De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Kun je niet een ECU van een latere Xantia pakken? Of misschien je huidige ECU een update geven? Een dealer zou je hiermee moeten kunnen helpen. Heel misschien lukt het mij ook met de Lexia, maar ik weet van latere auto's dat je voor het updaten van de ECU van de motor verbinding moet maken met de servers van Citroën.
Het lijkt bij een 2.0 8v niet uit te maken of je een automaat of een handbak hebt, dus je zou wellicht eentje uit een 97'er automaat kunnen pakken (type 2 werkt sowieso niet). Moet je natuurlijk wel zeker weten dat die voor de rest ook werkt. Zijn er niet ook 2.0 8v's met Bosch-ECU geleverd?
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Door de nasleep van een coronabesmetting heeft het even geduurd voor ik hier weer wat schrijf.

Als het aan de ECU ligt is updaten wel een interessante optie. Maar dan vind ik het wel opmerkelijk dat het bij mij van het ene op andere moment is gekomen. Verder heb ik eigenlijk niets gedaan, behalve de oude stappenmotor terugzetten. Het was ook te koud om op de stoep onder de motorkap gebogen te staan.

Ondertussen is de ELIT hier ook aangekomen. Wel nog even gedoe met PostNL die het pakket dusdanig beschadigde dat ze het opnieuw moesten intapen en het voor elkaar kregen om de twee ordners met naslaggegevens kwijt te maken. Samen met de verkoper ben ik daar achteraan gegaan en als het goed is, is het naar een speciaal depot gegaan waar zulk soort zaken uitgezocht worden. Dus hopelijk duiken die nog op.

Gelukkig kon ik online vinden welke kabels ik moest gebruiken om de Xantia uit te lezen. In het gebruik doet het een beetje denken aan een spelcomputer uit de jaren '80 met alle piepjes en bliebjes. Ook de werking met cassettes waar de gegevens van alle modellen op staan versterken dat idee. De cassettes worden aangeduid met CD1 t/m 20. BIj mijn ELIT zitten vier cassettes waarvan de meest recente versie CD17 is. Die kan zo ongeveer alles tussen AX en Xsara Picasso uitlezen, dus dat is nog best breed inzetbaar.

Image

Gelijk even het een en ander uitgelezen en in de hydractiefcomputer stonden drie tijdelijke storingen (waaronder uiteraard de stuurwielhoeksensor). Deze gewist en vooralsnog blijven ze weg. De ECU heeft in ieder geval geen foutcodes opgeslagen, dus het moeilijk terugkomen op stationair ligt in ieder geval niet aan een storing daar.

Image
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Menno »

Mooi dat de E.L.I.T iig werkt ! :P
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

In reactie op mijn crosspost op CiFo werd geopperd dat het ver inzakkende toerental van mijn Xantia ook wel eens zou kunnen komen door een heel klein luchtlekje in het inlaattraject. Met die informatie de slangen van inlaatspruitstuk naar MAP-sensor en benzinedrukregelaar gecontroleerd. Vooral het exemplaar naar de MAP-sensor was aardig hard.

Als we dan toch bezig zijn beide maar eens vervangen door siliconen exemplaren. Na vervanging door slangen met een interne diameter van 3mm (de eerst gemeten 4mm bleek het erger te maken) lijkt de Xantia iets beter te lopen, maar nog niet helemaal zoals het hoort. Ik heb nog niet de kans gehad het resultaat uitgebreider te testen; nog maar één ritje gedaan sindsdien.

Als het nog nodig is ga ik hierna eens kijken naar de MAP-sensor en de afsluiting van de benzinedrukregelaar. Het vervangen/updaten van de ECU sluit ik trouwens niet uit als mogelijke oplossing, maar beschouw ik een beetje als een laatste redmiddel.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by H@ns »

Mocht je nou toch aan een nieuwe ecu moeten, op de Franse EBAY staan er veel te koop voor een phase 1.

Even zoeken op “comtpteur moteur” of “calculateur moteur” met de toevoeging “phase 1”
Ik heb er al zien staan vanaf zo’n 60€

De officiële term is geloof ik “BOITIER ELECTRONIQUE GESTION MOTEUR”
Je hebt misschien wel een onderdeelnummer nodig om de juiste te vinden maar daar is wel achter te komen
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Menno »

Als dat idd zo rond de 6 tientjes zit misschien niet onhandig er één op voorraad te hebben ….
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by H@ns »

Deze bijvoorbeeld: https://www.autoastuce.com/product/ecu- ... 261200673/

Blijkbaar kunnen ze hem ook nog als nieuw herprogrammeren voor jouw specifieke Xantia
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Da's dan alleen wel een Bosch voor een 1.8, in plaats van een Magneti Marelli voor een 2.0 ;).

EDIT: Dit zou 'm wel eens kunnen zijn: https://www.autoastuce.com/product/calc ... iaw-8p-20/
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Feije wrote: Thu Feb 16, 2023 12:53 am Da's dan alleen wel een Bosch voor een 1.8, in plaats van een Magneti Marelli voor een 2.0 ;).

EDIT: Dit zou 'm wel eens kunnen zijn: https://www.autoastuce.com/product/calc ... iaw-8p-20/
Dat is inderdaad de juiste. Maar, niet op voorraad. Nou goed, ik was er ook nog niet aan toe. Maar zeker een goede tip! Ik heb die site gelijk even in m'n favorieten gezet.

Ondertussen nog wat zitten zoeken en lezen naar stationairproblemen bij Xantia's en volledigheidshalve heb ik de oplossing van dit verhaal ook maar in mijn lijstje gezet. Vervangen van het benzinefilter. Kan in de onderhoudshistorie ook niet terugvinden dat dat ooit is gedaan, dus het is sowieso geen slecht idee om dat eens te doen.

Verder een stappenmotor vanuit Frankrijk besteld, want Autodoc heeft m'n geld teruggegeven in plaats van een Magneti Marelli stappenmotor zoals ik gevraagd had op het formulier. Daar ga ik niet zo snel meer zaken mee doen. De Franse stappenmotor wordt geadverteerd als Magneti Marelli en voor twee tientjes totaal thuisbezorgd. Dus ik ben benieuwd, maar voor dat geld wil ik wel een gokje wagen.

Waarschijnlijk draagt de stappenmotor niet enorm bij aan het te ver inzakkende stationair toerental. Vergelijking van het originele exemplaar en dat van Autodoc brachten echter aan het licht dat de originele inderdaad erg zwaar loopt. En oliën helpt niet meer; ik heb 'm een paar dagen in de olie laten staan zonder verbetering. Daarnaast zit er bij het origineel een beetje speling op de 'vinger'. Dus vervangen kan absoluut geen kwaad.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Je loopt wel het risico dat je nu gewoon onderdelen op het probleem af gaat vuren. Voor een benzinefilter of stappenmotor is dat natuurlijk geen overbodige luxe na dertig jaar, maar bij meer onderdelen wordt het al gauw duur ;). Kun je ook live waarden uitlezen met de ELIT? Je zou verwachten dat een brakke sensor bijvoorbeeld ook brakke waarden doorgeeft.
Post Reply