De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Stars_Falling_93 »

Dus toch minder verschil dan ik aannam. Een exemplaar met airco zonder climate control vinden wordt moeilijk, dus die vergelijking wordt 'm niet zo een, twee, drie.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Bij mijn weten is er op CiFo iemand die al jaren een 1A 1.9TD heeft in de allerdikste uitrusting die je toen in Nederland kon krijgen. Geen VSX, want die uitrusting was in '93 alleen voor 16v's weggelegd in Nederland. Maar airco zit er wel op. Ook interessant, maar totaal niet relevant: de "oude" diesels met airco van vóór de HDi, zoals zo'n 1.9TD, hadden een Harrison-compressor in plaats van een Sanden-compressor. Ik heb me laten vertellen dat die airco buitengewoon koud wordt.

Overigens zou je ook prima de rechter helft van een kachelhuis met airco in bijvoorbeeld jouw Xantia kunnen monteren, dan heb je hetzelfde effect. Alleen zou ik voor zo'n experiment misschien eerder een sloper pakken :P.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Heeft een RHD uitvoering de verdamper links?
Ik begin te fantaseren. :lol:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Jep ;). Tenminste, volgens mij wel. Van wat ik me herinner zit het best wel anders in elkaar omdat de zekeringenkast wel op dezelfde plek zit als bij ons. Het dashboardkastje van een rechtsgestuurde Xantia stelt dus niks voor.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Zie het al voor me! een super airco met 2 verdampers! :lol:

Terug naar de hydrauliek-realiteit: Het bleek niet zinvol de slangentest door te zetten met de blauwe siliconenslang die nog rechts boven het achtersubframe zat, het zwellen bleef doorgaan, een soort van subcutane oedeemvorming. :D
Image
Voor mijn gevoel werd de gezwollen slang ook steeds zwaarder, maar met "meten is weten" zette dat op de weegschaal nauwelijks zoden aan de dijk:
Image
Image
De 2 verbindingen die het lastigst te bereiken zijn heb ik voorzien van 4mm brandstofslang en om de textielgewapende peperdure rode siliconenslang nog een kans te geven daarvan een stukje op de makkelijk te bereiken uitgang van de hoogteregelaar:
Image
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Stars_Falling_93 »

Feije wrote: Thu Jul 28, 2022 12:05 am Bij mijn weten is er op CiFo iemand die al jaren een 1A 1.9TD heeft in de allerdikste uitrusting die je toen in Nederland kon krijgen. Geen VSX, want die uitrusting was in '93 alleen voor 16v's weggelegd in Nederland. Maar airco zit er wel op. Ook interessant, maar totaal niet relevant: de "oude" diesels met airco van vóór de HDi, zoals zo'n 1.9TD, hadden een Harrison-compressor in plaats van een Sanden-compressor. Ik heb me laten vertellen dat die airco buitengewoon koud wordt.

Overigens zou je ook prima de rechter helft van een kachelhuis met airco in bijvoorbeeld jouw Xantia kunnen monteren, dan heb je hetzelfde effect. Alleen zou ik voor zo'n experiment misschien eerder een sloper pakken :P.
Volgens mij weet ik wel welke Xantia dat is. Die staat nu gestald nadat de koppeling op was bij een half miljoen kilometers. Toen ik mijn Xantia net had en iemand mijn motorruimte zag, zei die: nou, daar is nog genoeg ruimte om lekker airco in te bouwen. Maar ik mis het eigenlijk niet zo. Ik kan vrij goed tegen warmte en ik rijd bijna standaard met het dakraam op een kier. Lange vakantieritten zullen wel wat minder aangenaam zijn, maar met de huidige benzineprijzen was ik niet van plan om die te gaan ondernemen.

Ik volg de slangentest verder met interesse!
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Stars_Falling_93 wrote: Fri Jul 29, 2022 1:22 pmToen ik mijn Xantia net had en iemand mijn motorruimte zag, zei die: nou, daar is nog genoeg ruimte om lekker airco in te bouwen.
Ik raad het niet echt aan. Bij mijn Turbo CT heb ik die nooit perfect werkend gekregen nadat ik hem inbouwde. Overigens dacht je bij die auto ook vóórdat ik airco inbouwde al niet van Goh, hier past nog wel het nodige bij. Nee, Citroën heeft de motoren voor de koelventilatoren zelfs iets platter moeten maken om alles te laten passen. Mocht je nou toch ambitieus worden: je hebt een VSX, dus ik verwacht dat alle bedrading er tenminste wel in ligt. Dat maakt zo'n plan wel echt een stuk beter te behappen. Als je ooit je kachelradiateur moet vervangen, zou je het misschien nog kunnen overwegen.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by H@ns »

henkr wrote: Fri Jul 29, 2022 11:22 am Zie het al voor me! een super airco met 2 verdampers! :lol:

Terug naar de hydrauliek-realiteit: Het bleek niet zinvol de slangentest door te zetten met de blauwe siliconenslang die nog rechts boven het achtersubframe zat, het zwellen bleef doorgaan, een soort van subcutane oedeemvorming. :D
Image
Voor mijn gevoel werd de gezwollen slang ook steeds zwaarder, maar met "meten is weten" zette dat op de weegschaal nauwelijks zoden aan de dijk:
Image
Image
De 2 verbindingen die het lastigst te bereiken zijn heb ik voorzien van 4mm brandstofslang en om de textielgewapende peperdure rode siliconenslang nog een kans te geven daarvan een stukje op de makkelijk te bereiken uitgang van de hoogteregelaar:
Image

Geweldig die (bijna) wetenschappelijke benadering van dit probleem Henk :thumbup:
Ik heb er ook een paar in zitten dus die ga ik deze zomer maar eens nalopen en vervangen. Ben benieuwd wel alternatief je gaat aanbrengen voor deze leidingen! Ik heb zelf al eens gedacht aan difussiedichte leidingen, met zo'n aluminium laagje ertussen. Maar die zijn niet in deze diameter te verkrijgen voor zover ik weet.
Gewapende hydroliekleidingen zoals die in landbouwvoertuigen wel voorkomen zijn wellicht een goed alternatief?
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Naar die diffusiedichte leidingen had ik ook gekeken en was tot dezelfde conclusie gekomen, niks in de buurt van 4mm en ik ben bang dat dat ook geldt voor de genoemde gewapende slang.
Tot nu toe:
1. Ik heb het idee dat brandstofslang eerst wel een beetje zwelt maar dat het daarna stopt (de tijd zal het leren)
2. Bij mijn proeven in het potje kan de vloeistof van 2 kanten binnendringen dus dat is niet conform de realiteit.
3. Er zit iets in LHM dat agressiever is dan normale hydrauliekolie, ben geen chemicus dus kan niet beredeneren wat dat zou moeten zijn.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
https://kraakman.com/wp-content/uploads ... middel.pdf
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by H@ns »

Misschien eens de test onder vacuüm doen? Dat is wellicht wat veel gevraagd maar mijn gedachtegang is: je hebt , zoals je zelf al aangeeft, nu de slang van beide kanten laten impregneren.
Wat als er alleen van de binnenkant LHM komt en de buitenzijde alleen blootgesteld wordt aan de buitenlucht?
Zou interessant zijn om dit eens te onderzoeken. Maar zoals ik al zei; misschien wat teveel gevraagd.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply