De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Ik wil alle rubberen delen gaan vervangen en dat is nog wel te overzien. Onder de bodem door is het van kunststof. Maar bij de tank en in de motorruimte maken de slangen de nodige bochten, dus het zal nog wel een leuke worsteling worden. Ik zal proberen te onthouden er wat foto's van te maken.
H@ns wrote: Tue May 09, 2023 4:17 pm Maar stel dat er her en der haarscheurtjes zitten en op koppelplekken wat knelscheurtjes dan zou het best weel eens de oorzaak van je probleem kunnen zijn.
Dat zou best wel eens kunnen, maar ik ben benieuwd of het alles oplost. Ben er eigenlijk steeds vanuit gegaan dat het probleem een optelsom van kleinere oorzaken was. Dat zag ik bevestigd na het vervangen van de twee vacuümslangetjes; sindsdien valt de motor niet meer uit bij ontkoppelen, maar zakt het toerental nog wel te ver. Best mogelijk dat poreuze benzineslangen mede oorzaak zijn.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Tussen al het gesleutel en gedoe hier eens wat anders. Gisteren was ik met de Xantia naar EMWalhalla in Raamsdonksveer, georganiseerd door de vereniging Elk Merk Waardig. Een evenement voor de "automobiele verschoppelingen", dus een mix van flops, zeldzaamheden en verdwenen straatmeubilair. Heel veel interessante auto's en heel fijn sfeertje. Qua Xantia's was er een goed gebruikte type 2 break exclusive en een 1A met een 1.6 motor met absoluut nul opties. Dus een beetje het andere uiterste van mijn 1A. Helaas geen foto's van gemaakt, want veel te druk met kijken en praten. Hieronder wat dingen waar ik wel foto's van heb gemaakt.

Image
Aan het eind van de middag werd deze Carisma naast mijn Xantia gezet. Hoe vaak zie je deze concurrenten naast elkaar?

Image
Over naast elkaar gesproken. Twee Talbot Tagora's in dezelfde kleur naast elkaar. Voor het laatst bij de dealer?

Image
Skoda Favorit

Image
Een (gewone) Lancia Delta

Image
Mensen die wat tijd op YouTube doorbrengen herkennen deze Ford Fairmont AU mogelijk.

Image
En een persoonlijk hoogtepuntje: deze Nissan Sunny 1.4LX. Mijn ouders hadden een lichtblauwe met dezelfde motor.
Last edited by Stars_Falling_93 on Sun May 14, 2023 4:38 pm, edited 2 times in total.
Tato
Posts: 85
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Tato »

Grtz,

Maurice
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Heeft er nou niemand van de vereniging Elk Merk Waardig nagedacht over de link met Eisenacher Motoren Werk? Ik vond het al raar dat iedereen ineens naar een evenement voor Oost-Duitse BMW's wou! :lol:
Stars_Falling_93 wrote: Sun May 14, 2023 2:18 pmImage
Mensen die wat tijd op YouTube doorbrengen herkennen deze Ford Fairmont AU mogelijk.
De link met Hubnut was inderdaad gauw gelegd ;).
Stars_Falling_93 wrote: Sun May 14, 2023 2:18 pmImage
Over naar elkaar gesproken. Twee Talbot Tagora's in dezelfde kleur naast elkaar. Voor het laatst bij de dealer?
Ik vermoed dat mijn opa inderdaad wel eens twee Tagora's heeft gehad in de jaren '80, maar zelfs dat weet ik niet zeker... De Horizon verkocht volgens mij wel, maar over de Tagora heb ik mijn vader en mijn opa nog nooit gehoord. Behalve dan een "O ja, die was er ook nog!" als ik er zelf over begin.
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Menno »

De horizon roeste prima, was wel een fijne auto …
Toen de BX uitkwam daar op ingeruild !
Tagora, tja , nooit mooi gevonden, zijn franse concurrentie was m.i aantrekkelijker ;-)

Een Xantia ( Citroën) is m.i niet snel een gevalletje EMW , daar zijn gewoon teveel liefhebbers voor :-)

Zal leuke meeting geweest zijn , buitenbeentjes zijn altijd de moeite waard!
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by H@ns »

Heerlijk die ouwe meuk :lol:

Mijn broer had vroeger een Talbot horizon, overgenomen van een oom. We zijn daarmee samen naar (toen nog) Joegoslavië gereden in de begin jaren '90
Op een zeker moment voelde ik wat nattigheid onder mijn blote voeten. Ik trok de bekleding omhoog en kon zó op het wegdek kijken :o

De reis gewoon afgemaakt hoor maar bij thuiskomst toch maar uitgekeken naar een vervanger. Dat werd een Fiat Tipo uit 1989 een 1.6 (destijds wel een lekker fel ding), die zou hier trouwens ook niet misstaan hebben ;)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Feije wrote: Sun May 14, 2023 2:53 pm Heeft er nou niemand van de vereniging Elk Merk Waardig nagedacht over de link met Eisenacher Motoren Werk? Ik vond het al raar dat iedereen ineens naar een evenement voor Oost-Duitse BMW's wou! :lol:
Ik denk dat de andere betekenis van die afkorting niet bekend genoeg is om verandering te veroorzaken?

