De xantiarode Xantia van Henk

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Nee nog niet!
Daar ben ik ook best benieuwd naar! :)
Maar ook naar de stof of stoffen die de genoemde aantasting bewerkstelligen.
Wat was de officiële naam van smurfenolie ook al weer?, het merk was Kendall?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

Kendall inderdaad:

HGB.jpg
HGB.jpg (89.7 KiB) Viewed 1133 times

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Zal ik jou en paar stukjes slang sturen Adri? da's makkelijker dan vloeistof versturen.
Dan kan jij ook (als je daartoe tenminste bereid bent) een deel van de test doen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

Tuurlijk,stuur maar door, of kom eens langs als je afdaalt naar het diepe zuiden.
HGB. = € 15/dm3

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Stars_Falling_93 »

Ik kende HGB nog niet, maar naar aanleiding hiervan eens wat opgezocht en negentien pagina's discussie op CiFo erover gelezen zonder een duidelijke conclusie te vinden. Maar wel interessant dat een andere olie ook goed z'n werk doet in plaats van LHM+.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by JW-C5 »

Bij Renard wordt dat standaard gebruikt, ipv LHM.

Toen ik mijn tweede Xant nog maar kort had, is het er bij mij in gegaan, op een dag dat de XCNL club daar te gast was.
Bij elkaar zat het er een kleine 10 jaar in toen ik m'n Xant verkocht, het was nog in prima conditie.

Ook Adri heeft het er al heeeeel lang in zitten, bij mijn weten ook nooit ververst.
Behalve nu dan, onvrijwillig :shock: ;)

Groet,
JW
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

Klopt.
Klopt.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by Breeze »

Heb wel een keer onderweg een lekke leiding gehad en toen een litertje LHM bijgevuld.
De meningen of dat kan en mag zijn verdeeld. Heb ooit gelezen dat voor de overgang van LHM naar HGB, je het systeem goed moet reinigen. Maar las ook ooit eens dat een beetje LHM bij de HGB geen enkel kwaad kan.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by JW-C5 »

Toen de Smurfenolie er bij mij in ging, is het systeem niet helemaal gespoeld en bleef er wat LHM in zitten.
Ook de remmen zijn toen niet "ontlucht", er bleef dus het eea aan LHM in het systeem zitten.

Bij een vervolgbezoek aan Renard heeft Nard toen alsnog de remleidingen geflusht, de aanleiding daartoe was een wat indifferent remgedrag en een wat wisselend pedaalgevoel.
Ná dat flushen was dat verleden tijd.

Groet,
JW
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Post by henkr »

Remmen flushen/bleeden die ik sowieso elk jaar, de vloeistof in de voorklauwen wordt best wel donker en achter zit altijd wel ergens een stikstofbelletje dat verantwoordelijk is voor het "jongezeehondjesgeluid" onder het rempedaal
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply