De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Stars_Falling_93 »

Volgens mij zit dat bij een type 1 met schroeven bevestigd. Ik zal eens kijken hoe het bij mij vastzit.

Is die regeling dat gedeelte met de twee grote transistors? Of zit dat niet in de motor?

Nog nooit eerder gehoord van de Elit. Weer een stukje wijzer.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Het zijn inderdaad plastic Torx schroefjes in een plugje dat expandeert.
Die regeling is inderdaad dat ding met die 2 grote eindtorren, hij zit op de motor geschroefd maar die moet je er wel even af hebben om hem los te schroeven.
Een losse regeling zal voorlopig nog wel even leverbaar blijven want hij zit op best wel veel verschillende Franse auto's.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Bij een type 1 zijn het metalen torxjes die in een soort metalen klemmetje schroeven, of rechtstreeks in het kachelhuis/de kachelmotor. Dat verschilt per schroefje.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Dus eigenlijk een soort speednuts? best een goed idee en dan gecombineerd met mooi vlakke Torxjes.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Henk vroeg mij wat je ongeveer kunt verwachten als je de airco uitleest (in het geval dat het wel werkt), dus heb ik zojuist de Lexia en mijn eigen Xantia even aangeslingerd en een paar screenshots gemaakt:
ac1.PNG
ac1.PNG (19.97 KiB) Viewed 1256 times
ac2.PNG
ac2.PNG (32.4 KiB) Viewed 1256 times
Let wel: dit is een type 2 met het oude type aansturing voor de airco. Latere type 1's en alle type 2's hebben een iets ander type. Mijn ervaring met het uitlezen daarvan is dat dat hier behoorlijk op lijkt.
henkr wrote: Tue Jul 26, 2022 9:25 amDus eigenlijk een soort speednuts? best een goed idee en dan gecombineerd met mooi vlakke Torxjes.
Ik wist nog niet wat speednuts zijn, maar dat klopt wel inderdaad!
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Als ik dat allemaal in beeld kon krijgen zou ik al heel blij zijn Feije! :D
De speednuts: behalve natuurlijk de diameter van de schroef dan wel het boutje worden ze ook in meerdere lengtes geleverd en de lengte is dan de afstand tussen het gat en de U-bocht.
Ik heb verschillende maten liggen maar helaas allemaal te kort voor dit doel. :(
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Stars_Falling_93 »

Feije wrote: Tue Jul 26, 2022 1:26 am Bij een type 1 zijn het metalen torxjes die in een soort metalen klemmetje schroeven, of rechtstreeks in het kachelhuis/de kachelmotor. Dat verschilt per schroefje.
Inderdaad, dit spul!
Feije wrote: Wed Jul 27, 2022 3:11 pm
henkr wrote: Tue Jul 26, 2022 9:25 amDus eigenlijk een soort speednuts? best een goed idee en dan gecombineerd met mooi vlakke Torxjes.
Ik wist nog niet wat speednuts zijn, maar dat klopt wel inderdaad!
Ik moest ook even opzoeken wat speednuts zijn, maar dat klopt wel ongeveer. Die plastic torxjes in een plugje kwam ik tegen bij het verwijderen het paneel op de achterklep. Daar vond ik ze erg irritant, omdat de plugjes mee gingen draaien met de torxjes.
henkr wrote: Mon Jul 25, 2022 7:53 pm Die regeling is inderdaad dat ding met die 2 grote eindtorren, hij zit op de motor geschroefd maar die moet je er wel even af hebben om hem los te schroeven.
Een losse regeling zal voorlopig nog wel even leverbaar blijven want hij zit op best wel veel verschillende Franse auto's.
Die begeven het wel vaker op basis van wat ik heb gelezen. Klinkt aannemelijk. Maar goed, die zal niet de oorzaak zijn van de lauwe airco.

Trouwens, zet iemand de aanjager wel eens harder dan stand twee? Bij mij zijn stand 3 en 4 net een orkaan. Vooral wat geluid betreft en op 1 of 2 is de luchtstroom ook al fors. Gewoon even nieuwsgierig.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Dat zit heel anders als je climate control hebt. Op stand 1 en 2 gebeurt er dan niet zo veel, 3 voelt nog steeds vrij zacht en 4, nou ja, dat is dan weer vol gas. Gebruik ik overigens wel als het erg warm of koud is. Maar meestal laat ik hem op standje “auto” staan en redt de auto zich helemaal zelf. Overigens heeft die stand ook meer keuzes dan wij zelf met het regelpaneeltje kunnen instellen: de auto-stand kiest vaak een stand die ergens tussen 3 en 4 in valt. In het algemeen heb ik ook wel gemerkt dat de kachelmotor veel luider klonk voordat ik climate control had. Voor mijn gevoel kwam er toen ook iets meer lucht uit de luchtroosters, maar ik denk dat het motorvermogen gewoon hetzelfde is.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Stars_Falling_93 »

Ah, dat maakt vergelijken wel wat ingewikkelder. Wat betreft de hoeveelheid lucht uit de roosters. Als ik geen lucht uit de roosters wil moet ik ze dicht zetten. Door het rijden komt er al lucht doorheen wat dan versterkt wordt door de aanjager. Het lijkt me dat climate control een minder directe connectie met de buitenlucht heeft waardoor de luchtstroom wat minder sterk is.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Feije »

Nou, dat klopt eigenlijk maar voor een héél klein deel: tussen de kachelmotor en de rest van het kachelhuis heb je de verdamper en het interieurfilter. De linker helft van het kachelhuis is bijna identiek, alleen de mengklep naar de kachelradiateur wordt door een servo bediend (zoals we inmiddels weten ;)) in plaats van handmatig met een kabeltje. Als je dit echt zou willen vergelijken, dan zou je een Xantia met airco zonder climate control moeten zoeken. De meeste daarvan zijn van ‘93.

Een beetje lucht door de luchtroosters heb je ook met climate control wel als je bijvoorbeeld op de snelweg rijdt.
Post Reply