De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
Post Reply
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Hallo allemaal!

Mijn naam is Jan Joost, 28 jaar oud en sinds december ben ik de trotse eigenaar van een Xantia 2.0i VSX uit 1993. Hiermee is een jarenlange autohobby eindelijk in metaal omgezet, want dit is mijn eerste auto. Grappig genoeg stond een Xantia heel lang niet op mijn lijstje. Via een eigen lijstje en het forum van Autoweek kwam ik uit bij een BX of XM. Toen een verkoper van een eerste serie XM op het laatste moment afzei, besloot ik om de tijd die ik daarvoor gereserveerd had te besteden aan het gaan bekijken van twee Xantia’s. De Xantia was me namelijk al een paar keer aangeraden. Eerst was ik daar niet zo enthousiast over, maar eenmaal in het echt sloeg de vonk toch over. Het hele verhaal is terug te lezen in topics op het forum van Autoweek en het Citroën-forum.

Aan de gebruikersnamen te zien, zullen sommigen van jullie mij al zijn tegengekomen op het algemene Citroën-forum, maar het leek me leuk om hier ook mee te doen. Het duurde even voordat mijn account geactiveerd werd, dus vandaar dat het even duurde voordat ik mijn eerste bericht hier heb geplaatst. Hierbij wil ik jullie dan ook mijn Xantia voorstellen. Ik heb haar Lorraine gedoopt.

Image

Image

Ze is vanaf nieuw van een Duits echtpaar geweest, dus ik ben de tweede eigenaar. Bij de aanschaf kreeg ik een mooi stapeltje rekeningen en folders mee. Daaruit bleek dat er de laatste jaren maar weinig mee gereden is, maar er niet enorm bezuinigd is op onderhoud. Voordat ik haar kocht is er een nieuwe einddemper onder gegaan en zijn alle bollen plus LHM vernieuwd.

Zelf heb ik de afgelopen maanden ook al het een en ander gedaan, of laten doen:
  • Vier nieuwe banden
  • Olie en filters
  • Bougies
  • Bougiekabels
  • Ruitenwissers rondom
Er zit ook al een lijstje in mijn hoofd met dingen die ik nog wil doen. Sommige dingen uit (preventief) onderhoud, anderen gewoon omdat het leuk is. Op dit moment ben ik vooral bezig geweest met raammechanisme linksachter. Dat hield er anderhalve week geleden mee op, terwijl het raam (natuurlijk) naar beneden was. Om deze post niet te lang te laten worden, vertel ik daar in een volgende post verder over.

Groeten,
Jan Joost
Last edited by Stars_Falling_93 on Fri Jun 17, 2022 6:10 pm, edited 4 times in total.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Stars_Falling_93 »

Zoals ik in mijn openingspost al zei, is het raammechanisme linksachter er anderhalve week geleden mee opgehouden. Uiteraard was het raam helemaal naar beneden en was het aan het begin van de avond. Met behulp van de Haynes en internet heb ik mezelf een stoomcursus deurbekleding verwijderen gegeven, waarbij alleen de folie die achter de bekleding zit het niet helemaal overleefd heeft.

Bij het raammechanisme aangekomen heb ik de hoop opgegeven (het was inmiddels donker) en heb ik de Wegenwacht gebeld. Die heeft ervoor gezorgd dat het raam in ieder geval weer dicht zit. Toen hij de kale deur zag en ik vertelde dat ik liefhebber ben, nam hij ruim de tijd om de werking van het mechanisme uit te leggen en ook hoe ik een nieuw mechanisme zou moeten monteren.

Een paar dagen later heb ik het vastgelopen mechanisme uit de deur gehaald en dat landde als volgt op mijn tafel:
Image

Oorzaak van het vastlopen van het mechanisme werd tijdens het uit de deur halen duidelijk toen de geleider in tweeën brak bij een heel kleine aanraking. Die was dus al een eind heen.

Nu heb ik twee mogelijkheden. 1, dit mechanisme repareren m.b.v. een nieuwe geleider en kabels. Of 2, een ander goedwerkend mechanisme in de deur zetten. Mijn eerste neiging was om voor optie 1 te gaan. Op de foto is echter te zien dat het plaatje over de spoel met de kabels geklonken zit. Dus dat zou dan moeten worden uitgeboord en daarna op de een of andere manier met een bout worden vastgezet. Ik heb zoiets nog niet eerder gedaan en het lijkt me niet de eenvoudigste klus. Van wat ik heb gelezen is het trekken van nieuwe kabels ook nog wel een uitdagende klus vanwege de spanning die op de kabels moet staan. Optie 2 is de weg van de minste weerstand. Via onderdelenlijn.nl heb ik zowaar een elektrisch raammechanisme linksachter voor een type 1 Xantia gevonden. Denken jullie dat het te doen is om voor optie 1 te gaan? Vooral vanwege dat geklonken plaatje?

Een ander dingetje is het vervangen van de binnenbekleding. In mijn haast bij het verwijderen van de deurbekleding heeft de schuimen bekleding aan de binnenkant het niet helemaal overleefd. Ik zit te spelen met de gedachte om de oude schuimbekleding te repareren door het op stevig bouwplastic o.i.d. te lijmen. Ik heb alle stukken (één grote en een paar kleine) nog. Is dat haalbaar? Of zijn er veel betere opties voor de binnenbekleding?

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken!

Groeten,
Jan Joost
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by H@ns »

Welkom jan Joost :wave:

Mooi om weer wat jonge aanwas te zien op dit toch soms wat roestige forum ;)
Je hebt wel een prachtig exemplaar weten te scoren zeg. En achteraf gezien mag je blij zijn dat het een Xantia is geworden ipv een XM. Hele fijne auto hoor die XM maar de Xantia is toch wat beter van kwaliteit en minder storingsgevoelig.

Ik zou voor een vervangend raammechanisme gaan! Het terug monteren is niet echt lastig alleen de clip achter het raam bevestigen is een pielklusje.
Dan bedoel ik deze:

Image

En dit clipje:

Image

Dit zijn foto's van een T2 voorruit en ik zie dat de constructie bij jouw mechaniek iets anders is maar het zal wellicht net zo lastig zijn om die clip er op te krijgen (weinig ruimte en je kunt niet goed kracht zetten)

Succes met de reparatie en vele veilige kilometers gewenst!
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by henkr »

Welkom jan Joost!
Altijd blij met nieuwe aanwas! :thumbup:
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Feije »

Welkom Jan Joost! Dat clipje zoals in de post van Hans zit volgens mij niet op een type 1, maar voor mij is het momenteel langer geleden dan voor jou. Dat gezegd hebbende ga ik morgen zelf ook weer aan de slag met een raammechaniek van een type 1 ;). Ik zou zelf gewoon een ander mechaniek monteren en desnoods het oude bewaren om mee te pielen. Dan is het ook niet erg als je het verder stukmaakt als je hem toch wilt proberen te repareren. Een elektrisch raammechaniek achter is trouwens vrij zeldzaam, zeker van een type 1. Dat zat echt alleen op de VSX/Activa/Exclusive en geen enkele van die uitvoeringen zie je veel. Ik denk dat je het op een SX wel als optie kon bestellen, maar dat gebeurde niet vaak...

Overigens zou ook het mechaniek van een type 2 wel werken. De bevestiging aan het raam is iets anders, maar dat kun je overzetten. Mijn type 1 rijdt nu met een type 2-mechaniek linksachter rond. Het is dan wel weer jammer dat dat mechaniek een stuk langzamer is dan de drie andere...

Zelf probeer ik altijd het schuim achter het deurpaneel een beetje netjes open te trekken, zodat ik het met wat tape weer dicht kan plakken. Echt netjes ziet dat er dan niet uit, maar het werkt prima. Lijm is misschien iets te sterk voor zoiets. Voor je het weet trek je de lak eraf als je het toch weer eens los wilt trekken :P. Ik heb wel een keer kit gebruikt. Je kunt ook wel universele folie krijgen, maar dat schijnt niet echt goedkoop te zijn. Het lijkt me wel goed dat er in ieder geval iets voor zit, want anders kan er wellicht vocht vanuit de deur in je deurpaneel trekken.

Overigens, een type 1A VSX zie je zelfs hier op het forum nooit! Het is zeker wel een achtklepper? Automaat of handbak? Ik word altijd wel enthousiast als ik iemand met zoiets zie ;). En is die Xantia nou van hetzelfde bouwjaar als je zelf bent? :P
Rob22
Posts: 370
Joined: Sun Jun 02, 2019 10:22 am
Location: Groningen

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Rob22 »

Hallo Jan Joost, welkom op dit super gezellige en leerzame forum! :) Gefeliciteerd met jouw aankoop, een 1A VSX is nou niet bepaald een type Xantia die je veel tegenkomt, des te leuker om te zien dat er een forumlid is met deze uitvoering. :mrgreen: Zou je ook nog een aantal foto's van het interieur kunnen posten? Ben ontzettend benieuwd 8-) Grappig dat wij qua leeftijd redelijk overeen komen :)
Er gaat niets boven de Double Chevron ;)
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by H@ns »

Ik sluit me aan bij het verzoek om foto’s :P
Altijd smullen!
Heeft deze nog de korte stoelen? En past daar dan eventueel een setje ph2 of ph1 B in?
Ben ook heel benieuwd naar de uitvoering van deze VSX. Elektrische ramen achter was sowieso al een unicum voor een vroege ph1
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Stars_Falling_93 »

Bedankt voor de leuke reacties en het warme welkom alllemaal!
H@ns wrote: Wed Apr 06, 2022 9:56 amEn achteraf gezien mag je blij zijn dat het een Xantia is geworden ipv een XM. Hele fijne auto hoor die XM maar de Xantia is toch wat beter van kwaliteit en minder storingsgevoelig.
Op zich wel ja. Zeker omdat ik het liefst een serie 1 XM wilde en die staan toch bekend als de problematischere van de XM's.
Feije wrote: Wed Apr 06, 2022 4:28 pmWelkom Jan Joost! Dat clipje zoals in de post van Hans zit volgens mij niet op een type 1, maar voor mij is het momenteel langer geleden dan voor jou. Dat gezegd hebbende ga ik morgen zelf ook weer aan de slag met een raammechaniek van een type 1 ;). Ik zou zelf gewoon een ander mechaniek monteren en desnoods het oude bewaren om mee te pielen. Dan is het ook niet erg als je het verder stukmaakt als je hem toch wilt proberen te repareren. Een elektrisch raammechaniek achter is trouwens vrij zeldzaam, zeker van een type 1. Dat zat echt alleen op de VSX/Activa/Exclusive en geen enkele van die uitvoeringen zie je veel. Ik denk dat je het op een SX wel als optie kon bestellen, maar dat gebeurde niet vaak...
Klopt! Het clipje is anders. Het is het zwarte vierkantje op mijn foto. Bevestigen en loshalen gaat door het een kwartslag te draaien. Zo te zien makkelijker dan het clipje wat het bij type 2 werd. Gisteren heb ik een vervangend raammechanisme gehaald bij een sloperij in de buurt. Zowaar is het gelukt om een elektrisch mechanisme linksachter voor een type 1 te vinden, dus ik kan een één op één vervanging doen. Vanmiddag ga ik het erin zetten, zodat ik geen tape meer nodig heb om het raam op z'n plek te houden.
Feije wrote: Wed Apr 06, 2022 4:28 pmZelf probeer ik altijd het schuim achter het deurpaneel een beetje netjes open te trekken, zodat ik het met wat tape weer dicht kan plakken. Echt netjes ziet dat er dan niet uit, maar het werkt prima. Lijm is misschien iets te sterk voor zoiets. Voor je het weet trek je de lak eraf als je het toch weer eens los wilt trekken :P. Ik heb wel een keer kit gebruikt. Je kunt ook wel universele folie krijgen, maar dat schijnt niet echt goedkoop te zijn. Het lijkt me wel goed dat er in ieder geval iets voor zit, want anders kan er wellicht vocht vanuit de deur in je deurpaneel trekken.
Ik probeerde dat in eerste instantie ook, maar uiteindelijk wilde ik vooral bij het raam komen. Toen het raammechanisme ermee ophield wilde ik het zo snel mogelijk weer omhoog hebben. Het begon donker te worden en ze zou 's nachts gewoon op straat staan. Op dat moment had ik zoiets van: we gaan nu voor snelheid en we kijken later wel hoe we de binnenbekleding fiksen.

