De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Dank! Ik verwachtte al dat onder de auto wat anders zou zijn dan rubber. Qua diameter kon ik niks vinden in jouw draadje, maar ik bedacht me dat ik naar de aansluitingen van het benzinefilter kon kijken. Die zijn 8mm in diameter. En de onderdelensite geeft voor sommige stukken slang diameters in de range van 7-9mm en 8-10mm.

Op basis daarvan lijkt mij dat alle slangen tussen tank en het kunststof gedeelte 8mm intern kunnen zijn. Ik verwacht dat dat aan de motorzijde ook kan. Dus met 4 meter 8mm intern moeten alle slangen te vervangen zijn, lijkt mij. Nu eens zoeken wat een goed merk is hiervoor. Her en der berichten gezien dat de kwaliteit van veel brandstofslangen te wensen overlaat.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Niet alle slangen hebben dezelfde diameter, dat weet ik heel zeker. Je toevoer is dikker dan je retour, tenzij ze dit hebben aangepast tussen ‘93 en ‘96 natuurlijk.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by H@ns »

Er is ook nog een verschil in wanddikte en of ze evt gewapend zijn of niet
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by H@ns »

Hier nog iets interessants gevonden:
https://problemcar.nl/topic/citroen/ben ... 1995-82710

Vooral die laatste opmerking
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Ik heb de onderdelensite er nog eens bij gepakt en daar zie ik het nu ook inderdaad. In ieder geval voor het gedeelte tussen tank en kunstof leidingen. Screenshotjes heb ik er even bij geplakt voor de helderheid.

Slang nr. 3 wordt voorgeschreven als 7mm, terwijl nr. 1 en 2 7-9mm mogen zijn. Voor het gedeelte aan de motorzijde wordt echter niks gezegd over diameters.

Image
Image
H@ns wrote: Sat Apr 22, 2023 12:51 pm Er is ook nog een verschil in wanddikte en of ze evt gewapend zijn of niet
Dat maakt toch alleen uit voor de externe diameter? Die is vooral belangrijk wat betreft buigzaamheid zodat de slangen kunnen lopen waar de originele liepen, lijkt mij. Maar interne diameter lijkt me het belangrijkste? Of ga ik hier nu helemaal de mist mee in?
H@ns wrote: Sat Apr 22, 2023 12:56 pm Hier nog iets interessants gevonden:
https://problemcar.nl/topic/citroen/ben ... 1995-82710

Vooral die laatste opmerking
Interessant! Nog iets om na te lopen dus. Nu moet ik wel zeggen dat ik geen sterke benzinelucht waarneem. Wel eens iets van benzinelucht als ik start met de deur nog open, maar nooit in het interieur.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Vanmiddag stond ik in de file in de stad en kreeg ik weer motorstoringslampje nadat dat een paar weken uit was gebleven. Ging na een paar minuten ook weer uit. Thuisgekomen de ELIT erbij gepakt (lag nog in de kofferbak van de vorige keer) en de storing uitlezen. Maar...als ik het injectiegedeelte in wil gaan, krijg ik van de ELIT terug: "kabelboom defect of foutieve keuze gemaakt" Lekker dan.

ABS, Hydractief, ontsteking en al het andere wat er uit te lezen valt, leest 'ie keurig uit. Alleen injectie niet. Zo langzamerhand wil ik de handdoek maar in de ring gaan gooien en 'r bij een garage brengen. Dan mogen die gaan kijken of ze het kunnen oplossen.

Ik heb nog een verloopje van 30-polige bruine stekker naar OBD-2 liggen. Ga morgen eens kijken wat de ELIT doet als ik die gebruik i.c.m. de OBD-2-kabel.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Stars_Falling_93 wrote: Sat Apr 22, 2023 11:28 pmABS, Hydractief, ontsteking en al het andere wat er uit te lezen valt, leest 'ie keurig uit. Alleen injectie niet.
Hé dat is interessant! Dat is precies wat één van mijn Lexia’s doet. De andere Lexia leest juist alléén de motor uit. Wil ik overigens ook best een keer voor je doen. Maar jouw ELIT kon je motor eerder wel netjes uitlezen, toch?

