Brandstoftopscore

Alles wat niet in de andere categorieen past.
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Brandstoftopscore

Post by Alfred »

Stars_Falling_93 wrote: Fri Jul 29, 2022 1:33 pm
H@ns wrote: Thu Jul 28, 2022 8:53 pmMisschien die spreadsheet een keer delen hier op het forum Alfred. Wie weet krijgen we zo een mooi inzicht in het verbruik van de diverse Xantia’s?

Hoewel ik moet bekennen dat de laatste tijd nog maar zelden de tank vol gooi met deze brandstofprijzen…
Dat lijkt me wel interessant! Er blijven teveel variabelen over om echt goed te kunnen vergelijken (afgezien van alle verschillende motortypes), maar het is wel leuk....
De spreadsheet heb ik een jaar of 20 geleden gemaakt, nog met Office97.
Het berekent je verbruik (in km/liter en liters/100km), vaste lasten, afschrijving en onderhoudskosten door. Deze kosten worden in overzichten getoond per dag, maand, jaar en per km en de totalen. Er is ook een weergave van het gemiddelde verbruik en de gemiddelde brandstofprijs.

Het berekende verbruik is gebaseerd op altijd vol tanken en de km-stand noteren.
Als je niet voltankt krijg je een onjuiste momentopnames berekend. Stel, je gaat na 500 km rijden maar 10 liter tanken dan krijg je een berekend verbruik van 10 liter voor 500 km, ofwel 1:50. Met de volgende tankbeurt(en) wordt dat wel weer gecompenseerd maar de tussenwaarden zijn dan onjuist (is wel te omzeilen alleen dat maakt het wat complexer).

Er zitten wat onvolmaaktheden in de spreadsheet. De vaste lasten zijn 'vast' (statisch), je kunt ze wel veranderen maar de sheet is niet voorzien om veranderende vaste lasten binnen verschillende tijdsperiodes correct te verwerken. De berekeningen zijn 2 dimensionaal.

Ook is een korte handleiding nodig als anderen deze sheet willen gebruiken.
Na dit alles gezegd te hebben, is er dan nog belangstelling?
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Brandstoftopscore

Post by Alfred »

Henk, 1:13,34 voor een benzine 2.0 automaat van vorige eeuw is erg netjes ;)

Adri, wat denk je van de wegligging met elektromotoren in de wielen?
Het onafgeveerde gewicht is dan zeer groot, zonder hydropneumatiek is dat bijna niet te dempen :(
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Brandstoftopscore

Post by henkr »

Zou een elektromotor niet als "batteur" ingebouwd kunnen worden in het wiel? dus gebruik maken van inertie?
Bij de 2CV en afgeleiden functioneerde dat in al zijn eenvoud prima.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 943
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Brandstoftopscore

Post by Breeze »

‘t Was maar een grapje Alfred. ‘k Ben afgestudeerd op een wegprofielmeetwagentje. Een bak met flinke massa met een heel licht wieltje met een versnellingsopnemer. Als je de versnelling 2x integreert krijg je het wegprofiel, simpel gezegd.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Brandstoftopscore

Post by H@ns »

Alfred wrote: Tue Aug 09, 2022 10:20 pm
Stars_Falling_93 wrote: Fri Jul 29, 2022 1:33 pm
H@ns wrote: Thu Jul 28, 2022 8:53 pmMisschien die spreadsheet een keer delen hier op het forum Alfred. Wie weet krijgen we zo een mooi inzicht in het verbruik van de diverse Xantia’s?

Hoewel ik moet bekennen dat de laatste tijd nog maar zelden de tank vol gooi met deze brandstofprijzen…
Dat lijkt me wel interessant! Er blijven teveel variabelen over om echt goed te kunnen vergelijken (afgezien van alle verschillende motortypes), maar het is wel leuk....
De spreadsheet heb ik een jaar of 20 geleden gemaakt, nog met Office97.
Het berekent je verbruik (in km/liter en liters/100km), vaste lasten, afschrijving en onderhoudskosten door. Deze kosten worden in overzichten getoond per dag, maand, jaar en per km en de totalen. Er is ook een weergave van het gemiddelde verbruik en de gemiddelde brandstofprijs.

