Douwe's Turbo CT

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
douwe480
Posts: 9
Joined: Fri Sep 30, 2022 4:35 pm

Douwe's Turbo CT

Post by douwe480 »

Hallo forumleden!

Ik zal me maar even voorstellen. Ik ben Douwe, 21 jaar, en woonachtig in het altijd mooie Ljouwert (beter bekend als Leeuwarden voor de rest van Nederland, of Liwadden voor de Leeuwarders). Tot nu toe reed ik alleen Volvo 480; maar sinds afgelopen zaterdag heb ik voor een mooi bedrag een Xantia 2.0 Turbo CT Activa opgepikt uit Schiedam. Wellicht hebben jullie mijn post op de 'Citrofielen & citrozielen' pagina voorbij zien komen.

De Volvo 480 gaat straks de winterstalling in om deze winter aan te knutselen. Daarom moest ik dus even wat hebben om mij in de winter mee van A naar B te brengen. Hoewel mijn vriendin het liefste een zuinig en goedkoop (maar erg saai) gebakje wilde, wilde ik al heel lang eens een hydropneumatische Citroën hebben. Toen ik deze Xantia te koop zag staan, begon het toch wat te kriebelen. Maar goed, als je vanuit Leeuwarden naar Schiedam rijd om 'alleen even te kijken' (tenminste dat zei ik tegen mijn vriendin) dan is het toch wel heel verleidelijk om hem niet te laten staan maar hem maar mee te nemen.

Wat kan je verwachten voor die prijs. Hij stond te koop voor 1395 euro, al sinds eind juli. Een 2.0 Turbo Activa, dus ook niet zo maar een kale basisuitvoering. Dan moet er bijna wel iets mis mee zijn.

Aangekomen bij het ietwat vervallen industrieterrein bleek de Xantia niet te pronken in de showroom van het autobedrijf, maar in een naastgelegen loods ingeparkeerd tussen wat andere occassions in die prijsklasse. Eerste indruk; best goed! De auto ziet er erg netjes uit, het interieur is niet helemaal uitgeleefd, en hij start koud prima en komt ook netjes omhoog. De toerenteller werkt alleen niet, die is 'klokje rond' gegaan (zit ver voorbij de 8000 toeren) en de airco wordt niet koud, maar verder functioneert alles goed. Er zijn wel duidelijk roestplekken die aandacht behoeven, bij het spatscherm rechtsvoor is handige harrie met plamuur en een kwast bezig geweest. En de motor liep erg netjes; voldoende trekkracht en hij is echt best wel snel met die turbo.

Dan het Activa systeem. Ik dacht, daar zal wel niet meer helemaal werken, maar volgens mij werkt het fantastisch! Hij ging tijdens de proefrit strak door de bochten, en met 40 km/u op de rontonde rondjes rijden bleef de auto bleef kaarsrecht. En dat terwijl het zweeft als een tapijt; fantastisch!

Nou ja goed, de proefrit was afgerond. Terug naar het autobedrijf, en toch maar besloten dat ik hem niet wilde laten staan. Na wat moeilijk kijken en uiteindelijk de vraag 'wat iesh laagste prijs' was ik voor 1200 euro kersverse Xantia eigenaar.

En nu? Ik heb eerst maar eens wat verse olie, filter, bougies, luchtfilter et cetera besteld. Zondag maar even aan de klus, even alles verversen (want uiteraard zit er geen onderhoudshistorie bij...). Distributieriem is in 2014 gedaan bij 178.000, en er staat nu 187.000 op de teller; nog geen 9000 in 8 jaar tijd. En toch elk jaar APK, met een waslijst aan punten. Dat zijn prijzige kilometers geweest voor de vorige eigenaar.

Verder ga ik hem binnenkort even bij Annema in Dokkum na laten kijken, voornamelijk of het veersysteem nog goed is en wat er verder nog moet gebeuren. En dan een APK fiksen; hopelijk vallen daar geen lijken uit de kast.

