CO te hoog op toeren, APK afkeur

Motor, versnellingsbak, brandstof.
User avatar
jjbstolk
Posts: 46
Joined: Sat May 22, 2021 6:40 pm
Location: Musselkanaal
Contact:

CO te hoog op toeren, APK afkeur

Post by jjbstolk »

Afgelopen vrijdag is mijn Xantia bij de garage geweest voor een pre-apk check, (ik ga daarna zelf aan de slag en alles wat ik niet kan of wil doen laat ik de garage doen). Ik heb een lijstje met punten gekregen, de meeeste punten ( stuurhuishoes lv en rv, draagarmrubber lv en rv, en onderste motorsteun bij subframe) ga ik wel uitkomen.

Ik heb alleen een punt waar ik zo geen idee bij heb. Dat is CO te hoog is op toeren, 0.6% a 0.7%. Gezien ik alleen om een pre check heb gevraagd hebben ze verder nog geen onderzoek gedaan, hun gedachte was dat de katalysator minder goed meer werkte, maar gezien die nog maar 2-3 jaar eronder zit lijkt mij dat on waarschijnlijk.

Als ik er zelf niet uit kom zal ik de garage vragen het op te pakken maar voorlopig wil ik eerst zelf kijken, alleen hierbij heb ik geen idee. Bij de Visa heb ik dit ook weleens gehad en toen was het kwestie van de cabarateur afstellen. Is er iemand die hier een idee bij heeft?
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline Handbak
Citroen C3 Origins (werk)

Historie: Visa 1.1RE Leader,C4 GP 1.6VTI, C5 Break 2006 2.0 16v G3, Peugeot 307 Break G3, Xsara Break 2000 1.4 G3, Xantia Berline 1995 1.6
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: CO te hoog op toeren, APK afkeur

Post by henkr »

Is je luchtfilter onlangs nog vervangen? en is de auto al uitgelezen?
Het sneuvelen van een katalysator komt vaker voor maar dat moet wel een oorzaak hebben (die trouwens niet altijd te vinden is :( )
1 van mijn 106-1.6-automaatjes heeft /had een structureel CO probleem, zo ernstig dat ie zelfs een APK-kat had.
Omdat beide auto's identiek zijn dacht ik verschillen te kunnen zien bij uitlezen, dat was dus niet het geval.
Pas bij vervangen van de MAP-sensor werden de CO waarden beter terwijl de gemeten vacuümwaarden niet structureel anders werden.
Ik neem aan dat je motormanagement-lampje normaal functioneert en direct na het starten dooft?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
jjbstolk
Posts: 46
Joined: Sat May 22, 2021 6:40 pm
Location: Musselkanaal
Contact:

Re: CO te hoog op toeren, APK afkeur

Post by jjbstolk »

Luchtfilter zal ik bekijken.

Nee de Xantia is nog niet uitgelezen, voorlopig is er alleen geconstateerd. Maar uitlezen kan ik inderdaad ook doen, zal de Lexia deze week eens aanvuren.

Ja motormanagement lampje gaat uit na het starten.
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline Handbak
Citroen C3 Origins (werk)

Historie: Visa 1.1RE Leader,C4 GP 1.6VTI, C5 Break 2006 2.0 16v G3, Peugeot 307 Break G3, Xsara Break 2000 1.4 G3, Xantia Berline 1995 1.6
User avatar
jjbstolk
Posts: 46
Joined: Sat May 22, 2021 6:40 pm
Location: Musselkanaal
Contact:

Re: CO te hoog op toeren, APK afkeur

Post by jjbstolk »

Vandaag de Xantia voorzien van een ander luchtfilter en MAP sensor. Daarna de auto uitgelezen emt Diagbox. Kan iemand hier iets zinnigs overzeggen?

Gezien ik de opmerking kreeg dat het vooral op toeren fout was qua uitstoor heb ik zowel stationair als rond 2500rpm fotos gemaakt:

Injectie:
ImageXantia diag by JJB Stolk, on Flickr

ImageXantia diag by JJB Stolk, on Flickr

Rijden:
ImageXantia diag by JJB Stolk, on Flickr

ImageXantia diag by JJB Stolk, on Flickr

Ontsteking:
ImageXantia diag by JJB Stolk, on Flickr

ImageXantia diag by JJB Stolk, on Flickr


Sensor:
ImageXantia diag by JJB Stolk, on Flickr

ImageXantia diag by JJB Stolk, on Flickr
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline Handbak
Citroen C3 Origins (werk)

Historie: Visa 1.1RE Leader,C4 GP 1.6VTI, C5 Break 2006 2.0 16v G3, Peugeot 307 Break G3, Xsara Break 2000 1.4 G3, Xantia Berline 1995 1.6
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: CO te hoog op toeren, APK afkeur

