De Xantia Break HDi van Alfred

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

Als het hetzelfde zit als bij een t1 hoort dat lampje zelfs te gaan branden als je helemaal geen airco hebt en alleen het aircoknopje monteert, en uiteraard staat die uit als de knop uit staat. Dat is dus iets dat in het knopje zelf geregeld wordt denk ik. Ik zou beginnen met het monteren van een ander knopje.
Als dat niet werkt, zou ik kijken naar de ECU van de airco (bij jou denk ik een langwerpig, zwart kastje dat tegen het kachelhuis aan zit) of de bitron-module. Ik kan uit ervaring mededelen dat je airco het ook zéér matig doet als je fans niet aanslaan. Slaat de pomp zelf wel aan?
Verder is bedrading natuurlijk altijd een optie. Ik hoop het niet voor je, want dat wordt spoorzoeken...
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Er is nog een mysterie.
Ik heb bij de wagen twee sleutels met AB, maar beide sleutels zijn nu al meerdere keren uit het systeem geraakt.

Als ik de sleutels met de Lexia opnieuw inleer, dan werkt alles weer normaal. Voor een tijdje, een half jaar of zo.
De batterijen in beide sleutels zijn nieuw.
Voor de zekerheid heb ik in een van sleutels een nieuw printje geplaatst. Toch blijft dit verschijnsel op beide sleutels herhalen.

De stand op dit moment:
Sleutel 1: Te ver versleten om mechanisch de deur te openen. Afstandbediening werkt, maar starten kan niet.
Sleutel 2: Mechanisch oke om deur te openen, maar niet om te sluiten. Afstandbediening werkt niet, kan wel starten.
Dus, moet ik altijd met twee sleutels op pad, of opnieuw de sleutels gaan inleren met de Lexia, de zoveelste keer.


De Xantia heeft nu 453.000 km gelopen en blijft een genot om te rijden speciaal op slechte wegen, of over drempels.
Ook op de snelweg blijft het een plezier, hoe moeiteloos deze gechipte motor snelle sprintjes maakt tussen 120-160km/u, heerlijk gewoon.
Het na-isoleren heeft de wagen extra stil gemaakt en draagt behoorlijk bij aan het comfort.
Altijd perfect onderhouden, en deze kosten waren door alles zelfdoen heel bescheiden.
Roest is er nog nergens, zelfs niet in de Heuliez hoeken van deze break, die altijd buiten staat.
Olieverbruik is nog steeds nul.
Het langdurige brandstofverbruik (over 290.000 km gemonitord) blijft net onder de 1:19, ofwel ca 5,3 liter/100km

Ik heb nog nooit zo lang met plezier in dezelfde wagen gereden.
Ik heb nog nooit zoveel km met 1 dezelfde wagen gereden.
Ik heb nog nooit met zo'n oude wagen gereden.
Ik heb nog nooit zo goedkoop gereden (prijs per km, alles meegerekend).

Toch brokkelt de liefde langzaam af.
De lak is mat geworden, een onvindbaar hevig windgeruis op echt hoge snelheid, de overleden airco, de LHM-pomp lekt, het probleem met de sleutels, het geduw op je achterbumper (en vervolgens je niet kunnen passeren als je de uitdaging aangaat en op de snelweg het gas echt intrapt). De angst dat de rubberen retourleidingen me een keer gaan inhalen, of wat preciezer, me tot staan brengen. De angst dat de sleutels me een keer helemaal laten staan.

Zakelijk kan ik nergens meer aankomen met mijn Xantia, je bent mislukt want je rijdt in een armoede bak.
Zodra een zakelijke relatie een keer meerijdt, dan verandert de mening volkomen, en is men zelfs onder de indruk van het comfort en de prestaties. En altijd dezelfde reactie op zo'n hoge km-stand, en dat voor een Citroën :o

Ik heb een tijdje een recente Porsche naast de Xantia gehad, ik zou een boek kunnen schrijven over hoe anders je wordt behandeld, afhankelijk met welke wagen je komt voorrijden. Walgelijk.

Gekoesterde trouwe oude Xantia, we zijn uit elkaar aan het groeien. En het ligt niet aan jou. Elke normale wagen zou me nooit zover hebben gebracht. ;)
(Of hoort dit nu bij topic 'Persoonlijke verhalen'?)


Mvg. Alfred.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

Misschien is die module die de startonderbreker en de cv bij een t2 regelt niet helemaal goed meer? Citroën noemt het een "INTERIEUR BESCHERMINGSEENHEID". Onderdeelnummer 6580 15. Uiteraard is dat ding NFP, maar het zit in iedere type 2. Je zou misschien eens kunnen proberen eentje uit een sloper te halen, die te monteren en dan alles nog eens in te leren. Misschien is een andere module dan minder vergeetachtig en onthoudt die het langer dan een half jaar ;).

Mijn ervaring in hoe mensen reageren op mijn Xantia is heel anders, maar die situatie is ook heel anders. Een t1 ziet er nog een stuk ouder uit en een Activa heeft daar ook de dikkere bumper en spoiler bij, dus zien mensen het denk ik veel eerder als youngtimer dan als oud werkpaard. Bovendien ben ik nog jong en zien mensen het daardoor bij voorbaat al als best een nette auto voor iemand van mijn leeftijd. En dan hebben ze er nog niet in meegereden ;).

Alfred wrote: Fri Jan 24, 2020 3:10 pmEn altijd dezelfde reactie op zo'n hoge km-stand, en dat voor een Citroën :o
Dit komt me héél bekend voor :lol:. Niet van mijn Tct want die zit nog niet eens op twee ton, maar we hebben in de loods genoeg XM's staan waarbij degene met de laagste tellerstand 265.000km gelopen heeft. De hoogste twee zitten boven de 480.000 (Een 2.1TD en een Turbo D12 (dus serie 1)). Ook mijn v6 staat daar en als die teller het had gedaan had die nu rond de 280.000 gestaan.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Feije, dank je voor je meedenken en reacties.

De Xantia is nog niet afgedankt.
Er staat hier nog een, precies dezelfde HDi-break maar dan een Exclusive. 7 jaar geleden aangeschaft als evt vervanger voor mijn huidige.
Toen met een hogere km-stand dan mijn werkpaard weggezet, maar inmiddels helemaal ingehaald. Is nog euro2 ipv euro3, het verschil is maar een paar maand, namelijk eind 2000 tegen voorjaar 2001 van mijn huidige Xantia. Net het verschil om nog steden binnen te mogen zoals Utrecht (dit gaat nergens over...).

Van deze wagen had ik nog nooit iets gebruikt zodat ze compleet en verrijdbaar bleef.
De tijd is aangebroken om wél onderdelen te gaan uitwisselen.

Er vroeg iemand op dit forum om een achterklep, deze reserve break heeft precies die kleur.
De tijd van kannibalisme gaat nu komen want ik heb nu geen plan meer om haar weer op de weg te brengen.

Mvg. Alfred.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

Ik wist niet eens dat de HDi er als Euro 3 was geweest in de Xantia. Jammer dat daar zo moeilijk over wordt gedaan, want je kunt die Exclusive niet zomaar upgraden naar een Euro 3-motor. Technisch is dat waarschijnlijk geen enkel probleem, maar bureaucratisch wel. Als zoiets nou had gekund, had je beter in die Exclusive kunnen gaan rijden. Met bumpers in carrosseriekleur zal die er ook net iets minder als een oud barrel uitzien ;). Dan was je wel van de problemen met je huidige werkpaard af geweest. Maarja, ze willen zulke diesels niet meer op de weg hebben... Misschien kun je dan je huidige werkpaard upgraden naar een Exclusive? Via service.citroen kun je op chassisnummer precies zien wat de verschillen in uitrusting zijn.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Euro 2 of 3 bij de HDi zit in klein verschil in de software van het MM en idd in een groot verschil bij de bureaucratie.

Hmm, mijn Xantia break HDi (2001 en euro3) is van de laatste productie.
Heeft alle uiterlijke kenmerken van de exclusive, behalve hydractive II en sommige opties.
Zolang ik deze break bezit, heb ik nog geen jonger orga nummer voor een break gezien dan deze Xantia.

Onofficieel is dit dus de laatste break die van de band rolde. 8-)

Mvg. Alfred.
User avatar
Feije
Posts: 1018
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Feije »

Hydractive overzetten wordt nog wel even een dingetje :lol:. Je zou het misschien kunnen overwegen als je om wat voor reden dan ook toch je subframe los moet halen. Verder kun je best nagaan welke opties je over zou kunnen zetten. Waarschijnlijk heeft de Exclusive wel meer dingen die je werkpaard denk ik niet heeft maar die je nooit in de folder zou tegenkomen. Denk aan stoffen zonnekleppen, luxere hemelbekleding, meer leeslampjes, etc. Op service.citroen kun je dat allemaal wel terugvinden.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by henkr »

Ik kan me er wel iets bij voorstellen Alfred, terwijl ik makkelijk praten heb omdat de X bijna het hele jaar in stalling staat en de meeste kilometers met de 106jes gemaakt worden.
Storingen heb ik eigenlijk nooit met de X.
Mijn ervaringen met meekomen in het huidige verkeer staan haaks op die van jou, zodra ik in de Xantia zit vind ik alle weggebruikers treuzelaars en denk ik: "had hem net zo goed thuis kunnen laten, dit gekeutel kan ook makkelijk met een 106"
Waar ik onderhand echt een sik van krijg zijn alle NFP onderdelen en dat worden er steeds meer en dan weet je dat er een keer een zware beslissing genomen moet worden, niet alleen afscheid van de Xantia maar ook van Citroën, over 2 jaar zou ik 50 jaar Citroën rijden en ik hoop dat dat nog gaat gebeuren.
Een nieuwe Citroën kopen gaat bij mij niet gebeuren met dit modellenaanbod, vind het compleet bagger! Als het moment komt ga ik bij de Zweedse Chinezen shoppen, die leveren als optie i.i.g. nog luchtvering.

Groet Henk
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Alfred »

Feije wrote: Fri Jan 24, 2020 6:38 pm Hydractive overzetten wordt nog wel even een dingetje :lol:.
Nee hoor, dat ga ik niet doen. Is veel te ingrijpend.
Ik wil de airco wel weer werkend hebben, al was het maar alleen voor het kunnen ontwasemen.
Heeft nog iemand een idee waar ik dit moet zoeken (lees evt even terug voor de symptomen).

Mvg. Alfred.
User avatar
Breeze
Posts: 946
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De Xantia Break HDi van Alfred

Post by Breeze »

Wordt toch wel een beetje droevig van deze verhalen, want ik heb net besloten om de mijne nog 10 jaar (minstens) te berijden.

@Alfred, je had toch een Airco-kennis. Is het niet de kortste klap om er een kenner naar te laten kijken?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply