Volg nog steeds alles wat over het destijds bestaande prachtige openbaar vervoer van de NMVB/SNCV Brabant met trams gaat.
Was ongelooflijk hoe al die types rijtuigen werden gebouwd en verbouwd en op vele Brabantse/Brusselse lijnen reden zonder
file of andere problemen te hebben, vergeleken met dezelfde lijnen als ze werden vervangen door buslijnen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale ... spoorwegen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Buurtspoo ... ie_Brabant
Was ook de enige plaats in België waar de NMVB-trams nog met "flèches" reden i.p.v. overal anders (provincies) met pantograaf.
Ze reden daar ook maar op spoorbreedte van 1 m, zoals overals bij de NMVB, maar op het Brusselse tramnet is de spoorbreedte dan 1,435m.
Daardoor zag je op gemeenschappelijke routes overal 3 sporen liggen
Soms echt ongelooflijk hoe de wissels eruit zagen. Maar verliep wel bijna probleemloos.
Op 31 Juli 1978 werden dan de laatste NMVB tramlijnen G, G doorstreept en BW in België/Brabant dan geheel vervangen door buslijnen.
Is zelf nu zeker nog steeds niet zoals het voordien was.
Overal wordt nu zelf getracht busbanen aan te leggen dit om alle vertragingen / opstoppingen te vermijden die de trams niet hadden
En daar waar vroeger de trams apart reden, werden er nu al fietsroutes aangemaakt.