Raambediening schakelaar & spiegelverstelling overzetten

Auto's, onderdelen, accessoires, ..
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Raambediening schakelaar & spiegelverstelling overzetten

Post by Lbarré »

Nu al enige tijd dat mijn kastje met raambedieningsschakelaars en spiegelverstelling op de zijdeur kant bestuurder bevestigd, los komt.
Nagekeken en gezien dat er een stukje plastic, waar vijsje in moet, geheel is afgebroken. :(
Eens gezocht op internet, maar zou dan kastje en alle schakelaars geheel moeten vervangen. :shock:
Heb nog een oudere raambedieningsschakelaar en spiegelverstelling op zolder liggen.
Die is nog intact, maar zag nu dat je de schakelaartjes bediening rechterbuitenspiegel niet zomaar kan over zetten.
Op mijn Xantia staat dit type:
https://bartebben.nl/onderdelen/citroen ... zl-be.html
Vervangtype dat ik heb is dan deze:
https://bartebben.nl/catalog/product/vi ... gory/4026/
Iemand enig idee hoe dit degelijk te verwerken? Al de schakelaars op de huidige werken nog perfect
maar het overzetten van de klepje bediening rechterbuitenspiegel lukt dan weer niet, want zit volledig vast in de plastic verwerkt. :roll:
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Raambediening schakelaar & spiegelverstelling overzetten

Post by H@ns »

Die eerste is voor een elektrisch verstelbare spiegel. De tweede werkt mechanisch.
Die twee zijn niet uitwisselbaar.
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Raambediening schakelaar & spiegelverstelling overzetten

Post by Lbarré »

Is weer raar, de raambedieningsschakelaars links en rechts kant je er dan in beide plaatjes gewoon uit halen.
De voor de elektrisch verstelbare linker en rechter spiegel ( hoger en lager / links-rechts zetten )
of in de andere, enkel de linker spiegel manueel, dan weer niet :roll:
Weet wel dat beide spiegels opwarmen als je knopje achterruit ontdooien opzet.
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Raambediening schakelaar & spiegelverstelling overzetten

Post by H@ns »

Als je spiegelverwarming hebt (nooit geweten dat die al bestond bij de Xantia) vermoed ik dat je spiegels ook beide elektrisch bedienbaar moeten zijn.
Bij mijn Xantia zit het zo:
Rechts heeft een elektrische bediening links naast het stuur. En links heeft een soort joystick vóór de portiergreep (of eigenlijk achter vanuit je zitpositie bekeken)
Die “joystick” is bij mijn weten mechanisch bediend, dus met een kabeltje. Maar ik zal het eens onderzoeken als ik tijd heb.
Ik kom er nog op terug
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: Raambediening schakelaar & spiegelverstelling overzetten

Post by Feije »

H@ns wrote: Sun Mar 27, 2022 6:49 pmAls je spiegelverwarming hebt (nooit geweten dat die al bestond bij de Xantia)...
Dat hebben ze toch bijna allemaal? Het is alleen heel vaak stuk :lol:. Maar spiegelverwarming op een handbediende spiegel is volgens mij wel geleverd, want ik heb zo'n spiegel liggen. Zou misschien nog wel kunnen dat het glaasje wel voorbereid is, maar dat de bedrading er niet altijd in ligt? Een handbediende spiegel zit inderdaad mechanisch met drie kabeltjes uit m'n hoofd.
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Raambediening schakelaar & spiegelverstelling overzetten

Post by Lbarré »

Ja ik heb buitenspiegelverwarming en die beide spiegels zijn dan ook elektrisch verstelbaar vanop de linkerdeur.
Die soort joystick heb ik dan niet, maar daar is dan wel een een klein schakelaartje waarmee je de spiegel naar boven / midden
of onderaan of linkser / rechtser kan plaatsen.
Met dit schakelaartje naar boven zetten, bedien je daarmee de linker buitenspiegel, midden, is alles vast zetten en onder zetten
bedien je de rechter spiegel. :D
Linker spiegel heeft ook een klein deeltje tot een streepje waar je meer de dode hoek kan zien.
Die top op het dashboard, naast stuur, voor de spiegelbediening rechts heb ik dan natuurlijk niet. :)
User avatar
Breeze
Posts: 945
Joined: Sat Apr 06, 2019 7:00 pm

Re: Raambediening schakelaar & spiegelverstelling overzetten

Post by Breeze »

Zo zit het precies bij een uitvoering 'Full Options'.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Aaifoon met Google Maps en Waze
Spritmonitor: Image
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Raambediening schakelaar & spiegelverstelling overzetten

Post by H@ns »

Ik heb ook ooit eens een Xantia gehad met zo’n vol elektrische spiegelverstelling knop. Als ik geweten had dat die ook spiegelverwarming had zou ik die natuurlijk nooit heen weggedaan :lol:

Maar op de plaatjes van Bart Ebben afgaande moet het toch mogelijk zijn om die mechanische er uit te wippen en de jouwe er in te zetten? Misschien wat net sloopwerk voor nodig maar de maat lijkt me hetzelfde
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Lbarré
Posts: 159
Joined: Tue Jun 18, 2019 8:56 pm
Location: België

Re: Raambediening schakelaar & spiegelverstelling overzetten

Post by Lbarré »

Kan dat trachten dat te doen, dus mechanisme eruit halen. Plasticklem wel deeltje afbreken om mechanisme los te kunnen maken. :cry:
Dan wel het mijne met twee verschillende zeer kleine en korte vijsjes er terug in trachten vast te zetten.
Links max 0,7 cm diep, rechts max. 1 cm diep :oops:
Zie wel wat het geeft. :roll:
User avatar
H@ns
Posts: 652
Joined: Tue Jun 25, 2019 12:52 pm
Location: Meuse FR (55)

Re: Raambediening schakelaar & spiegelverstelling overzetten

Post by H@ns »

Bij de mijne zit dat mechanisme ook met een paar hele kleine schroeven vast. (Dus niet het ovale ding maar het mechaniekje zelf)
Ik zal morgen eens een foto maken. Het ding is namelijk afgebroken dus ik kan er makkelijk in kijken.
Zal ook eens proberen hem los te maken. Het is toch al stuk. ;)
In het verleden (bijna) alles gereden wat >> op de neus had Nu: XANTIA 1.8 16V 1999 en C5 Tourer 2.7 HDi V6 2008
Post Reply