Ik houd mijn verbruik bij met behulp van de Autoweek Verbruiksmonitor en na mijn laatste tankbeurt kwam er een verbruik van 1 op 12,94 (of 7,73l/100km). Dat was een record voor mij. Ik vond het al indrukwekkend toen ik 1 op 12 aantikte op een tank.
Dat deed me denken, zijn er meer mensen die hun verbruik bijhouden? En wat is het laagste verbruik dat je hebt gehaald?
Brandstoftopscore
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: Brandstoftopscore
Ik moet heel hard m’n best doen om rond de 1:11 - 1:12 te blijven. (1.8 16v automaat uit ‘99) Al moet ik zeggen dat ik het al een tijdje niet meer heb bijgehouden. En zeker met de huidige brandstofprijzen sluit ik liever even mijn ogen voor het verbruik van de Xantia…
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: Brandstoftopscore
Jazeker, ik reken mijn verbruik na iedere tank uit (en vergeet meestal meteen weer wat het was). Mijn zuinigste tank ooit was 1 op 11,8. Toen had ik heel veel 100 gereden.
Met mijn Turbo CT is mijn record 1 op 11,7, maar toen tankte ik niet beide keren bij dezelfde pomp. Ik denk dus dat die meting niet helemaal nauwkeurig was. In het algemeen kan ik zeggen dat de v6 bij mij iets zuiniger is dan de Turbo CT was. De v6 zit meestal rond de 1 op 11, terwijl de Turbo CT meestal rond de 1 op 10,5 zat.
Met mijn Turbo CT is mijn record 1 op 11,7, maar toen tankte ik niet beide keren bij dezelfde pomp. Ik denk dus dat die meting niet helemaal nauwkeurig was. In het algemeen kan ik zeggen dat de v6 bij mij iets zuiniger is dan de Turbo CT was. De v6 zit meestal rond de 1 op 11, terwijl de Turbo CT meestal rond de 1 op 10,5 zat.
Re: Brandstoftopscore
Mag een diesel ook meedoen, of bederf ik dan de pret?
- Stars_Falling_93
- Posts: 238
- Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
- Location: Utrecht
Re: Brandstoftopscore
Wat mij betreft wel. Het rijtje benzinemotoren dat hierboven staat is zo verschillend dat dat ook appels met peren vergelijken is. Met topscore doelde ik op je eigen topscore. En wie weet komen we nog leuke of interessante verschillen tegen tussen verschillende motoren, of juist tussen dezelfde motoren.
Wat dat beterft ben ik wel verbaasd dat ik tot nu toe het zuinigste benzineverbruik neerzet. Ik had een tweeliter achtklepper nou niet echt ingeschat als zuinig. Aan de andere kant, die motor heeft ook bij lage toeren zat kopel. En daarom rijd ik 50 in z'n 4 en 30 in z'n 3. Dat helpt ook wel mee.
Wat dat beterft ben ik wel verbaasd dat ik tot nu toe het zuinigste benzineverbruik neerzet. Ik had een tweeliter achtklepper nou niet echt ingeschat als zuinig. Aan de andere kant, die motor heeft ook bij lage toeren zat kopel. En daarom rijd ik 50 in z'n 4 en 30 in z'n 3. Dat helpt ook wel mee.
Re: Brandstoftopscore
Ik heb ook alle tankbeurten bijgehouden, al meer dan 300k lang.
Telkens voltanken en dan de dagteller resetten.
Bij dagtellerstand 100 tot 150 tank ik meestal weer opnieuw vol.
Alleen is de dagteller dan wel een keer rond gegaan.
Mijn record is 1339 km op een volle tank en toen kon er 62,7 liter bij.
Dat was dus 4,68 liter/100 km.
(komt overeen met de fabrieksopgave bij 90km/u).
Gewoon stevig doorrijden tot 130 km/u geeft gemiddeld 1:18 (5,56l/100km).
Telkens voltanken en dan de dagteller resetten.
Bij dagtellerstand 100 tot 150 tank ik meestal weer opnieuw vol.
Alleen is de dagteller dan wel een keer rond gegaan.
Mijn record is 1339 km op een volle tank en toen kon er 62,7 liter bij.
Dat was dus 4,68 liter/100 km.
(komt overeen met de fabrieksopgave bij 90km/u).
Gewoon stevig doorrijden tot 130 km/u geeft gemiddeld 1:18 (5,56l/100km).
Re: Brandstoftopscore
M'n 2.0 16v reed indertijd 1:12,4. Met een vakantie uitschieter naar 1:12,8.
Grtz,
Maurice
Maurice
Re: Brandstoftopscore
Ik heb grote bewondering voor zoveel discipline!Ik heb ook alle tankbeurten bijgehouden, al meer dan 300k lang.
Ik heb mij al zo vaak voorgenomen om iets consequent vol te houden, en ben daar nagenoeg nooit in geslaagd, dat ik er maar mee opgehouden ben. Het is toch een poging om jezelf te veranderen en zoals een wijs iemand ooit zei (zong) "dat duurt bij mij nooit lang".
Re: Brandstoftopscore
Ter motivatie: een ander wijs man zei ooit: zelfs de langste reis begint met een eerste stap.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Re: Brandstoftopscore
Ooit wel netjes bijgehouden, maar ik rij er niet anders e/o minder om, dus mee gestopt, met deze prijzen word je toch enkel chagrijnig, geen behoefte aan ....
De beide Xantia 2.0 16v automaatjes zaten gemiddeld genomen altijd rond de 1 op 12 .
De V6 automaat op 1 op 10. De handbak Xantia heb ik geen actieve herinnering meer aan
Mijn huidige "wagenpark" doet dat gemiddeld beter , van Xantia niveau tot zéér zuinig ...
Onze nieuwerwetse troen stuurt verbruik/afstand/ritten e.d. trouwens automatisch door naar de "My Citroën app" op de telefoon ( gemiddeld 1 op 16,4 )
Met de eend is het onmogelijk om onder de 1 op 18 uit te komen, meestal is dat 19 of zelfs beter.
De beide Xantia 2.0 16v automaatjes zaten gemiddeld genomen altijd rond de 1 op 12 .
De V6 automaat op 1 op 10. De handbak Xantia heb ik geen actieve herinnering meer aan
Mijn huidige "wagenpark" doet dat gemiddeld beter , van Xantia niveau tot zéér zuinig ...
Onze nieuwerwetse troen stuurt verbruik/afstand/ritten e.d. trouwens automatisch door naar de "My Citroën app" op de telefoon ( gemiddeld 1 op 16,4 )
Met de eend is het onmogelijk om onder de 1 op 18 uit te komen, meestal is dat 19 of zelfs beter.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera