HD pomp vervangen

Wielen, remmen en natuurlijk de hydrauliek.
Post Reply
User avatar
rderaad
Posts: 15
Joined: Tue Apr 23, 2019 3:55 pm
Location: Leiden, ZH

HD pomp vervangen

Post by rderaad »

Hallo allen,
De HD-pomp van mijn Xantia (1.8i break 2001, Gris Fulminator) moet worden vervangen wegens lekkage. Ik ben daarom op zoek naar een andere pomp. Nu mijn vraag: zijn er verschillende soorten HD-pompen in omloop (bijvoorbeeld: 1A, 1B, 2; met/zonder antizink)? Of is de pomp altijd hetzelfde? Ik zag een HD-pomp bij Garage80 (https://www.garage80.nl/a-52571024/hydr ... mp-xantia/) maar kan niet beoordelen of deze geschikt is. Wie kan mij hier iets over zeggen?
Groet, Robin
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: HD pomp vervangen

Post by henkr »

Sowieso heeft de 1A een andere pomp omdat toen SB en de rest nog niet gescheiden waren.
Van horen zeggen weet ik dat een pomp niet altijd past doordat de afstand poelie -pomphuis wel eens kan variëren, het is dus altijd verstandig de uitlijning van de pomp met de andere poelies te controleren.
Zelf zou ik verwachten dat als je de pomp hebt van een T2-1.8 dat ie ook moet passen.
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: HD pomp vervangen

Post by Feije »

Dat denk ik ook ja. De allereerste types hadden een hele andere pomp, maar zelfs voordat de 1B kwam ging de Xantia volgens mij al naar het latere hydraulische systeem (met 6+2-pomp en antizink). Wel zijn er types geweest die bijvoorbeeld de pomp onderaan hadden in plaats van bovenaan, omdat ze geen airco hadden (let wel: ook Xantia’s zonder airco kúnnen de pomp gewoon bovenop hebben). Ik zal zometeen eens kijken welke types allemaal jouw type pomp hebben.
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: HD pomp vervangen

Post by Feije »

Ik ga ervan uit dat je airco hebt? Dan moet je die van een 1.8 of 1.6 met airco hebben van 2 juli '94 of nieuwer (op organisatienummer, niet kenteken!). 8 of 16 kleppen maakt niet uit. Zo te zien hebben ze toen ook het hydraulische systeem veranderd naar het antizinksysteem, dus toch in de begintijd van de 1B pas.
User avatar
petervz
Posts: 11
Joined: Sat Apr 20, 2019 1:20 pm
Location: Oudewater

Re: HD pomp vervangen

Post by petervz »

Waar is die Lek?
User avatar
rderaad
Posts: 15
Joined: Tue Apr 23, 2019 3:55 pm
Location: Leiden, ZH

Re: HD pomp vervangen

Post by rderaad »

Ik denk dat de gevonden pomp dan moet passen. Ik ben onvoldoende technisch onderlegd om vast te stellen waar het lek precies zit, dus ik vertrouw op het advies van Johan Oldenhage dat de pomp vervangen moet worden :) Misschien kan de huidige pomp nog gereviseerd worden, maar omdat de Xantia mijn daily driver is geef ik de voorkeur aan een snelle reparatie.
Tato
Posts: 84
Joined: Thu Feb 04, 2021 12:43 pm

Re: HD pomp vervangen

Post by Tato »

Ik heb zelf eens een defecte HD pomp laten reviseren bij Renard.
Grtz,

Maurice
User avatar
rderaad
Posts: 15
Joined: Tue Apr 23, 2019 3:55 pm
Location: Leiden, ZH

Re: HD pomp vervangen

Post by rderaad »

Gisteren is de pomp vervangen door GJO. Verder zonder opmerkingen door de APK :thumbup: Dank voor jullie reacties!
Post Reply