Tja, de Tagora was een behoorlijke flop. PSA has natuurlijk al de 505, 604 en CX. Dan is nog een model van die grootte niet echt meer nodig. Beetje een geval van: er zit al zoveel geld in de ontwikkeling dat we nu niet meer gaan stoppen.
Menno wrote: Sun May 14, 2023 5:47 pm Een Xantia ( Citroën) is m.i niet snel een gevalletje EMW , daar zijn gewoon teveel liefhebbers voor :-)
Mwah, daar valt over te discussiëren. Xantia's gaan nog niet heel hard qua liefhebbersstatus vergeleken met andere hydropneumaten, terwijl de allervroegste exemplaren inmiddels 30+ zijn.

De ballotage was niet heel streng. Ooit courante modellen die nu bijna verdwenen zijn vormden een groot gedeelte van het aanwezige wagenpark. Vooral moderne auto's werden doorgestuurd naar een apart parkeerterrein.
H@ns wrote: Mon May 15, 2023 4:22 pm (...) De reis gewoon afgemaakt hoor maar bij thuiskomst toch maar uitgekeken naar een vervanger. Dat werd een Fiat Tipo uit 1989 een 1.6 (destijds wel een lekker fel ding), die zou hier trouwens ook niet misstaan hebben ;)
Mooi verhaal :lol: Een Tipo, maar zeker ook een Horizon, zouden heel goed gepast hebben afgelopen zaterdag.

En voor wie het nog niet gezien had, het eerste deel van het verslag van Hubnut staat online: https://youtu.be/cj-e1P9r2Og
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Stars_Falling_93 wrote: Mon May 15, 2023 9:14 pmIk denk dat de andere betekenis van die afkorting niet bekend genoeg is om verandering te veroorzaken?
Dat druist dan wel weer een beetje in tegen de gedachte van die vereniging :P.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Zo, na lange tijd laat ik weer wat van mij horen. Niet al te lang na het EMWalhalla ging ik aan de gang met het vervangen van de benzineslangen. Na anderhalve dag zonder succes worstelen met die krengen de boel zo gemonteerd dat ik ermee naar de garage kon rijden en die het laten doen.

Voor hen was het ook nog wel een puzzeltje. Blijkt dus dat de benzineslangen verschillende diameters hebben in een stuk slang. 10mm op de aansluiting en 6 of 8mm voor de rest van de slang. De garage vond uiteindelijk via een restaurateur verloopstukjes die geschikt zijn voor brandstof en heeft op die manier mijn benzineslangen weer gefikst. Gelijk de remblokken en -schijven voor laten doen, want ik had een kromme schijf en de blokken waren ook een eind heen. Enige ding is dat ze ook na 500km heel bedaard remmen om de boel te laten zetten blijven piepen.

Heb het met hem ook nog even over het inzakkende toerental gehad en volgens hem kon het enkel liggen aan MAP-sensor, toerentalsensor en nog eentje die me nu niet te binnen schiet. Maar voor dit moment doet ze het keurig. Als je niks afweet van het inzakkende toerental merk je het hooguit als stilstaand voor een rood stoplicht de hydrauliekpomp aanslaat; dan jojoot het toerental even op en neer. Tijdens het rijden merk je het eigenlijk niet.

Voor nu is ze ook even gepromoveerd (of gedegradeerd?) tot werkpaard, want ik ben aan het verhuizen. Gelijk ook de reden dat ik de laatste tijd niets gepost heb. De rol als werkpaard vervult ze met glans. Wasmachientje achterin? Doen we!

Image

Het verbruik is het enige minpunt; ik rijd bijna alleen maar in de bebouwde kom van het ene naar het andere huis. De laatste tank was 1 op 10,3. Met enige afstand het slechtste verbruik wat ik gehad heb. Maar dat mag de pret niet drukken.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by H@ns »

Dat gedoe met die diameters van de benzine slangen herken ik maar al te goed!!!
Map sensor is wel een bekend dingetje bij de T1 dus daar zou ik het eerste naar kijken. niet heel lastig om schoon te maken of te vervangen trouwens!

die andere-onbekende- sensor zou weleens de Lambda sensor kunnen zijn Die zit op de uitlaat, net voor de Katalysator (maar ik denk niet dat die het probleem is hoor!! MAP sensor als eerste controleren! zeker als de auto nogal onregelmatig stationair loopt!!
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply