De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Van wat ik zag bij de tank doen de originele slangen me aan kachelslangen met dikkere wanden denken. Ik wil voor zo goed mogelijke slangen gaan die de bochten nog fatsoenlijk kunnen nemen. Eerst maar eens meten en bochten beoordelen.

Ander dingetje: om wat meer vaart in het oplossen van het saga rondom stationair loop te krijgen, wilde ik ook eens een andere ECU aan de auto hangen. En aangezien Menno eerder schreef dat dit probleem na de introductie van de Xantia regelmatig voorkwam en later niet meer wil ik een zo laat mogelijke ECU pakken. Zijn er nog dingen waarbij ik daar op moet letten? De code van het startpaneeltje staat volgens mij in de ECU? Kun je verder zonder problemen een ECU uit, zeg, 1997 (van hetzelfde type) aan mijn Xantia uit 1993 hangen?
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Je kunt het best proberen, maar ik weet niet hoeveel haken en ogen je tegenkomt. Het onderdeelnummer voor een ECU is bij het ORGA-nummer 6621 veranderd. Dat is op 25 december '94. Voor de rest hangt het er ook van af aan welke emissie-eisen je auto voldoet (in Servicebox kom je zoiets tegen als "15-04 DEPOLL"). Ik zou zorgen dat je niet te veel uitgeeft aan zo'n ECU ;).

De startcode schijnt in zowel het paneeltje als de ECU opgeslagen te zijn, maar als je de ECU vervangt moet je inderdaad de startcode van die nieuwe ECU intoetsen. Deze wordt dan ook in het codepaneeltje opgeslagen. Hou er rekening mee dat lang niet elke tweeliter 8v een startcode heeft: ik zou het codepaneeltje loskoppelen als je niet weet of de ECU een startcode heeft. Voor je het weet heb je de ECU uit een auto zonder code die bij jou ineens tóch om een code gaat zeuren. Daar ben ik zelf op de verkeerde manier achter gekomen...
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Ik was sowieso van plan om een andere ECU bij tientjeswerk te houden. Eerder had ik op de ELIT uitgelezen wat de ind.ontw. is van de ECU, wat dat dan ook precies moge wezen:

Image

Op foto's van andere ECU's zag ik dat ze allemaal 16221 hebben staan, gevolgd door drie cijfers. En de 0C01 loopt op naar mate het bouwjaar recenter wordt. Bij een ECU uit een Xantia van '97 staat er bijvoorbeeld 0E05. Het zou wel interessant zijn om te weten wat een en ander aan die nummers betekent. De ELIT heeft trouwens een updatefunctie, maar daar staat motor RFX met MM8P niet tussen. Maar goed, door ontwikkelingen vandaag hebben de benzineslangen wat meer prioriteit gekregen.

Thuiswerkdagje vandaag, maar weinig focus. In mijn achterhoofd aan het redeneren over de oorzaken en over de weigerachtigheid van de ELIT. Lunchtijd, dus hup naar beneden en eerst eens proberen wat de ELIT doet. Eerst ingeplugd zoals gebruikelijk en dit keer deed 'ie het wel! Ik zag een flits van een seconde het bericht "kabelboom defect of foutieve keuze" en daarna ging de ELIT door naar het menu van injectie uitlezen. Oké, blijkbaar maakte het gister slecht contact. Eens kijken wat de storing was. Zoals verwacht: tijdelijke storing mengselregeling. Gewist en eens kijken hoelang het duurt voordat 'ie terugkomt. Nog geprobeerd de ELIT te gebruiken met de OBD2-kabel en het verloopje van OBD2 naar de 30-polige bruine stekker. Maar daar trapt 'ie niet in. Hij doet het weer, dus dat is lekker. Binnenkort de stekkers eens inspuiten met contactspray.