Het berekende verbruik is gebaseerd op altijd vol tanken en de km-stand noteren.
Als je niet voltankt krijg je een onjuiste momentopnames berekend. Stel, je gaat na 500 km rijden maar 10 liter tanken dan krijg je een berekend verbruik van 10 liter voor 500 km, ofwel 1:50. Met de volgende tankbeurt(en) wordt dat wel weer gecompenseerd maar de tussenwaarden zijn dan onjuist (is wel te omzeilen alleen dat maakt het wat complexer).

Er zitten wat onvolmaaktheden in de spreadsheet. De vaste lasten zijn 'vast' (statisch), je kunt ze wel veranderen maar de sheet is niet voorzien om veranderende vaste lasten binnen verschillende tijdsperiodes correct te verwerken. De berekeningen zijn 2 dimensionaal.

Ook is een korte handleiding nodig als anderen deze sheet willen gebruiken.
Na dit alles gezegd te hebben, is er dan nog belangstelling?
Als ik eerlijk ben … voor mij niet. Het lijkt er op dat je sowieso wat privé zaken geïntegreerd hebt in deze sheet. En laten we eerlijk zijn: een excel sheet maken met een paar formules er in is tegenwoordig een peulenschil toch?

Ik vond het alleen wel een mooi beeld om een brandstofverbruik formulier uit de tijd dat de Xantia nog een gerespecteerd onderdeel van de dagelijkse verkeersdrukte was te delen hier.

Ik tank mijn Xantia tegenwoordig nog zelden helemaal vol, laat staan dat ik het verbruik serieus bijhoud. De laatste meting was 1:11 dus dan vergeet je liever dat je zo’n auto bezit… (1.8 16v automaat die weinig
Snelwegen ziet..)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Brandstoftopscore

Post by Stars_Falling_93 »

Voor het bijhouden van mijn eigen verbruik gebruik ik de brandstofmonitor van Autoweek. Het leek mij mogelijk interessant vanwege het plotten van grafieken. Zou leuk geweest zijn om verschillende verbruiken grafisch met elkaar te kunnen vergelijken. Maar dat is, denk ik, een beetje veel werk.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Brandstoftopscore

Post by H@ns »

Ik denk dat dat vooral interessant is voor mensen die hun Xantia als dagelijks vervoer gebruiken en ook nog eens veel kilometers maken.
Mijn idee is dat er maar weinigen van die categorie zijn op dit forum. Ik hoor daar in elk geval niet bij; de c5 is de reisauto, de Xantia is de hobby auto
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Brandstoftopscore

Post by Menno »

En dan nog , juist als je veel rijdt weet je een beetje het gemiddelde wel, wat maakt het dan nog uit of het een keer minimaal afwijkt :-)
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: Brandstoftopscore

Post by bthomas »

Ik rijd wel met Xantia's als dagelijks vervoer maar ik rij op LPG en daarom boeit het me niet zoveel of het nu een beetje meer of minder is. Ik vind wel dat de V6 veel benzine verbruikt voor een auto op LPG, ik vraag me weleens af of daar niet een mankement aan ten grondslag ligt.

Ik tankte gisteren bij een tankstation langs de snelweg ten noorden van Heerenveen voor 88.9 cent per liter. Zonet in Alphen voor 80.9 cent per liter. Gewoonlijk is het in de randstad duurder. Er zijn tijdens geweest dat het verschil zo groot was dat ik goedkoper uit was als ik in Friesland ging tanken vanuit Alphen.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Brandstoftopscore

Post by henkr »

Ten tijde van de carburatiemotor kon dat inderdaad als het gasinlaatstuk boven de carburateur zat en een "chokende" werking liet zien.
Ik ga er zondermeer vanuit dat dat met modernere motoren niet meer het geval is.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply