Douwe's Turbo CT

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
douwe480
Posts: 9
Joined: Fri Sep 30, 2022 4:35 pm

Re: Douwe's Turbo CT

Post by douwe480 »

Het gaat allemaal nog niet voorspoedig met de Xantia, maar om even positief te beginnen; hij rijd fantastisch, vergeleken met andere auto's is het qua comfort echt een klasse apart. Ontzettend comfortabel, maar ook heel strak in bochten. Het rijdt als een combinatie tussen mijn verlaagde 480 in de bochten & de Saab van een vriend van mij als je niet de bocht om hoeft - en dan nog beter.

Hij staat bij de garage voor APK (Auto Annema in Dokkum). Op een kleine LHM-lekkage en gescheurde stofhoes na leken de puntjes nog beperkt; tot de ontdekking kwam dat de remklauwen voor klemmen. De remklauwen zagen er nog vrij nieuw uit (N.B; ik heb geen onderhoudshistorie bij de handelaar gekregen, die zal wel 'perongeluk' in het oud papier terecht gekomen zijn) maar de monteur kon de zuiger in de bankschroef niet terugdraaien, zelfs niet met speciaal gereedschap. De LHM die er uit kwam was ook bruin - geen teken van goed onderhoud dus. Waarschijnlijk bij het vervangen van de remklauw is de vloeistof niet even ververst.

Het worden dus nieuwe remklauwen, maar die zijn lastig verkrijgbaar. Wordt vervolgd dus...
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Feije »

Die remklauwen kun je toch wel reviseren? Bij mijn Tct was dat destijds genoeg om ze weer keurig werkend te krijgen. Gelukkig maar, want ik kon dus ook geen andere klauwen vinden...

Bruine LHM bij de remmen is niet enorm ongebruikelijk: als je de LHM wel wisselt maar daarbij niet even je remmen ontlucht, heb je dat al heel gauw. Het is bij mijn weten het enige punt in de hydrauliek waar de LHM niet vanzelf een beetje doorspoelt, dus het is wel een goed idee om het ontluchten mee te pakken als je LHM wisselt tot er helder groene LHM uit komt. Zelfs als er helemaal geen lucht in de remmen zit.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Douwe's Turbo CT

Post by henkr »

Feije wrote: Tue Oct 25, 2022 5:52 pm Het is bij mijn weten het enige punt in de hydrauliek waar de LHM niet vanzelf een beetje doorspoelt
De ABS pomp is ook zo'n plek en die bleeden is iets lastiger maar zeker niet onmogelijk.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Feije »

Ha, daar zeg je wat: mijn type 1 heeft een andere pomp ;). Geen idee of je die kunt bleeden. Op wat voor manier doe je dat bij een type 2? Ik weet dat er bepaalde types XM zijn waarbij je zoiets met de Lexia kunt doen, maar dat kan bij mij niet.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Douwe's Turbo CT

Post by henkr »

Kan bij mij met de Lexia, zou het laatst doen maar toen bleek dat op een gegeven moment er 2 ontluchtingsflessen tegelijk aangesloten moesten worden en die tweede had ik niet bij de hand. :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
de_skileraar
Posts: 24
Joined: Fri Dec 06, 2019 4:16 pm

Re: Douwe's Turbo CT

Post by de_skileraar »

Ik zette altijd een stukje plint klem tussen rempedaal en voorkant voorstoel. Dan motor starten, dun slangetje (dat je in een opvangbakje legt) over de ontluchtingsnippel schuiven, ringsleuteltje erop en een stukje opendraaien. De zooi die er uit komt vang je op.
Kind doet de was.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Stars_Falling_93 »

Ik ben het ontluchten van de ABS-pomp nog niet tegengekomen in verschillende handleidingen over het wisselen van de LHM. Wel goed om te weten voor de eerstvolgende wissel.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Feije »

Jij hebt ook een type 1, dus bij jou hoef je je er ook niet druk om te maken ;). Tenminste, ik ga ervan uit dat je hetzelfde type ABS hebt als mijn Xantia’s hebben :think:.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Stars_Falling_93 »

Ah, nog een verschill tussen types 1 en 2. Ik vond het meer opvallend en verbazingwekkend dat het, voor zover ik weet, nooit genoemd wordt in handleidingen voor het wisselen van LHM. Wel wordt het bleeden van de remmen altijd nadrukkelijk genoemd, maar de ABS-pomp vreemd genoeg niet.
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Breeze »

Wat is een ABS-pomp? Of wordt hier de ABS-regeleenheid bedoeld?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply