HD leiding pomp naar drukregelaar stuk

Wielen, remmen en natuurlijk de hydrauliek.
Post Reply
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

HD leiding pomp naar drukregelaar stuk

Post by H@ns »

Vrijdag -1 april- startte ik mijn Xantia na boodschappen doen en het /!\ STOP lampje bleef aan. Meteen denk je dan aan de hydrauliek dus motorkap open en ja hoor!! het groene vocht spoot me om de oren.
En tot mijn grote ergernis is het de HD leiding die van de pomp naar de drukregelaar/accumulator loopt. In mijn geval is dat niet de standaard 3,7mm metalen leiding maar een flexibele, geharnaste leiding zoals in deze afbeelding:

964102282_large.Flexiblehpsurconjoncteur.jpg.1fffa06c642661de1447b54c9f03ef6b.jpg
964102282_large.Flexiblehpsurconjoncteur.jpg.1fffa06c642661de1447b54c9f03ef6b.jpg (43.21 KiB) Viewed 1709 times

Volgens een afbeelding die op internet vond zou het deze leiding (nr. 9) met bijbehorend onderdeelnummer moeten zijn (uiteraard NFP)

large.xant3.jpg.d7b0e57c81ee20d60cc4b58c5b156a83.jpg
large.xant3.jpg.d7b0e57c81ee20d60cc4b58c5b156a83.jpg (104.44 KiB) Viewed 1709 times

Ik heb zo'n beetje heel het weekeinde, heel het internet afgezocht maar ik kan dit onderdeel nergens vinden :evil:

In mijn Xantia onderdelen bak heb ik nog wel deze variant liggen:

5270HJ.jpg
5270HJ.jpg (48.09 KiB) Viewed 1709 times

Probleem daarmee is dat die net een ander bochtenverloop heeft. Qua lengte komt hij wel overeen dus met wat buigwerk zou ik die wel passend kunnen krijgen. Maar dan dient zich een ander probleem aan:
De schroefdraad van het deel wat op de drukregelaar moet komen is net wat fijner dan die flexibele slang die er nu op zit (wel dezelfde diameter)

Verder heb ik alle originele PSA rubber ringen en pakkingringen liggen om alles te monteren maarja; die schroefdraad...

En nu de vragen:

1- weet iemand een adres waar ik die flexibele slang kan krijgen of heeft iemand er nog eentje liggen?

2- zo niet, heeft iemand nog andere ideeën hoe ik bijvoorbeeld die metalen leiding of een alternatief kan gebruiken? reparatieset o.i.d?

3- elke andere optie om dit op te lossen :)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
bthomas
Posts: 521
Joined: Thu Apr 04, 2019 6:33 pm

Re: HD leiding pomp naar drukregelaar stuk

Post by bthomas »

Ik vermoed dat een gewone industriële hydrauliekboer de oude fittingen kan hergebruiken en een nieuw stuk slang eraan kan persen.
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: HD leiding pomp naar drukregelaar stuk

Post by henkr »

Ik was ronduit verbaasd toen ik je foto zag H@ns, ben dus gelijk onder mijn motorkap gedoken en daar zit een gewone standaard 6,35 mm leiding zoals ik dacht dat ze allemaal hadden.
Image
Een verloopstuk van banjo naar inw. shroefdraad gaat lastig worden dus ik denk net als Bert dat de hydrauliekboer in beeld komt.
Als laatste redmiddel kan je natuurlijk pomp, regelaar en leiding van de sloop halen en dan de zaak ombouwen waarbij je in de gaten moet houden dat ook voor de uitgang van de HD regelaar verschillende aansluitingen gebruikt zijn.
edit: Welk bouwjaar heeft jouw auto Hans? zou dit iets zijn van de laatste jaargangen??
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: HD leiding pomp naar drukregelaar stuk

Post by H@ns »

Henk, mijn Xantia is van 1999 dus niet de laatste uit de serie ;)
Maar ik denk dat die slang inderdaad al een vervanger is geweest voor een eerdere lekkende originele HD-leiding.

Inmiddels ben ik al wel weer wat verder met dit probleem. Het liefst zou ik de originele leidingdiameter gebruiken zoals bijvoorbeeld met deze oplossing van Bart Ebben: https://bartebben.nl/map/citroen-hydrau ... -maat.html
Maar mijn drukregelaar heeft dus een afwijkende draadtap en bij Ebben konden ze geen garantie geven op de juiste aansluitnippel hiervoor. Vermoedelijk is de draad in de drukregelaar opnieuw getapt om die slang met banjofittingen er op te kunnen zetten. Mijn Xantia komt van origine bij Bonhof uit Ede vandaan (een gerenomeerd Citroen bedrijf!) en is daar ook altijd in onderhoud geweest voordat ik hem van een handelaar in Noord-Holland kocht. Dus ik kan me voorstellen dat ze bij Bonhof ooit voor deze oplossing hebben gekozen bij het vervangen van de HD leiding.

Hoe dan ook; ik heb inmiddels een hydrauliekleiding met banjofittingen kunnen bestellen via een bedrijf waar je via een wizard online leidingen kan samenstellen op maat. Wellicht ook handig voor anderen hier dus ik zet een link neer: https://bartebben.nl/map/citroen-hydrau ... -maat.html
Het was een heel gepuzzel om de juiste maten tussen alle Inch, DIN, metrisch en nog meer standaarden te vinden maar het is gelukt en de leiding is besteld :D

Het enige waar ik me nog wat zorgen over maak is de binnendiameter van die vervangleiding. Die is groter dan de originele stalen leiding. Ik vraag me af wat dit betekent voor de druk en of die dan nog wel klopt t.a.v de veerkarakteristiek. En of en zo ja hoe ik daar iets van ga merken.

Hopelijk komt de vervangleiding woensdag binnen en kan ik hem donderdag gaan monteren. De wagen staat nu op de parkeerplaats van de Lidl in Frankrijk en ik zit in Nederland :?

briefje.JPG
briefje.JPG (60.66 KiB) Viewed 1661 times
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
slimenslecht
Posts: 84
Joined: Mon Apr 08, 2019 8:13 pm

Re: HD leiding pomp naar drukregelaar stuk

Post by slimenslecht »

Die leiding 02, heeft ooit bij mij ook gelekt maar dan op de rubber o-ring die over de grote wartel in de pomp zat. Dat gaf dus een flinke plas groen bloed toen ie echt ging lekken. Ik ging toen uit van een gescheurde leiding. Maar die leiding is sowieso bij meerdere Xantia's stuk gegaan. Ik heb er ooit een op reserve gehad die is overgenomen door een ander clublid.

Misschien is daarvoor de oplossing met de flexibele slang met banjo bouten door de baguette etende en wijn slobberende Franse ingenieurs bedacht.

Ik wist ook niet beter dan dat dit een vaste leiding was.


PS: De dealer vertelde mij toendertijd dat dit een pomponderdeel was (grote wartel waar de kleine leidingwartel ingeschroefd zit), oplossing HD-pomp vervangen a peperduur... Niet dus :lol:
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: HD leiding pomp naar drukregelaar stuk

Post by H@ns »

slimenslecht wrote: Tue Apr 05, 2022 12:20 pm ...Misschien is daarvoor de oplossing met de flexibele slang met banjo bouten door de baguette etende en wijn slobberende Franse ingenieurs bedacht. ...
Waarom die flexibele leiding bij mij is gaan lekken: hij zit maar met 1 klem vast op het dicht bij de pomp, daardoor "rust" hij verderop op de voorraadbol.
bij elke puls van de pomp slaat en schuurt hij dan op de voorraadbol en uiteindelijk slijt dan het roestvrijstalen vlechtpantser stuk. Omdat dit een vlechtwerk van taaie draden is krijg je een rafelwerk met een aantal scherpe uiteinden. En ja; dan boort zo'n rafelwerk zich bij de volgende pomppuls een keer door het kunststof heen.
De vervanger zet ik dus wat anders vast, uiteraard wel met de nodige speling.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: HD leiding pomp naar drukregelaar stuk

Post by henkr »

Ik kan niet bevatten waarom men deze wijziging bedacht heeft, die stalen leiding is redelijk betrouwbaar en je kan hem zo namaken in cunifer.
Mogelijk is dat i.v.m. de genoemde pulsen te zwak maar Citrotech levert leiding in dezelfde diameter ook in RVS.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: HD leiding pomp naar drukregelaar stuk

Post by H@ns »

Die oplossingen van Citrotech zijn inderdaad geweldig voor liefhebbers van oude Citroens! Die van Ebben ook, gewoon op maat te bestellen en het olijfje wordt er ook aangeperst.
Ook voor Activa rijders een uitkomst (mits je de beschikking over een brug hebt ;) )

Voor mij werkt de oplossing met flexslang voor deze wagen ook prima. Alleen vraag ik me af of de vering/demping anders is dan met een dunnere, starre leiding. Ik heb altijd gevonden dat mijn Xantia niet veert zoals ik dat gewend ben van een Xantia. Alle bollen zijn al een keer vervangen, hoogte(regeling) ook al eens gecontroleerd, geen afwijkingen en toch: het gevoel blijft dat het net niet is wat het moet zijn.
Maar misschien ben ik nu een beetje prinses op de erwt gedrag aan het vertonen :mrgreen:
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: HD leiding pomp naar drukregelaar stuk

Post by henkr »

Ik denk dat je helemaal geen verschil merkt, dit zit allemaal voor de drukregelaar en heeft geen invloed op wat er achter zit.
"La meilleure voiture française jamais construite"
Post Reply