Maar toen kwam de beste ontdekking van de dag. Ik dacht: nu ik er toch ben de loop van de benzineslangen onder de motorkap eens bekijken. Hé, twee slangklemmen naast elkaar op dezelfde slang. Dat kan nooit goed zijn. En dat bleek het geval:

Image

Dit is de terugvoerslang vanaf de injectorrail en wat eruit komt sijpelen is overduidelijk benzine. Ook zonder draaiende motor krijg ik er wat benzine uit door in de slang te knijpen (die overigens niet heel soepel meer aanvoelt). Oké, voor nu de slangklem maar wat aandraaien. Maar die klem was lam en klemde bijna niet meer. Andere klem van de plank gepakt en die in de plaats erom heen gedaan. Nu blijft het droog daar. Ik zag al wel wat rubber tussen de klem vandaan komen, dus die slang is echt einde oefening. Voor nu het aantal kilometers maar beperken tot het hoogstnodige en zo snel mogelijk de benzineslangen gaan vervangen.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Ik ga zometeen eens kijken of mijn Lexia misschien nieuwere software voor je ECU heeft. Die 0C01 is wel in lijn met de versienummers die ze bij PSA aan de software van de ECU gaven. EDIT: ik heb inmiddels gekeken, maar ook de Lexia laat geen update zien voor de 2.0 8v. Opvallend genoeg wel een hele rits updates voor de 1.8 8v.

Overigens zou ik niet meteen verwachten dat die lekkende benzineslang je probleem veroorzaakt: dat is immers retour, dus het zou niet zo moeten zijn dat je brandstofdruk daardoor inzakt. Neemt natuurlijk niet weg dat je dit graag wilt oplossen ;).
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Dank je voor het checken! Ik had een vergelijkbaar iets in de ELIT. Updates voor een hele rij motorcodes en ECU's, maar nergens iets van de 2.0 8v te bespeuren. Nog gekeken op een oudere cassette (daar staat bij de ELIT alle data op), maar ook daar niks. Misschien eens navragen bij een Citroën-specialist.

Ik zat na de eerste vreugde ook al te denken: wacht even. Dit is de retour, dat moet voor de druk niet zoveel effect hebben. Aan de andere kant zegt het ook iets over de algehele staat van de slangen. Of het echt iets gaat uitmaken weten we pas als de boel vervangen is, maar vooralsnog verwacht ik niet dat het een magische oplossing gaat zijn.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Gisteren eindelijk even tijd gehad om de interne diameter van de benzineslangen te meten. Moeilijk om het precies te krijgen, maar door naast de boortjes op nog wat andere manieren te meten wel een goed idee gekregen. Aanvoer is 8mm interne diameter en de retour is 6mm.

Voordat ik nieuwe slangen ga bestellen meet ik ze nog even op aan de motorzijde. De slangen zijn daar duidelijk dikker. Waarschijnlijk hebben ze daar dikkere wanden vanwege de warmte, maar beter te vaak en teveel gecheckt dan te weinig.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Van het weekend nog even de benzineslangen losgehaald aan de motorzijde en de interne diameter van aanvoer en retour lijkt daar gelijk te zijn. De aansluitingen van de injectorrail zijn in ieder geval gelijk, allebei 8mm. De dikkere retourslang zal wel liggen aan het feit dat deze boven de inlaat loopt. Hier kun is het goed te zien: links aanvoer, rechts retour. Ik heb maar een meter extra 8mm slang besteld en dan zien we wel hoe het gaat.

Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by H@ns »

Ik ben erg benieuwd of het gaat helpen! Die slangen zien er op de foto trouwens nog best goed uit.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Ik verwacht geen wonderen, maar aan de andere kant bracht vervanging van twee vacuümslangetjes ook al veel verbetering.

Zeker, ze zien er nog goed uit. Daarom had ik er nog niks aan gedaan. Maar ze zijn hard aan het worden en de afdruk van de slangklemmen bleef in het rubber staan bij de injectorrail. Bij de tank zijn de slangen nog duidelijk beter.

Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by H@ns »

Ga je alle leidingen vervangen? Lijkt me best een behoorlijke klus!
Maar stel dat er her en der haarscheurtjes zitten en op koppelplekken wat knelscheurtjes dan zou het best weel eens de oorzaak van je probleem kunnen zijn.
Ik volg het met interesse :thumbup:
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply