De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Maak hier een Topic van je eigen Xantia m.b.t. aanpassingen,nieuwe aankopen, problemen of restauratie etc.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Feije wrote: Sat Dec 31, 2022 1:04 pm Het klinkt ook wel een beetje als toen mijn MAP-sensor het begeven had. Die gaf toen om de paar seconden aan dat er gigantisch veel inlaatdruk was, waardoor er veel te veel benzine werd ingespoten. Vlak voordat ‘ie afsloeg deed ‘ie weer normaal en liep ‘ie weer eventjes goed. Je Xantia stinkt toch niet als hij zoiets doet hè? En blijft hij wel netjes stationair lopen?
De MAP-sensor was ook al bij me opgekomen, maar voordat ik die ga vervangen wil ik het eigenlijk zekerder weten. Ik moet toch eens serieus over een Lexia gaan nadenken. De Xantia stinkt niet meer of minder dan anders. Ik heb 'm gisteren na de reset stationair laten lopen tot de fan aansloeg en dat doet 'ie prima. Geen zichtbare schommelingen in toerental of zoiets. Het enige wat ik kan bedenken is dat je de motor af en toe een klein beetje ziet bewegen tijdens de stationairloop, maar dat wijt ik aan de loopeigenschappen van viercilinders in het algemeen.

Een ander ding wat me gisteren nog opviel is dat het toerental duidelijk wegzakt bij het aanslaan van de hydrauliekpomp. Niet een beetje, maar ongeveer 250t/min op de toerenteller. Dat deed ze ook toen ik 'r net had, maar toen kwam dat waarschijnlijk door het weinige rijden en ging dat na verloop van tijd over.
Feije wrote: Sat Dec 31, 2022 1:04 pm Volgens mij heb ik dat wel eens gezien, maar ik zou niet weten hoe. Zitten die rooesters niet min of meer met frame en al in het dashboard geschoven?
Deze tekeningen lijken dat te bevestigen. Eens kijken of ik ze langs de achterkant kan loshalen.

Image

Image
Feije wrote: Sat Dec 31, 2022 1:04 pm Ik trek altijd gewoon de stekker van de ECU even een paar seconden los… Bij mij werkt dat tot dusver ook al prima, dus ik denk dat jij het al heel netjes doet! Let wel: ik heb een compleet andere ECU voor een compleet andere motor. Die van mij is dan wel weer van Bosch. Na zo’n reset moet ik ook altijd iets langer doorstarten dan normaal.
De manier die ik altijd gebruik is eigenlijk voor een Sagem-ECU, maar werkte ook altijd prima. De manier die ik vond op het Duitse CiFo is voor een "Magneti Marelli Steuergerät", dus die ga ik de volgende keer eens proberen.

En vanaf hier allemaal ook een goed uiteinde gewenst!
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Ik vermoed dat je stappenmotor gewoon zó zwaar loopt dat hij maar heel langzaam kan reageren op wat er gebeurt. Dat is geen probleem als je de motor stationair laat lopen, maar zodra je de koppeling intrapt moet de stappenmotor het ineens overnemen van de gasklep. Ook wordt je motor natuurlijk iets zwaarder belast als de hydrauliekpomp aan het werk gaat, en dat moet je stappenmotor ook compenseren door iets meer lucht door te laten. Allemaal geen probleem bij een nieuwe stappenmotor, maar als ‘ie bijna vastzit wordt het lastiger.
Jochem
Posts: 13
Joined: Sat Nov 19, 2022 3:17 am

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Jochem »

Bij mijn t1b 1.8i 16v met Magneti Marelli ECU had ik ook afsla-problemen bij gas los en intrappen koppeling. Deed-ie vooral met vochtig weer om één of andere reden. Stappenmotor vernieuwen hielp niet. Iemand vertelde mij dat het wel eens in de ECU zelf zou kunnen zitten, iets met gammele diodes ofzoiets, is alweer even geleden. Helaas nooit aan een oplossing toegekomen, want de C5 kwam in beeld :P
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Feije wrote: Sat Dec 31, 2022 3:26 pm Ik vermoed dat je stappenmotor gewoon zó zwaar loopt dat hij maar heel langzaam kan reageren op wat er gebeurt. (...)
Ik denk dat dit de juiste conclusie is. Op CiFo werd nog geopperd dat het meer lijkt op een klein lek in het inlaattraject of een slecht afsluitende benzinedrukregelaar. Dat zou op zich kunnen, maar dan had het schoonmaken van de stappenmotor geen verschil moeten maken. Dus ik houd het toch op de stappenmotor.
Jochem wrote: Sun Jan 01, 2023 8:34 am Bij mijn t1b 1.8i 16v met Magneti Marelli ECU had ik ook afsla-problemen bij gas los en intrappen koppeling. Deed-ie vooral met vochtig weer om één of andere reden. Stappenmotor vernieuwen hielp niet. Iemand vertelde mij dat het wel eens in de ECU zelf zou kunnen zitten, iets met gammele diodes ofzoiets, is alweer even geleden. Helaas nooit aan een oplossing toegekomen, want de C5 kwam in beeld :P
Altijd leuk, van die vreemde storingen. Misschien ook ergens een minilekje?
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Gisteren bracht de post een nieuwe stappenmotor. Die van een ander merk blijkt te zijn dan ik meende besteld te hebben. Ik ben er zeker van dat ik Magneti Marelli besteld heb, maar ik heb een stappenmotor van Stark gekregen.

Nou ja, eerst maar eens kijken wat de motor doet met de Stark gemonteerd.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Ha, je hebt bij Autodoc besteld. Dit soort praktijken zijn normaal daar. Schijnbaar kunnen ze in je account wel ergens een vinkje zetten dat ze dit soort dingen niet meer flikken, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd. Ik bestel niet zo vaak meer iets bij Autodoc. Ik ben wel benieuwd of het blijkt te kloppen als je dit zelf zou proberen ;).

Overigens kun je na het bestellen wel zien wat ze van plan zijn naar je te sturen. Ik heb ze er in de chat wel eens op geattendeerd toen daar ineens een ander onderdeel stond dan ik besteld had. Nadat ik tegen de beste man zei dat ik best wat langer wou wachten op het onderdeel dat ik wél had besteld, heb ik dat ook gewoon netjes gekregen.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Jij mag nooit meer raden. Nou ja, het was bij een van de submerken van Autodoc, maar dat komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Inderdaad, want daar was Magneti Marelli op voorraad. En die wilde ik hebben in het kader van: hetzelfde erin zetten als je eruit haalt. Anders was ik wel naar Winparts of Motointegrator.de gegaan. Dat zijn mijn eerste keuzes om wat te bestellen.

Ik lees wisselende dingen over Stark, dus ik weet nog niet of ik helemaal tevreden ben zo. Maar ik ga deze stappenmotor in ieder geval even gebruiken om te kijken of dit de oorzaak van het probleem is.

Na aankomst zag ik inderdaad in de bestelbevestiging dat er doorgelinkt werd naar een Stark-exemplaar. Maar ja, als er alleen 'stationairsteller' en een artikelnummer staat ga je ervan uit dat dat is wat je besteld had. Wel goed om te weten dit. Ik was al geen enorme fan van Autodoc en nu nog wat minder.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Feije »

Stark is het huismerk van Autodoc volgens mij. Ik zou het zelf nooit uitkiezen, maarja, dat wil nog niet zeggen dat het ook per se slecht is. In mijn Turbo CT zit een nieuwe benzinepomp van het merk Stark en die is vrij luid (luider dan de originele van 26 jaar oud), maar doet het verder prima.
User avatar
Stars_Falling_93
Posts: 233
Joined: Thu Nov 25, 2021 1:38 pm
Location: Utrecht

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Stars_Falling_93 »

Kan me niet herinneren Stark tegen te zijn gekomen op andere sites, dus zou goed kunnen dat het het huismerk van Autodoc is. Ik zou het zelf ook niet snel kiezen.

Vandaag tussen de buien door de stappenmotor vervangen en gelijk de moeite genomen om het gasklephuis van binnen schoon te maken. Vergelijk met de oude stappenmotor laat zien dat die toch wel versleten begon te raken en erg zwaar liep.

Dat merkte ik ook gelijk bij de eerste koude start. Het toerrental schoot minder ver omhoog en was ook sneller terug naar stationair. Bij de oude kon ik het toerental stapsgewijs zien zakken.

De inleerprocedure die ik vond op een Duits Citroën-forum werkt en schrijf ik hier ook op zodat die ook in het Nederlands terug te vinden is.

Inleren Magneti Marelli ECU: Beide polen van de accu loshalen en pauze gaan houden van een halfuur of zo. Accu weer aansluiten. Auto op contact zetten, maar niet starten. Contact uitzetten en 30 seconden wachten. Daarna starten. En klaar!

Ondanks dat is het te ver inzakkende toerental bij ontkoppelen nog altijd aanwezig. Iets minder heftig dan eerder, zo lijkt het. Stationair toerental stabiliseert meestal op 750t/min wat ook iets te laag is. Op het CiFo werd al gewezen richting de verschillende vacuümslangen aan het inlaatspruitstuk, dus die maar eens aan een nader onderzoek onderwerpen.
User avatar
Menno
Posts: 527
Joined: Sat Apr 20, 2019 8:47 am
Location: 033

Re: De 2.0i VSX van Stars_Falling_93

Post by Menno »

Dat inzakken van het toerental bij ontkoppelen was bij introductie al een probleem, onze gloednieuwe 1a is daar vele malen voor bij de dealer geweest , eigenlijk nooit voor de 100% opgelost !

Dat was toen overigens niet de enige …
Maar goed , daar heb je nu een kleine 30 jaar later niets aan natuurlijk :oops:
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Post Reply