Ik ben nu eerst maar eens in de Haynes gaan zoeken.
Het airco-circuit staat er niet eens in!
Geen compressor relais, geen druksensors, geen cut-off regeling, geen compressorpomp enz.
Alleen de nachtverlichting van het knopje en een temperatuursensor.

Bovendien is de aanjager met voorschakelweerstanden getekend, dat zit bij type II helemaal niet zo.
De Haynes gaat me dus iig niet helpen :(

Mvg. Alfred.

Ohja, nog een mankement van de laatste tijd: de toerenteller wijst 1200 te veel aan, bij elke waarde (zelfs met motor uit).
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

https://frenchcarforum.co.uk/forum/view ... hp?t=63667
Kun je hier wat mee? Gaat wel over een rechtsgestuurde HDi 90 van '99. Voor de zekerheid post ik de schema's hier ook maar even, maar de credits gaan natuurlijk naar FCF ;)
Attachments
Xantia EWD (RHD) Sep.1998 RP8001- DW10ATED (RHZ)_3.jpg
Xantia EWD (RHD) Sep.1998 RP8001- DW10ATED (RHZ)_3.jpg (141.4 KiB) Viewed 2740 times
Xantia EWD (RHD) Sep.1998 RP8001- DW10ATED (RHZ)_2.jpg
Xantia EWD (RHD) Sep.1998 RP8001- DW10ATED (RHZ)_2.jpg (169.31 KiB) Viewed 2740 times
Xantia EWD (RHD) Sep.1998 RP8001- DW10ATED (RHZ)_1.jpg
Xantia EWD (RHD) Sep.1998 RP8001- DW10ATED (RHZ)_1.jpg (124.54 KiB) Viewed 2740 times
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Thanks !!! :D

Mvg. Alfred.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Op de schema's af te gaan denk ik dat 8080, de airo-computer gesneuveld is.
Want het flikkeren van dat ledje in de uit-stand komt daar rechtstreeks uit.

Hoe gemakkelijk kun je bij de unit komen?

Mvg. Alfred.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by bthomas »

Alfred wrote: Sat Jan 25, 2020 1:36 am Ohja, nog een mankement van de laatste tijd: de toerenteller wijst 1200 te veel aan, bij elke waarde (zelfs met motor uit).
Hier heeft Adri een oplossing voor:

Image
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by bthomas »

Breeze wrote: Sat Jan 25, 2020 12:11 am Wordt toch wel een beetje droevig van deze verhalen, want ik heb net besloten om de mijne nog 10 jaar (minstens) te berijden.
Ik word er ook droevig van.
Mijn eerste Xantia was een '94er die ik in '98 kocht. Een berline.
De tweede was mijn eerste break en eerste automaat en kwam in 2006. Die kwam eind 2009 niet meer door de APK en om toch even een auto te hebben kocht ik van mijn broer een Laguna en zou ondertussen de auto zelf repareren.
Na een jaar was er nog niets gebeurd en ik miste de Xantia vreselijk. Ik kocht toen mijn derde Xantia. Bij de allereerste proefrit met die auto, dus nog voordat ik 'm kocht, was ik zo vreselijk blij... Wat had ik dit comfort gemist! En een Laguna is nou ook niet echt stug geveerd.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Die telleroplossing kan ook bij de toerenteller, het heeft wel iets 8-)

Tja, droevig...?

Ik zie het toch wat anders :)
Deze Xantia is een gekoesterd werkpaard en heeft zich meer dan een decennium lang enorm bewezen door met mij 290.000 km te maken.
Een aantal problemen zoals de verweerde lak, zweten LHM-pomp en nu de airco zijn vast wel op te lossen. Misschien kan ik ook de toerenteller herstellen. Maar het ongrijpbare met die sleutels vind ik eng, niet dat ik de wagen niet open zou krijgen, maar de sleutels hebben ook problemen met de startblokkering.

Deze wagen zou mechanisch, motorisch en door ontbreken van roest nog wel 10 jaar meekunnen, toch dan zal je wel alle retourleidingen moeten gaan vervangen.

Af en toe maak ik buitenlandse ritten (>1200km) en durf daar dan niet te stranden op een startblokkering of een lhm-leiding.
Deze lange ritten zijn niet meer prettig met deze wagen door het enorme windgeruis op hoge snelheid, een probleem wat ik niet heb kunnen oplossen. Ander probleem is het dieselbeleid, dat gaat me nu ook in Duitsland parten spelen.

Hoeveel mensen hebben meer km's gereden met een dezelfde Xantia dan ik nu? :D


Mvg. Alfred.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

Alfred wrote: Sat Jan 25, 2020 2:16 amHoe gemakkelijk kun je bij de unit komen?
Haal eerst het dashboardkastje er maar eens uit, dan zie je hem aan de linker kant zitten. Of je hem er dan ook uit krijgt, weet ik niet. Wees blij dat het geen type 1 is (tot januari ‘97), want daarbij zit die module bovenop het kachelhuis en moet je dashboard er gegarandeerd uit :oops:.
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by bthomas »

Gaat het probleem met de sleutels over de afstandsbediening die de BCM vergeet of gaat het om de transponder van de startonderbreking?

Even los van het oplossen van het probleem heb je voor 3 tientjes een universele afstandsbediening die het beter doet. Inbouwen is niet zo heel veel werk, het dashboardkastje moet er even uit.
Met droevig bedoelde ik dat ik het droevig zou vinden als je geen Xantia meer zou rijden. Als je deze door een beter exemplaar wilt vervangen ligt het natuurlijk helemaal anders.
Post Reply