Verder mis ik nog een handleiding, maar die heb ik digitaal nog niet kunnen vinden. Als iemand wat weet - ik hoor het graag. Ik ben namelijk wel benieuwd waar die knopjes links en rechts voor het stuur voor zijn.

Ik ga genieten van deze auto, en ik zal jullie hier op de hoogte houden van dit avontuurtje.

Image
Last edited by douwe480 on Wed Oct 05, 2022 5:12 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Feije »

Gefeliciteerd! Een heel lijstje met mogelijke aandachtspuntjes had ik in die Citrozielen-groep al gestuurd. Lijkt erop dat je Activa er helemaal niet gek bij staat! Mocht je hem eens met een andere Activa willen vergelijken, dan is dat mogelijk, want ik kom vaak genoeg in Ljouwert ;). Instructieboekje heb ik misschien voor je, daar zou ik even naar moeten zoeken, maar hier kun je hem sowieso bekijken.
douwe480 wrote: Wed Oct 05, 2022 4:46 pmHoewel mijn vriendin het liefste een zuinig en goedkoop (maar erg saai) gebakje wilde, wilde ik al heel lang eens een hydropneumatische Citroën hebben. Toen ik deze Xantia te koop zag staan, begon het toch wat te kriebelen. Maar goed, als je vanuit Leeuwarden naar Schiedam rijd om 'alleen even te kijken' (tenminste dat zei ik tegen mijn vriendin) dan is het toch wel heel verleidelijk om hem niet te laten staan maar hem maar mee te nemen.
Ik ben nou toch wel benieuwd in hoeverre ze daar blij mee was :lol:.

Die toerenteller is een gekende kwaal bij een type 2. De techniek met de vlakke hand bovenop het dashboard werkt soms, maar anders moet je het tellerblok er even uit halen om hem met de hand terug te draaien. Kun je meteen je tellerblokverlichting vervangen :P. Of werkt die nog helemaal?

Hou er rekening mee dat je die distributieriem uiteindelijk wel moet vervangen omdat 'ie al op leeftijd is. De latere boekjes voor de Xantia houden volgens mij tien jaar aan. Op zich is zo'n riem voor een Turbo CT niet zo heel erg spannend. Je moet alleen even goed opletten dat de krukaspoelie niet verschoven is. Daar zit een soort trillingsdempend rubber in waar het buitenste deel van de poelie nog wel eens overheen wil schuiven. Die poelie is zo geniaal ontworpen dat het timinggat voor de distributie op dat buitenste stuk zit, en dan kun je je motor dus niet meer op tijd zetten. Gelukkig kost een nieuwe poelie ook niet meteen de wereld (€60-€70 of zo). Je maakt een Turbo CT niet meteen stuk als je distributie een tandje verkeerd staat, maar hij rijdt er niet lekkerder op. Ik weet er alles van...
douwe480
Posts: 9
Joined: Fri Sep 30, 2022 4:35 pm

Re: Douwe's Turbo CT

Post by douwe480 »

Dank voor je reactie Feije! Vergelijken kan sowieso wel een keertje, dat is altijd leuk!
Feije wrote: Wed Oct 05, 2022 5:10 pm
douwe480 wrote: Wed Oct 05, 2022 4:46 pmHoewel mijn vriendin het liefste een zuinig en goedkoop (maar erg saai) gebakje wilde, wilde ik al heel lang eens een hydropneumatische Citroën hebben. Toen ik deze Xantia te koop zag staan, begon het toch wat te kriebelen. Maar goed, als je vanuit Leeuwarden naar Schiedam rijd om 'alleen even te kijken' (tenminste dat zei ik tegen mijn vriendin) dan is het toch wel heel verleidelijk om hem niet te laten staan maar hem maar mee te nemen.
Ik ben nou toch wel benieuwd in hoeverre ze daar blij mee was :lol:.
Euuuh, nou ja... Ze vond hem in ieder geval heel comfortabel, en was blij om te zien hoe blij ik zelf er mee was. Maar op financieel gebied was ze er niet helemaal mee eens. Ik heb beloofd dat ie maar een half jaartje blijft, nu nog kijken of ik me daar aan kan houden :mrgreen:
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Feije »