Vwb je benzineslangen: aan de kant van de motor zijn ze hetzelfde als aan de kant van de tank. Ik denk dat het het makkelijkste is om gewoon de oude slangen een keer los te pakken bovenop je benzinetank en daar dan de achterkant van een boortje met een bekende diameter in te drukken. Dan weet je de inwendige diameter. Ik ben het geheel en al met je eens dat de inwendige diameter de belangrijkste is ;). Ik zou hem bovenop je tank pakken omdat dat denk ik de makkelijkste plek is waar je beide diameters hebt. Wellicht kun je ze onder de motorkap ook beide vinden. Bij je benzinefilter denk ik niet.

Nog ff een tip voor als je die slangen gaat vervangen: ik vond het aan de voorkant verreweg het makkelijkst via de rechter wielkast. In eerste instantie zat ik van boven te klooien, maar dat was bij mijn Turbo CT iig niet te doen. De luxe om dit makkelijk vanaf de onderkant te doen heb ik helaas niet ;).
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by H@ns »

Het gaat uiteraard om de binnendiameter ja. Ik bedoelde eigenlijk dat er afhankelijk van de plaats misschien dikkere/gewapende leidingen nodig zijn ;)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Feije wrote: Sun Apr 23, 2023 2:10 am Maar jouw ELIT kon je motor eerder wel netjes uitlezen, toch?
Ja, tot nu toe deed 'ie keurig alles. Dat maakt het nogal raar. Ik ga ook eens proberen te wisselen van cassette, misschien maakte er iets net niet lekker contact. Wilde dat eigenlijk vanmiddag doen, maar toen begon het hier te regenen en ben ik maar lekker binnen gebleven.
Feije wrote: Sun Apr 23, 2023 2:10 am Vwb je benzineslangen: aan de kant van de motor zijn ze hetzelfde als aan de kant van de tank. Ik denk dat het het makkelijkste is om gewoon de oude slangen een keer los te pakken bovenop je benzinetank en daar dan de achterkant van een boortje met een bekende diameter in te drukken. Dan weet je de inwendige diameter.
Dat is een goed idee! Ik heb zelf geen boormachine, dus dat doe ik als ik weer eens bij m'n ouders ben. Bij het benzinefilter zou je alleen de aanvoerslang hebben. Onder de motorkap zou je ze van de injectorrail moeten halen, die is redelijk bereikbaar. Maar daar meten lijkt me iets minder betrouwbaar, omdat die slangen het veel warmer hebben gehad.
Feije wrote: Sun Apr 23, 2023 2:10 am Nog ff een tip voor als je die slangen gaat vervangen: ik vond het aan de voorkant verreweg het makkelijkst via de rechter wielkast. In eerste instantie zat ik van boven te klooien, maar dat was bij mijn Turbo CT iig niet te doen. De luxe om dit makkelijk vanaf de onderkant te doen heb ik helaas niet ;).
Ik had al bedacht de hele rechterkant omhoog te zetten met krik en assteunen. Van boven gaat bij mij denk ik ook niet echt. Mijn laatste oliewissel heb ik bij een DHZ-garage op een brug gedaan en dat was toch wel erg lekker.
H@ns wrote: Sun Apr 23, 2023 12:48 pm Het gaat uiteraard om de binnendiameter ja. Ik bedoelde eigenlijk dat er afhankelijk van de plaats misschien dikkere/gewapende leidingen nodig zijn ;)
Vooral aan de motorzijde lijkt me dat geen overbodige luxe. Aan de kant van de tank misschien juist weer niet als ik zag wat voor bochten de slangen daar allemaal maken.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Vergis je niet: die bochten maken ze in de motorruimte soms ook :!:. Bij mijn Tct waren die bochten krapper dan bij de tank. De originele slangen stellen ook niet zo heel erg veel voor. Ik had per ongeluk al een veel dikkere wanddikte voor mijn nieuwe slangen dan de originele hadden. Volgens mij zijn de slangen bij de motor origineel ook hetzelfde type als bij de tank.
Post Reply