De hdi van Benno

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Aabenda
Posts: 13
Joined: Mon Sep 02, 2019 9:43 pm

De hdi van Benno

Post by Aabenda »

het blijft bijzonder .


Ja ik misbruik mijn auto nog elke dag , gaat al meer dan 500.000 km goed .
met veel gesleutel en las werk , niet moeders mooiste , maar het is een werkpaard .
Net terug van vakantie , en off the gritt het mechaniek van de hoogte regelaar achter gesloopt .
de kogel van de de plaat weg , jullie weten wel , die van dat tyfoon brugje .
met veel kunst en vliegwerk , lees tyraps de boel vast gezet , auto iets lager , maar oke .
nu komt het , ik dacht handig te zijn , en het plastic ding te vervangen door een zelf gemaakte s haak .
mooi exact op maat , veel gedoe , maar geen resultaat.
snap het niet , maar de boel gefixt met een inbus bout op de draaibank , hier een kogel van gedraaid zodat die in de kom past , en de boel gemonteerd.
ik snap het niet... de haak was precies op maat , de traverse waar de kogel op zit , beweegt alleen horizontaal , en dan naar de kogel die gefixeerd is op de stabilisator stang , ook oke .
ik zie een beweging van het brugje over het hoofd ??? maar wat???

Nu nog de lekzakken vervangen achter , door het vele gedoe , en de leeftijd is er een gescheurd.
valt mee toch lekzakken achter vervangen.
Nooit gedaan in 22 jaar xantia , wel in 2 auto's

ik hoor het graag .

groet Benno
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De hdi van Benno

Post by henkr »

Voor het doel bepaald geen ideale foto maar bij mij laatste klus stond het beruchte armpje onder de hoogteregelaar er net op, en die van mij is nog nooit los geweest:
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De hdi van Benno

Post by Alfred »

Benno, ik probeer je verslagje te volgen.

Is alleen het palletje losgeschoten, of is ook de hoogteregelaar gesneuveld?
Als het palletje losschiet blijft hij normaal gesproken aan één kant hangen door een borgclipje, waardoor je hem niet verliest.

Begrijp ik dat jij hem kwijt bent geraakt en zelf een vervanger hebt gemaakt?
Oorzaken voor losschieten kunnen zijn: slijtage palletje, slijtage metalen kopje op de hoogteregelaar en het vast gaan zitten van de hoogteregelaar.

Chyparse in Almere heeft gereviseerde hoogteregelaars op voorraad.

Mvg. Alfred.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De hdi van Benno

Post by henkr »

Tja, wat is het juiste beleid in dezen?
Bij die van mij ziet ie er roestig, vuil en droog uit, ik durf hem niet te smeren omdat ik verwacht dat ie dan juist losschiet.
Dat losschieten is niet uitsluitend aan leeftijd gebonden, ik kende een vertegenwoordiger die een Xantia had (leasebak dus) deze kon voordat ie 2 jaar oud was vanwege hetzelfde euvel afgesleept worden. :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: De hdi van Benno

Post by Alfred »

Een +10 jaar terug schoot bij mijn Xantia het palletje ook af en toe los.
Erg vervelend want onderweg kun je niet onder de wagen kruipen om hem weer vast te klikken.
Met de hoogteregelaar naast de stoel kon ik met wat experimenteren de wagen wel op een hoogte krijgen om thuis te komen.

Daarna had ik met wat tyraps het palletje geborgd.
Zelfs dat schoot na enige tijd weer los, als de regelaar wat zwaar gaat worden die krachten blijkbaar best groot.

Vervolgens had ik het probleem aan de dealer overgegeven.
Hij loste het probleem op met een metalen plaatje onder het palletje te monteren zodat het niet meer kon losschieten. Deze 'oplossing' had hij al vaker toegepast.

Later bij Chyparse bleek het palletje versleten en ook het kogeltje aan de hoogteregelaar. Als er geen vet meer zit tussen kogeltje en kommetje kan water met zand binnendringen en de slijtage versnellen.

Chyparse heeft toen de regelaar vervangen voor een gereviseerde en een nieuw palletje geplaatst. Daarna geen problemen meer.

Mvg. Alfred.
Aabenda
Posts: 13
Joined: Mon Sep 02, 2019 9:43 pm

Re: De hdi van Benno

Post by Aabenda »

Goedemorgen
het palletje was er nog maar de kogel was weg , ik had al eerder gezien dat deze erg roestig was .
ik heb een een ander gemaakt , en die doet het .
en toevallig net een paar maanden geleden bij chyprase geweest voor bollen vullen .
Ik zal ze eens bellen , wordt langzamerhand wel een duur verhaal een xantia diesel te rijden in nl .
dit jaar al bijna € 1000 onderhoudskosten gemaakt , andere veerpoot voor ivm lekkage , lassen van dorpels fuseekogels,, en ander klein spul .
En dan die stoel .. pfff hoelang ga je met zoiets door , lastig .
En de distributie riem komt er ook aan , nou ja al met al geen dure auto geweest , en super praktisch .
maar de tijd komt om me te gaan oriënteren op iets anders , benzine , en een moderne , het zweet breekt me uit .
ik ken een exemplaar wat me zint een volvo v50 met een 5 cilinder, alleen sta je wel elke zaterdag je zakgeld in een tank te gooien .
En dat heeft de Xantia dan weer niet , meer dan 1000 km op een tank .

groet Benno
Aabenda
Posts: 13
Joined: Mon Sep 02, 2019 9:43 pm

Re: De hdi van Benno

Post by Aabenda »

ik kan het mechaniek wel met de hand bewegen , maar het gaat wel erg zwaar .
ik heb geen idee hoe dit moet voelen als alles gezond is .
iemand een idee ??

groet benno
Aabenda
Posts: 13
Joined: Mon Sep 02, 2019 9:43 pm

Re: De hdi van Benno

Post by Aabenda »

hallo

het kan verkeren , de hdi heeft een verse koppeling .
ik vind het wat hakerig, kan ik de kabel afstellen ?
en hoe dan ?
het is een kabel versie geen hydraulische.

groet Benno
Aabenda
Posts: 13
Joined: Mon Sep 02, 2019 9:43 pm

Re: De hdi van Benno

Post by Aabenda »

goedendag
wie heeft er een handleiding om de stofhoezen van de veercilinders achter te vervangen .
Er zit geen tutje meer aan , dus geen lekzak kan ik een universele hoes gebruiken ??

groet Benno
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De hdi van Benno

Post by JW-C5 »

Er zitten twee "tutjes" aan de stofzak.
De eerste zit er als lekleiding, die komt uit tussen de twee afdichtingen in de veercilinder en gaat retour naar het LHM vat.
De tweede is er als druk/lucht vereffeningsleiding, en kan eventueel toch nog doorlekkend LHM naar buiten afvoeren.

Die lekzakken zijn niet universeel, maar specifiek. En moeten zorgvuldig gemonteerd worden, met de klemmen op de juiste plaats.
En met de twee leidingen correct aangesloten. Die vereffeningsleiding moet op de juiste plaats uitkomen, hij mag geen water kunnen opzuigen bij het in- en uitveren van de auto.

Groet,
JW
Post Reply