Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Auto's, onderdelen, accessoires, ..
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by Feije »

Pookding.JPG
Pookding.JPG (105.56 KiB) Viewed 1528 times
Voor mijn Xantia zoek ik het bovenstaande onderdeeltje. Het gaat om een soort adapter tussen het stalen ding van het schakelmechaniek en de houten pookknop. Bovenstaande foto is van de sloper waar ik in 2017 airco uit heb gehaald. Natuurlijk was dat onderdeeltje toen bij mij niet stuk en heb ik het toen laten zitten :roll: Bij mij ziet het er nu zo uit:
Afgebroken ding.JPG
Afgebroken ding.JPG (100.98 KiB) Viewed 1528 times
Dit schakelt niet zo prettig... Wie o wie heeft er nog iets liggen? Meestal zal het nog op een schakelmechaniek zitten of onderaan een pookknop. Als er nog een mooie pookhoes omheen zit vind ik dat helemaal niet erg, want die van mij is niet zo netjes meer ;).
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by JW-C5 »

In de CitDB zie ik dat daar verschillende uitvoeringen van bestaan, afhankelijk van je bak/schakelmechanisme en bouwjaar.
Oftewel, voor welke Xant en ORGA is dit bedoeld?

Groet,
JW
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by Feije »

Het gaat om mijn Activa v6, die zijn op een enkel prototype na allemaal van na ORGA 7000 ;). Ik vermoed dat de niet-houten pookknop nog leverbaar is en misschien zit dat tussenstukje daar ook onder, dus ik ga eens vragen bij de dealer.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by JW-C5 »

Bij ORGA 7998 is dat veranderd, vandaar die vraag....

Groet,
JW
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by Feije »

Aah, excuus. Het is een type 1. Voor de volledigheid: orga 7365.
User avatar
JW-C5
Posts: 348
Joined: Mon Jun 17, 2019 11:06 am

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by JW-C5 »

Daar zit dit mechanisme in:
Schakelmechanisme ES9J4.jpg
Schakelmechanisme ES9J4.jpg (157.23 KiB) Viewed 1500 times
.
.
.
De latere versie heeft andere artikelnummers voor de pookknop, resp. 2403L4 en L5:
Schakelmechanisme2 ES9J4.jpg
Schakelmechanisme2 ES9J4.jpg (196.39 KiB) Viewed 1499 times


Groet,
JW
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by Feije »

Dat de houten pook veranderd is wist ik, want daar zit bij de latere zo'n aluminium plaatje op. Maar wat is er aan de "normale" versnellingspook veranderd? Weet iemand dat toevallig? De pookhoes is bij een type 2 altijd dezelfde en ook gelijk aan de mijne, dus ik neem aan dat het tussenstukje dat ik bedoel dan ook ongeveer gelijk is.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by Stars_Falling_93 »

Ik betwijfel of het in zoverre veranderd is dat het rubber niet meer zou passen. Zou het werken om het rubber uit een reguliere pookknop te slopen? Ik kwam ook aftermarket pookknoppen tegen die geleverd worden met verschillende rubbers. Zoiets zou ook wel kunnen werken.

De houten pookknop is wel vaak veranderd, trouwens. Die van mij is nog weer anders en heeft volgens mij geen rubber.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by Feije »

Ik kom er later dit weekend even op terug, maar het rubber bij een type 2 is wel degelijk behoorlijk anders. Het schakelmechaniek is aangepast waardoor het veel meer in lijn is met latere PSA-producten. Ik heb zo’n later mechaniek liggen, daar post ik dit weekend wel even foto’s van.

Alleen een type 2 met ML-bak van vóór ORGA 7998 (volgens mij september ‘98 of eerder) heeft nog het type 1-mechaniek. Ik heb een keer een mechaniek gekocht van een v6 uit ‘99, omdat je daarbij de schakelkabels los kunt vervangen. Dat zal geheid net ietsje strakker schakelen. Met dat mechaniek ernaast zie je heel duidelijk verschil.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Rubber/plastic ding onder houten pookknop

Post by Feije »

IMG_6726.JPG
IMG_6726.JPG (201.62 KiB) Viewed 1390 times
Links het mechaniek dat in mijn Xantia zit, rechts het latere mechaniek. De hele X-vorm die het metaal van mijn mechaniek heeft, is weggehaald. Op het type 2-mechaniek hoort nog zo'n wit, plastic dingetje te zitten dat latere PSA-producten volgens mij ook allemaal hebben. Mijn originele mechaniek had dat niet en ik zou ook niet verwachten dat het erop hoort.
Feije wrote: Tue Jun 14, 2022 12:56 pmIk vermoed dat de niet-houten pookknop nog leverbaar is en misschien zit dat tussenstukje daar ook onder, dus ik ga eens vragen bij de dealer.
Dit bleek half te kloppen. De grijze pookknop is inderdaad nog leverbaar voor het oude mechaniek, maar daarbij is het deel dat ik nodig heb één geheel met de pookknop. Daar had ik dus niets aan. Ik heb nog wel nagedacht over de mogelijkheid om zo'n pookknop zo ver af te draaien dat hij precies de maten heeft die ik nodig heb, maar dat leek me niet ideaal. Ik weet ook niet zeker of dat kan, aangezien die pookknoppen niet massief zijn. Ook opvallend was trouwens dat die X-vorm van mijn schakelmechaniek ook in die pookknop zat. Latere pookknoppen zullen die geheid niet meer hebben. Die had de dealer helaas niet in Nederland of Duitsland op voorraad, dus die zou hij niet kunnen retourneren als blijkt dat ik daar ook niks aan zou hebben. Daarom heb ik die niet in handen gehad.

Momenteel ben ik met een behulpzame medeforummer (tnx bthomas!) aan het kijken naar de mogelijkheid om zo'n tussenstukje te 3D-printen. Het 3D-model heb ik inmiddels gemaakt. Voor de nieuwsgierige liefhebber zal ik die ook in de post zetten. Let wel: het model is eigenlijk te groot om te posten, waardoor de variant in deze post niet helemaal rond is. Iemand die hem zelf ook wil printen kan me beter even PB sturen ;).

Wel zal het onderdeeltje van een vrij zacht materiaal geprint moeten worden, omdat hij anders niet echt zal gaan klemmen. Zowel over het schakelmechaniek als in de pookknop is dat van belang. Ik verwacht wel dat een 3D-printer nauwkeurig genoeg is voor het onderdeel.

Versnellingspookdingklein.zip
(241.89 KiB) Downloaded 89 times
Post Reply