Brandstoftopscore

Alles wat niet in de andere categorieen past.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Brandstoftopscore

Post by Feije »

Hoe doet je Laguna dat dan? Ik wist trouwens helemaal niet dat je die had, maar het was toch een rechtstreekse concurrent van de Xantia. Dus een vergelijking is dan wel interessant.
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: Brandstoftopscore

Post by Menno »

Ik moet zelf ook nog wennen aan een Renooit hoor :lol:
Deze kwam in een zoektocht naar “ iets “ Frans met automaat voorbij , zeer luxe uitvoering met nette km-stand en duidelijke historie en onverwoestbare 2 liter 8 klepper , die kon ik niet aan mijn neus voorbij laten gaan.
Bijna niet meer in het straatbeeld te vinden, en dat maakt een auto voor mij enkel maar aantrekkelijker ( wat onderdelen betreft dan weer niet :| , maar goed dat waren we met Citroën ook al gewend )
Mijn "eis" was enkel , luxe , een automaat , (eind)jaren 90 en Frans, in de categorie 406/Xantia/laguna.

Het is mijn winter / slecht weer gebakje gezien mijn vrouw de cactus regelmatig meeneemt en de 18pk simpelweg niet altijd even handig is.

Op je vraag van het verbruik, die zit op niveau zoals mijn Xantia automaatjes , op z'n best 1 op 12 ... De automaat is identiek aan de AL4 van de Xantia.
Ik moet deze auto niet enkel voor kort stadswerk gebruiken dan is 1 op 10 namelijk zelfs lastig ( maar daar is de auto dan ook niet voor gekocht ) , dat was trouwens ook het geval bij de Xantia's, al helemaal de V6 automaat.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Brandstoftopscore

Post by Alfred »

bthomas wrote: Thu Jul 28, 2022 12:28 pm Ik heb grote bewondering voor zoveel discipline!
Dank je, maar die discipline valt wel mee hoor.

Gewoon altijd op het bonnetje de tellerstand zetten en dan in je portemonnee steken.
Om de zoveel tijd de bonnetjes uit je portemonnee in een spreadsheet kloppen die alles keurig doorrekent. Dat is alles.

Zo heb ik de data ook nog van voorgaande voertuigen.

TankData6.JPG
TankData6.JPG (62.07 KiB) Viewed 1333 times
Alfred
Posts: 294
Joined: Sat Apr 06, 2019 11:30 pm
Location: Kempen

Re: Brandstoftopscore

Post by Alfred »

Toelichting (voor wie het interesseert ;) ):

Elke gele stip is een tankbeurt (291 stuks) met het resultaat van het verbruik.
De X-as is de tijd, alleen de ruimte is te klein voor de weergave van elke datum.
De Y-as is het verbruik in km per liter.
De blauwe stippellijn is een trend (zwevend gemiddelde), je ziet heel goed de zomer/winter-invloed.

Laatste paar jaar rijd ik nog maar heel weinig en voornamelijk korte stukjes (<10 km), je ziet het verbruik dan toenemen. En dat verklaart ook de grotere tijdinterval van datumweergave op de X-as.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Brandstoftopscore

Post by H@ns »

Alfred wrote: Thu Jul 28, 2022 7:35 pm
bthomas wrote: Thu Jul 28, 2022 12:28 pm Ik heb grote bewondering voor zoveel discipline!
Dank je, maar die discipline valt wel mee hoor.

Gewoon altijd op het bonnetje de tellerstand zetten en dan in je portemonnee steken.
Om de zoveel tijd de bonnetjes uit je portemonnee in een spreadsheet kloppen die alles keurig doorrekent. Dat is alles.

Zo heb ik de data ook nog van voorgaande voertuigen.


TankData6.JPG

Misschien die spreadsheet een keer delen hier op het forum Alfred. Wie weet krijgen we zo een mooi inzicht in het verbruik van de diverse Xantia’s?

Hoewel ik moet bekennen dat de laatste tijd nog maar zelden de tank vol gooi met deze brandstofprijzen…
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Brandstoftopscore

Post by Feije »

Als de prijzen stijgen gooi ik hem juist wel helemaal vol, want het is de goedkoopste benzine die je dan de komende tijd kunt krijgen. Bovendien is iedere keer dat ik moet tanken een teleurstelling, dus dat heb ik het liefst zo min mogelijk :lol:.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Brandstoftopscore

Post by Stars_Falling_93 »

H@ns wrote: Thu Jul 28, 2022 8:53 pmMisschien die spreadsheet een keer delen hier op het forum Alfred. Wie weet krijgen we zo een mooi inzicht in het verbruik van de diverse Xantia’s?

Hoewel ik moet bekennen dat de laatste tijd nog maar zelden de tank vol gooi met deze brandstofprijzen…
Dat lijkt me wel interessant! Er blijven teveel variabelen over om echt goed te kunnen vergelijken (afgezien van alle verschillende motortypes), maar het is wel leuk. Ik gooi 'm ook standaard helemaal vol. Alleen tank ik soms terwijl ik nog eenderde tank over heb. Om een beetje te besparen rijd ik na zevenen max. 120, meestal 110. Vind ik eigenlijk ook iets relaxter dan 130 gaan.
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Brandstoftopscore

Post by Breeze »

De discipline van Alfred heb ik ook. Sterker nog, behalve op een rekenblad, houd ik het ook bij op Spritmonitor en onderaan mijn handtekening staat, daaruit getrokken, het aktuele totaalverbruik.
Xantia V6 Verbruikgafiek per juli 2022.jpg
Xantia V6 Verbruikgafiek per juli 2022.jpg (217.81 KiB) Viewed 1282 times

Hier mijn excelletje en daarin zijn ook de seizoenen te herkennen en een, vind ik zelf, opvallende trend dat hij met de tijd steeds zuiniger wordt. En het lijkt wel of de zachte winters van de afgelopen jaren ook zichtbaar zijn.

Groet,
Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: Brandstoftopscore

Post by henkr »

Afgelopen zondag een ritje van bijna 400 km gemaakt, voor en na de auto bij hetzelfde tankstation en op dezelfde plek volgetankt, wat een verbruik van 1: 13,34 liet zien, da's toch waarachtig niet slecht voor een 2 liter automaat met heen en terug de airco aan.
De zuinige cijfers hebben hier hun intrede gedaan sinds de C5 plaataluvelgen met crossclimate's er onder zitten.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Breeze
Posts: 944
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Brandstoftopscore

Post by Breeze »

Ja, dat is wel de trend hè. E-motoren geïntegreerd in de wielen.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
Post Reply