De aanschafprijs viel in ieder geval mee ;). Maar in de lasten die je ervan hebt... Ik zat met de Turbo CT qua verbruik meestal rond de 1 op 10,5. Gek genoeg is m'n v6 iets zuiniger. Ik zou wel verwachten dat je hem ook weer voor het bedrag kunt verkopen dat je ervoor betaald hebt, misschien ook wel iets meer. Zeker als je dat plamuurwerk wat netter weet te maken.
douwe480 wrote: Wed Oct 05, 2022 5:16 pmDank voor je reactie Feije! Vergelijken kan sowieso wel een keertje, dat is altijd leuk!
Stuur maar PB als je daar een keer zin in hebt ;)
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Alfred »

Gefeliciteerd met de aanschaf.
Best wel bijzonder dat er nog een Activa ergens opduikt.

Dat met die toerenteller komt door starten op een te zwakke accu.
De meter slaat dan een keer in de hoek maar heeft geen terugloopveertje.
De wijzer wil vandaar terug naar de echte waarde maar zit dan aan de verkeerde kant van het eindpalletje.
Op het dashboard slaan is niet de oplossing, gewoon even voldoende toeren maken zodat de wijzer weer langs de goede kant naar de juist waarde kan gaan. Dan is alles weer zoals het hoort. Kan ook met de snelheidsmeter gebeuren.

Groet, Alfred.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Feije »

Zo zie je maar dat mijn type 2-kennis wat tekortschiet ;). Bij de snelheidsmeter had ik het nog nooit gezien trouwens. Is de oplossing dan om even 200+ km/h te rijden?
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Alfred »

Nee hoor geen 200 ;) , de wijzer wil via de kortste weg terug naar de juiste aanwijzing.
Het is eigenlijk een soort radialen-meter.

Bij de snelheidsmeter zit er nog een 'stokje', die van de dagteller, de wijzer blijft dan hier tegen aan hangen.
De kortste weg moet nu langs de andere kant van het obstakel, dat bereik je met een snelheid die op de schaal 180 graden tegenover het obstakel ligt,
dat zal ongeveer 80-120 km/u zijn, afhankelijk van de uitvoering.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Feije »

Jammer :P. Hoewel, het wordt toch lastig om dit aan oom agent uit te leggen als 200+ hier daadwerkelijk voor nodig was geweest :think:.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Douwe's Turbo CT

Post by Stars_Falling_93 »

Welkom Douwe!

Dat klinkt als een fraaie Activa waar met wat moeite best weer wat moois van te maken is. En, trouwens Volvo 480, dat zijn ook fraaie wagens.

Groeten,
Jan Joost
douwe480
Posts: 9
Joined: Fri Sep 30, 2022 4:35 pm

Re: Douwe's Turbo CT

Post by douwe480 »

Alfred wrote: Wed Oct 05, 2022 11:05 pm Dat met die toerenteller komt door starten op een te zwakke accu.
De meter slaat dan een keer in de hoek maar heeft geen terugloopveertje.
De wijzer wil vandaar terug naar de echte waarde maar zit dan aan de verkeerde kant van het eindpalletje.
Op het dashboard slaan is niet de oplossing, gewoon even voldoende toeren maken zodat de wijzer weer langs de goede kant naar de juist waarde kan gaan. Dan is alles weer zoals het hoort. Kan ook met de snelheidsmeter gebeuren.
Dank voor de tip Alfred! Ik zal hem vandaag even goed warm rijden en dan even het hoge toerenbereik proberen, hopelijk heb ik dan weer een werkende toerenteller
Post Reply