Post by henkr »

Het eerste wat me opvalt is dat de injectietijd niet toeneemt met toerental maar dat zou voor CO toch juist gunstig moeten zijn?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
jjbstolk
Posts: 46
Joined: Sat May 22, 2021 6:40 pm
Location: Musselkanaal
Contact:

Re: CO te hoog op toeren, APK afkeur

Post by jjbstolk »

Vandaag bezig geweest met motorsteun en 2 draagarm rubbers. En toen viel het kwartje pas, de uitlaat na de kat is RVS, en 2,5 jaar jong maar de kat zelf is nog gewoon de oude :oops: Vorige keer lag ik half naast de auto, vandaag stond hij op de brug.

Dus gaan we opzoek naar een andere kat.
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline Handbak
Citroen C3 Origins (werk)

Historie: Visa 1.1RE Leader,C4 GP 1.6VTI, C5 Break 2006 2.0 16v G3, Peugeot 307 Break G3, Xsara Break 2000 1.4 G3, Xantia Berline 1995 1.6
henkr
Posts: 1526
Joined: Sun Apr 07, 2019 12:45 am

Re: CO te hoog op toeren, APK afkeur

Post by henkr »

Bedoel je dat de kat nog de originele is?
Normaliter gaat een kat niet stuk als het mengsel normaal is.
Wat ook wel opvalt tijdens het uitlezen is het verschil tussen de bobines, ik neem aan dat hier de oplaadtijd bedoeld wordt maar waarom zouden 1 en 5 zo afwijken van de rest?
"La meilleure voiture française jamais construite"
User avatar
jjbstolk
Posts: 46
Joined: Sat May 22, 2021 6:40 pm
Location: Musselkanaal
Contact:

Re: CO te hoog op toeren, APK afkeur

Post by jjbstolk »

Als ik zo kijk denk ik idd dat de katalystor nog de originele is, in de documentatie is wel terug te vinden dat de uitlaat na de katalysator vervangen is door RVS.

Na 270.000 is het op zich niet vreemd dat het een keer ophoudt toch? Ik snap dat er een oorzaak moet zijn maar is 22 jaar gebruik en vervuiling niet een oorzaak op zich (oprechte vraag hoor).
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline Handbak
Citroen C3 Origins (werk)

Historie: Visa 1.1RE Leader,C4 GP 1.6VTI, C5 Break 2006 2.0 16v G3, Peugeot 307 Break G3, Xsara Break 2000 1.4 G3, Xantia Berline 1995 1.6
User avatar
Feije
Posts: 1014
Joined: Thu Apr 04, 2019 10:05 pm

Re: CO te hoog op toeren, APK afkeur

Post by Feije »

Ik weet dat een katalysator veroudert inderdaad, maar had er nog niet van gehoord dat dat bij een Xantia ook echt problemen met de APK opleverde. Die van mij was gewoon doorgerot ;). Desalniettemin is degene die er nu onder zit net zo oud, alleen niet verrot.

Je zou ook nog kunnen proberen de ECU te resetten misschien? Even de stekker eraf. Dat is geen echte oplossing, maar als het dan ineens wel goed is, weet je dat hij ergens voor een waarde van een sensor compenseert of zoiets (lambdasonde?). Je kunt misschien ook je carterventilatie even losgooien, maar dat is al helemáál geen echte oplossing :P. Zou me wel kunnen voorstellen dat je CO omhoog gaat als er heel veel oliedampen verbrand moeten worden.
User avatar
jjbstolk
Posts: 46
Joined: Sat May 22, 2021 6:40 pm
Location: Musselkanaal
Contact:

Re: CO te hoog op toeren, APK afkeur

Post by jjbstolk »

Ja na wat zoek werk kom ik inderdaad meerdere oplossing tegen (waarvan sommige maar tijdelijk werken), katalysator vervangen is niet perse de juiste oplossing. De Xantia heeft sinds Juni nog maar zo'n 2000 km gereden, en daar zitten ook nog wat korte stukken tussen. Dus dat zal ook neit helpen denk ik zo.

Oplossingen:
Carterventilatie losgooien (alleen voor APK)
Injectiecleaner gebruiken en daarna goed warm rijden, hopen dat e.e.a. schoon brandt.

Diagnose stellen op:
Bougies nalopen
Lambda sensor
Katalysator

Nodeloos onderdelen vervangen is jammer dus eerst proberen goed diagnose te stellen.
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline Handbak
Citroen C3 Origins (werk)

Historie: Visa 1.1RE Leader,C4 GP 1.6VTI, C5 Break 2006 2.0 16v G3, Peugeot 307 Break G3, Xsara Break 2000 1.4 G3, Xantia Berline 1995 1.6
Post Reply