Ik was niet van plan om lijm te gebruiken om de binnenbekleding terug op de deur te krijgen, maar dat heb ik misschien niet zo duidelijk opgeschreven. Het idee van lijmen kwam omdat ik wel eens gelezen had dat mensen een vuilniszak o.i.d. gebruikten. Mijn idee was om de stuken van de binnenbekleding op een stuk plastic te lijmen en dat dan met tape of kit op de deur te plakken. De stukken met tape aan elkaar plakken is ook wel een goede optie. Vooral omdat het niet zoveel stukken zijn, dus dat moet te doen zijn. Eerst maar eens het nieuwe mechanisme goed smeren en in de deur zetten.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Stars_Falling_93 »

Feije wrote: Wed Apr 06, 2022 4:28 pmOverigens, een type 1A VSX zie je zelfs hier op het forum nooit! Het is zeker wel een achtklepper? Automaat of handbak? Ik word altijd wel enthousiast als ik iemand met zoiets zie ;). En is die Xantia nou van hetzelfde bouwjaar als je zelf bent? :P
Ja, van wat ik tot nu toe weet van de modelgeschiedenis is dit een vrij bijzonder exemplaar. Het is een achtklepper inderdaad. Ik heb begrepen dat onderdelen voor de zestienklepper moeilijker te krijgen zijn tegenwoordig, dus wat dat betreft ben ik blij met mijn achtklepper. Als ik naar de folders kijk, kon je een achtklepper met VSX-uitrusting in '93 niet krijgen in Nederland. Dat was hier alleen in combinatie met de zestienklepper. Het is een handbak (met houten pookknop). Dat was een van de weinige harde eisen in mijn zoektocht; ik wou absoluut geen automaat. Ze is van hetzelfde bouwjaar als ik, ja. Als ik het ORGA-nummer neem, is ze drie weken en drie dagen jonger dan ik.
Rob22 wrote: Fri Apr 08, 2022 3:39 pmHallo Jan Joost, welkom op dit super gezellige en leerzame forum! :) Gefeliciteerd met jouw aankoop, een 1A VSX is nou niet bepaald een type Xantia die je veel tegenkomt, des te leuker om te zien dat er een forumlid is met deze uitvoering. :mrgreen: Zou je ook nog een aantal foto's van het interieur kunnen posten? Ben ontzettend benieuwd 8-) Grappig dat wij qua leeftijd redelijk overeen komen :)
H@ns wrote: Fri Apr 08, 2022 7:14 pmIk sluit me aan bij het verzoek om foto’s :P
Altijd smullen!
Heeft deze nog de korte stoelen? En past daar dan eventueel een setje ph2 of ph1 B in?
Ben ook heel benieuwd naar de uitvoering van deze VSX. Elektrische ramen achter was sowieso al een unicum voor een vroege ph1
Deze heeft inderdaad nog korte stoelen. Volgens mij passen latere stoelen erin, maar die hebben natuurlijk niet de VSX-specifieke bekleding. Op het Citroën-forum werd ik al gewaarschuwd voor de korte zittingen, maar ik vind het heel erg meevallen en zit best comfortabel ondanks dat ik vrij lang ben (1,90m).

Ik zal proberen vanmiddag wat foto's te maken als ik het raammechanisme in de deur monteer en die de komende dagen te posten. De advertentie staat nog online, dus daar zijn ook wat interieurfoto's te zien.

Wat ik nog vergat in mijn lijstje van werkzaamheden is dat ik ook nog de koppelingskabel gesteld heb, want het pedaal stond erg hoog wat koppelen niet zo chill maakte. Bij het meten bleek het verschil tussen pedaal in rust en helemaal ingetrapt 16cm te zijn. Volgens de Haynes mag dat 15cm zijn met 5mm afwijking. Nu staat het pedaal weer binnen de specificaties en dat maakt echt een enorm verschil! Het aangrijpingspunt zit wel vrij hoog, maar bij ruim 110.000 kilometer kan de koppeling nog niet versleten zijn, lijkt me.
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93: voorstellen

Post by Lbarré »

Die Xantia zier er voor zijn leeftijd gewoon nog echt prachtig uit :D Alles lijkt ook nog in perfecte staat te zijn.
Geen krassen, prachtige staat interieur, exterieur, ... :o
Proficiat en succes!!
Post Reply